morros Startet 10.April.2012 Link til dette innlegget Startet 10.April.2012 Hei folkens Jeg har nå gått til innkjøp av en polar 22 HT, fra 1974. Planen er å totalrenovere hele snekka, og bygge den om til den "classic". I denne forbindelse er jeg på jakt etter mal til vindskjerm og dekk/dollbord i tre. Er det noen som har disse og ønsker å dele? Evt. vet om et sted jeg kan få tak i? Polarboats var forøvrig ikke så lystne på å dele ut disse malene, noe jeg forsåvidt forstår! Hjelp settes stor pris på Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Firmaet som innredet og ferdigstilte Polar-snekkene komplett m/motor etc, før hele produksjonen blei flytta til Polen for et par år siden, heter Mandal Treinnredning.( Innehaver: Tor Oftebro). Der drives det fremdeles med restaurering, bygging, montering av motorer, utstyr o.l. til spesiellt eldre båtmodeller, og da naturligvis Polar-snekkene siden de vel må regnes som spesialister på det området. Her burde jo mulighetene være til å få div. opplysninger ang. maler og mål på forskjellige detaljer hvis de da er villige til å oppgi "firmahemmeligheter". Har foresten sett at de har avertert etter prosjekter på "Finn.no, i senere tid. Sitér dette innlegget Link to post
morros Svart 10.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Hei og takk for svar. Jeg har faktisk vært i kontakt med Tor, men ikke angående maler. Har sendt avvgårde en mail til han nå, så venter spent på svar. Takk for tipset Det kunne selvfølgelig også vært en mulighet å tegne av en allerede påmontert vindskjerm, og bruke dette som en mal. Det er dog bare hvis det er noen her med en 22 Classic som tillater det? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Nå vet jo ikke jeg hva du tenker på å bruke på slikt et prosjekt av kroner og øre, men Polarboat i Skien har jo alt som skal til av deler til et restaureringsprosjekt, det være vindskjerm i mahogny eller glassfiber, dekk og innredningsdetaljer osv osv.Det ligger jo inne prisliste på diverse ting og tang hos Polarboat.no Hvilken motor står der i båten nå? Er den også eventuellt en del av utskiftingen? Sitér dette innlegget Link to post
morros Svart 10.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Jeg har sett alle delene på polarboat.no. Dessverre er de litt dyre synes jeg. De skal ha 55000 for en mahognyvindskjerm, mens en båtbygger tar ca 20000. Jeg er for tiden student, så håper å bruke så lite som mulig. Målet er å holde seg på rundt 80.000 totalt sett. Dette burde være mulig. Det går med ca 5000,- i materialer for å bygge en slik vindskjerm, så som du skjønner er det mye å spare på å få tak i en brukbar mal! Dekket og dollbordene planlegger jeg å kjøpe fra Sandøy båtdekk. Disse har en fornuftig pris(7900 for dekk/dollbord i teak) og virker veldig ålreite. Jeg har planer om å ha dekk og dollbord i mahogny, istede for teak da jeg ønsker å lakkere fremfor å olje. Ser jo mye bedre ut og er faktisk rimeligere enn teak! Når det gjelder legging av dekk har jeg allerede møtt på en liten utfordring, ettersom Polar har en forhøyning på dekkene sine. Denne forhøyningen fungerer som forsterkning, og ettersom jeg ønsker heldekkende tredekk, blir det en utfordring å få slipt/kappet bort forsterkningen slik at alt blir plant! Noen som har tips? Når det gjelder motor har jeg en svigerfar som er maskinist, og han skal ta en kikk på motoren for meg. I utgangspunktet ble båten solgt med defekt motor, så vi får se om det er noe håp. Jeg er innstilt på å måtte se etter en "ny" motor! Det er forøvrig en 4 sylindret, ferskvannskjølt FM-BMC 1.5 l captain på 35 hk som sitter i båten. Ganske så kraftig maskin på en slik båt. Kan ikke huske å ha sett en Polar fra den tiden med en slik motor. Noen som har erfaring med denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
sandman1 Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 om det er den kanten jeg tror.... så er den gull verdt når du skal labbe på dollbordet og båten krenger... Hva med å legge inntil denne? Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
morros Svart 11.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 hei Sandman1! Hvis du mener det jeg tror du mener , så mener du kantene på dollbordene! Det jeg derimot snakker om å slipe ned, er forsterkningen/forhøyningen på midten av dekket, både foran og bak. Her er et eksempel på denne forsterkningen: http://www.finn.no/f...nnkode=33812178 Jeg skal ta en litt nærmere kikk på det til helgen, men tankegangen min er følgende: 1. Støpe ny forsterkning i underkant av eksisterende forsterkning(dvs under dekket) 2. Slipe/skjære vekk forhøyningen oppå dekket 3. Legge ferdig utskjært mahognydekk oppå det nedslipte, planede dekket. Sitér dette innlegget Link to post
morros Svart 12.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Ingen som sitter inne med en mal til en vindskjerm i tre, til en Polar 22? Evt noen med en classic som kan la meg ta mål av vindskjermen på båten deres? Sitér dette innlegget Link to post
roht Svart 25.April.2012 Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 Hei Kontakt Thor Norling tlf 91885185. Han har alle maler mv. Sitér dette innlegget Link to post
morros Svart 25.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 Takker! Har allerede pratet med han Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 17.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2013 Hvordan går dette. Fått tak i noen maler? Vurderer samme jobben :) Sitér dette innlegget Link to post
morros Svart 19.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2013 Hvordan går dette. Fått tak i noen maler? Vurderer samme jobben :) Heisann! Jeg fikk tak i maler, og båten er nå ca 14 dager unna sjøsetting. Mangler montering av vindskjermer + lakkering av dekk og dørk + innredning. Ang. maler har jeg sendt deg innboksmelding:) Sitér dette innlegget Link to post
Polar-22 Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Hei! Har akkurat kjøpt meg Polar 22 ht 1971 mod. Vil bygge mahogny skjerm til vinteren. Noen som vil dele maler/tegning? Bruker eksist dørk som mal. Marna 12 fg.. Mvh Jan. Arendal Sitér dette innlegget Link to post
flogen Svart 5.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2020 Bump! Vurderer kjøp av Polar 22 og ønsker også maler/tegninger på egentlig alt som er i Polar-båten hvis noen har dette tilgjengelig! Mvh Jørgen Sitér dette innlegget Link to post
Onaer Svart 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 morros skrev On 19.6.2013 at 7.30: Heisann! Jeg fikk tak i maler, og båten er nå ca 14 dager unna sjøsetting. Mangler montering av vindskjermer + lakkering av dekk og dørk + innredning. Ang. maler har jeg sendt deg innboksmelding:) Hei. Har et teak-dekk prosjekt og skulle veldig gjerne fått tilgang på malene dersom disse også tar for seg dekket. Takk :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.