Jump to content

Robertson AP 200 DL autopilot, altern. til original styrestikke?

Astor

Recommended Posts

Min Robertson AP 200 DL er plassert over vinduene på min GB. For å slippe å heve armen opp dit hver gang ny kurs skal tas hadde jeg ønsket meg ei styrestikke ved roret. En orginal stikke koster rundt 1800 pluss moms.

Er på jakt ettet en brukt eller en annen variant av annet merke. Jeg har manualen til autopiloten så jeg regner med å finne ut hvor koblingene skal hen. Vet andre som har fått til dette.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg har installert en en-akse stikke fra Farnell(linken fra Mateo) på en Simrad autopilot. Fungerte fint, enkelt å finne koblingspunktene i styreboksen, og det var nok med en to-leder kabel, tynn og billig.

Jeg kjøpte min styrestikke fra Landor Larsen i Stavanger, god service at de bestilte den fra Farnell uten at prisen (til meg) ble høyere enn i katalogen. Synes å huske at jeg betalte ca 1.000 kr inkl mva. Denne type stikker er standard på styringsrtablå til kraner (lastebiler, gantrykraner, brokraner etc).

Jeg har control unit AC12 og styre enhet AP28

i tillegg til en enkel joy-stick (on)-off-(on) fra Elfa , burde det være like

enkelt å koble opp en enkel trykk knapp for å skifte mellom auto og manuell styring.

Er det noen som føler seg kallet til å teste ut dette samt poste enkelt koblingskjema ?

Skal prøve dette selv , men det blir en stund til. Har ikke tid nå!

Var ombord i dag og tittet på koblingsboksen J101. Ringte Telrad i Fredrikstad for å vite hvor på rekken av koblingspunkter jeg skulle bruke. Fikk et tvetydig svar og ba meg se etter i manualen noe jeg har gjort. Kan ikke finne hvor styrepinne S100 skal inn.

Koblingsboksen har en serie koblingspunkter i rekke fra 1 til 17.

Autopiloten er en Robertson AP 200 DL.

robertson_2.jpg

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

• 3 måneder senere...

Er det mulig å bruke en slik styrestikke til å tvangskjøre pumpa til autopiloten slik at man får nærmest som en rattpumpe å regne, feks til en ekstra styreposisjon ute ved havnemanøvrering?

Har tenkt litt på dette etter jeg monterte ny autopilot i min båt, siden jeg mangler utvendig styreposisjon, og har begrenset med plass til det.

Dersom man kan styre roret med en joystick, og ha en rorindikator+gir/gass så har jeg jo ekstra styreposisjon.

Jeg har installert en en-akse stikke fra Farnell(linken fra Mateo) på en Simrad autopilot. Fungerte fint, enkelt å finne koblingspunktene i styreboksen, og det var nok med en to-leder kabel, tynn og billig.

Jeg kjøpte min styrestikke fra Landor Larsen i Stavanger, god service at de bestilte den fra Farnell uten at prisen (til meg) ble høyere enn i katalogen. Synes å huske at jeg betalte ca 1.000 kr inkl mva. Denne type stikker er standard på styringsrtablå til kraner (lastebiler, gantrykraner, brokraner etc).

Betyr det at du endrer kurs (HDG) direkte gjennom denne styrepinnen? Altså, om du slår den over til høyre så endres kursen med en grad opp f.eks? Eller er det bare rorvinkelen du endrer?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...