Jump to content

Hadde du turt å seile til Shetland med 38 år gamle kjølbolter?


jensemann2

Recommended Posts

Min oksø32 har 38 år gamle kjølbolter (tror jeg). Aner ikke hvordan de ser ut, men muttrene og skivene i kjølsvinet er ganske rustne, men ikke skrøpelige. har banket av de endel løs rust men det er fortsatt mye jern igjen. Er ikke så lysten på den jobben nå og vurderer å seile til Shetland. Synspunkter på det?

Link to post
Share on other sites

Er vannet rundt Shetland hardere med gamle kjølbolter enn vannet andre steder?

Er det mindre fare med å miste kjølen på hjemlige trakter enn ellers?

Er det størst fare for å rive løs kjølen ved krenging eller grunnstøting?

Er det større fare for å grunnstøte lengre fra land?

 

Så lenge du mener det er forsvarlig og bruke båten, vil jeg tro du kan bruke den.

 

:thumbsup:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Hvis båten er på land hadde jeg absolutt begynt med å skifte 2-3 bolter for å se hvordan ting står til. Legg boltene i saltsyre så får du sett hvor mye gods som er borte når rusten er borte. Jeg har lært the very hard way at hvis man lurer på om noe som er mer enn 15 år gammelt bør skiftes så er det ingen grunn til å ikke undersøke nærmere. Skifter du en 2-3 bolter og disse egentlig er hele og like sterke som før, så er det jo greit. Er det gravrust i disse 3 tipper jeg at du ikke seiler før de andre er fikset også. Når det er sagt så er det vel vanlig at kjølboltene begynner å lekke før det egentlig er noe fare for at de skal ryke.

 

Svar: Nei, jeg hadde ikke seilt til Shetland med en båt jeg ikke var sikker på at kunne tåle grov sjø. Det er jo nettop da ting ryker, ikke en solskinsdag mens man seiler utenfor Nesodden. Hør med fagfolk når det pleier å være på tide å skifte kjølbolter av din type i vårt klima.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Oksø på 90-tallet og var også litt bekymret for kjøboltene da det var mye rust på skiver og muttere. Jeg skiftet 2-3 skiver og muttere men droppet etterhvert å bekymre meg for dette. Rust eser jo ut i forhold til volumet på det opprinnelige stålet så det ser ofte verre ut enn det er. Har du ingen tegn til lekkasjer under seilas så ville jeg ikke bekymret meg. Et kjølboltproblem viser seg ved lekkasje, ikke ved at kjølen plutselig faller av. Ihvertfall en Oksø 32 har vært seilt på langtur(Karibien?) og jeg hørte ikke noe om at de gjorde noe med kjølboltene.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er kjølbolter noe problem på moderne seilbåter da? Har skiftet kjølbolter av både svartjern og galvanisert på gamle Draker, en gammel Hallberg, og selvfølgelig min forhenværende hardangerkutter. Nå har jeg ikke ofret temaet en tanke, med 30 år gammel glassfiberseilbåt fra Orust?

Link to post
Share on other sites

Ren synsing: Faren for gjennomrusting / svekkelse har jo ganske mye å gjøre med dimensjonering. Selv om kvaliteten på 70tallsbåter varierer, har jeg inntrykk av at mye av det som potensielt kan ryke (og som på 70 tallet ikke kostet skjorta ble dimensjonert ganske kraftig. Og en venn av meg som har Oksø skryter hemngsløst av at han egentlig seiler en tanks...

Det var jo først når kjølboltene ble dimensjonert etter eu-standard, at kjølene begynte å løsne....giggle.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...