Astor Startet 10.April.2012 Del på Facebook Startet 10.April.2012 (redigert) Min Robertson AP 200 DL er plassert over vinduene på min GB. For å slippe å heve armen opp dit hver gang ny kurs skal tas hadde jeg ønsket meg ei styrestikke ved roret. En orginal stikke koster rundt 1800 pluss moms. Er på jakt ettet en brukt eller en annen variant av annet merke. Jeg har manualen til autopiloten så jeg regner med å finne ut hvor koblingene skal hen. Vet andre som har fått til dette. Redigert 10.April.2012 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
mateco Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Kan noen av disse kanskje passe?? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Ruby Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Kan en styrestikke eller touchpanel til baugpropell brukes kanskje? Disse er vel vesentlig rimeligere.... Sitér dette innlegget Link to post
spk Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Jeg har installert en en-akse stikke fra Farnell(linken fra Mateo) på en Simrad autopilot. Fungerte fint, enkelt å finne koblingspunktene i styreboksen, og det var nok med en to-leder kabel, tynn og billig. Jeg kjøpte min styrestikke fra Landor Larsen i Stavanger, god service at de bestilte den fra Farnell uten at prisen (til meg) ble høyere enn i katalogen. Synes å huske at jeg betalte ca 1.000 kr inkl mva. Denne type stikker er standard på styringsrtablå til kraner (lastebiler, gantrykraner, brokraner etc). Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Hvorfor gjøre det så avansert? En enkel (on)-off-(on) med lang arm fra Elfa koster nesten ingenting, tar liten plass og er grei å bruke. Jeg styrer og endrer autopilot kurs med en slik plassert i hendig posisjon. Ratt bruker jeg bare ved til og fralegging. Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Jeg har control unit AC12 og styre enhet AP28 i tillegg til en enkel joy-stick (on)-off-(on) fra Elfa , burde det være like enkelt å koble opp en enkel trykk knapp for å skifte mellom auto og manuell styring. Er det noen som føler seg kallet til å teste ut dette samt poste enkelt koblingskjema ? Skal prøve dette selv , men det blir en stund til. Har ikke tid nå! Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 10.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2012 En enkel (on)-off-(on) med lang arm fra Elfa Det var hos deg jeg så denne. Husket det bare ikke. En dårlig skulder vil med denne stikka gjøre sjølivet bedre. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Astor Svart 11.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2012 (redigert) Var ombord i dag og tittet på koblingsboksen J101. Ringte Telrad i Fredrikstad for å vite hvor på rekken av koblingspunkter jeg skulle bruke. Fikk et tvetydig svar og ba meg se etter i manualen noe jeg har gjort. Kan ikke finne hvor styrepinne S100 skal inn. Koblingsboksen har en serie koblingspunkter i rekke fra 1 til 17. Autopiloten er en Robertson AP 200 DL. Redigert 11.April.2012 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Styrmann79 Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Regina III: Veldig spennende, jeg har lyst til å gjøre det samme, kan du si litt om hvordan du koblet dette? Jeg har en Simrad autopilot. Er på siden til Elfa og har funnet (on) - off - (on) som du nevner, hvordan vet jeg om det er den med den lange stikken eller ei? Sitér dette innlegget Link to post
Haraune Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Er det mulig å bruke en slik styrestikke til å tvangskjøre pumpa til autopiloten slik at man får nærmest som en rattpumpe å regne, feks til en ekstra styreposisjon ute ved havnemanøvrering? Har tenkt litt på dette etter jeg monterte ny autopilot i min båt, siden jeg mangler utvendig styreposisjon, og har begrenset med plass til det. Dersom man kan styre roret med en joystick, og ha en rorindikator+gir/gass så har jeg jo ekstra styreposisjon. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Ja, det er mulig å kjøre autopilotpumpa direkte enten fra et ekstra kontrollpanel eller ei styrestikke avhengig av hvilken pilot du har. Sitér dette innlegget Link to post
midnat Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Jeg har installert en en-akse stikke fra Farnell(linken fra Mateo) på en Simrad autopilot. Fungerte fint, enkelt å finne koblingspunktene i styreboksen, og det var nok med en to-leder kabel, tynn og billig. Jeg kjøpte min styrestikke fra Landor Larsen i Stavanger, god service at de bestilte den fra Farnell uten at prisen (til meg) ble høyere enn i katalogen. Synes å huske at jeg betalte ca 1.000 kr inkl mva. Denne type stikker er standard på styringsrtablå til kraner (lastebiler, gantrykraner, brokraner etc). Jeg har installert en en-akse stikke fra Farnell(linken fra Mateo) på en Simrad autopilot. Fungerte fint, enkelt å finne koblingspunktene i styreboksen, og det var nok med en to-leder kabel, tynn og billig. Jeg kjøpte min styrestikke fra Landor Larsen i Stavanger, god service at de bestilte den fra Farnell uten at prisen (til meg) ble høyere enn i katalogen. Synes å huske at jeg betalte ca 1.000 kr inkl mva. Denne type stikker er standard på styringsrtablå til kraner (lastebiler, gantrykraner, brokraner etc). Sitér dette innlegget Link to post
midnat Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Jeg har installert en en-akse stikke fra Farnell(linken fra Mateo) på en Simrad autopilot. Fungerte fint, enkelt å finne koblingspunktene i styreboksen, og det var nok med en to-leder kabel, tynn og billig. Jeg kjøpte min styrestikke fra Landor Larsen i Stavanger, god service at de bestilte den fra Farnell uten at prisen (til meg) ble høyere enn i katalogen. Synes å huske at jeg betalte ca 1.000 kr inkl mva. Denne type stikker er standard på styringsrtablå til kraner (lastebiler, gantrykraner, brokraner etc). Betyr det at du endrer kurs (HDG) direkte gjennom denne styrepinnen? Altså, om du slår den over til høyre så endres kursen med en grad opp f.eks? Eller er det bare rorvinkelen du endrer? Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 5.August.2012 Del på Facebook Svart 5.August.2012 Fant du ut av ditt spørsmål i #8 Astor? Jeg har lyst til å gjøre det samme om/ når jeg får min ap 100 opp å gå... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.