jensemann2 Startet 10.April.2012 Del på Facebook Startet 10.April.2012 Min oksø32 har 38 år gamle kjølbolter (tror jeg). Aner ikke hvordan de ser ut, men muttrene og skivene i kjølsvinet er ganske rustne, men ikke skrøpelige. har banket av de endel løs rust men det er fortsatt mye jern igjen. Er ikke så lysten på den jobben nå og vurderer å seile til Shetland. Synspunkter på det? Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Er vannet rundt Shetland hardere med gamle kjølbolter enn vannet andre steder? Er det mindre fare med å miste kjølen på hjemlige trakter enn ellers? Er det størst fare for å rive løs kjølen ved krenging eller grunnstøting? Er det større fare for å grunnstøte lengre fra land? Så lenge du mener det er forsvarlig og bruke båten, vil jeg tro du kan bruke den. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
jensemann2 Svart 10.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2012 jeg tenker at det er større fare for å miste kjølen i krenging og dårlig vær, og at det er værre å miste kjølen 150 nm fra land enn 1 nm fra land:) Sitér dette innlegget Link to post
robsen Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 hvis du selv er skeptisk (slik det virker som) er det vel ikke noe vits. kjedeli å være nervøs hele veien til shetland. Sitér dette innlegget Link to post
StåleK Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Hvis båten er på land hadde jeg absolutt begynt med å skifte 2-3 bolter for å se hvordan ting står til. Legg boltene i saltsyre så får du sett hvor mye gods som er borte når rusten er borte. Jeg har lært the very hard way at hvis man lurer på om noe som er mer enn 15 år gammelt bør skiftes så er det ingen grunn til å ikke undersøke nærmere. Skifter du en 2-3 bolter og disse egentlig er hele og like sterke som før, så er det jo greit. Er det gravrust i disse 3 tipper jeg at du ikke seiler før de andre er fikset også. Når det er sagt så er det vel vanlig at kjølboltene begynner å lekke før det egentlig er noe fare for at de skal ryke. Svar: Nei, jeg hadde ikke seilt til Shetland med en båt jeg ikke var sikker på at kunne tåle grov sjø. Det er jo nettop da ting ryker, ikke en solskinsdag mens man seiler utenfor Nesodden. Hør med fagfolk når det pleier å være på tide å skifte kjølbolter av din type i vårt klima. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 (redigert) Jeg hadde en Oksø på 90-tallet og var også litt bekymret for kjøboltene da det var mye rust på skiver og muttere. Jeg skiftet 2-3 skiver og muttere men droppet etterhvert å bekymre meg for dette. Rust eser jo ut i forhold til volumet på det opprinnelige stålet så det ser ofte verre ut enn det er. Har du ingen tegn til lekkasjer under seilas så ville jeg ikke bekymret meg. Et kjølboltproblem viser seg ved lekkasje, ikke ved at kjølen plutselig faller av. Ihvertfall en Oksø 32 har vært seilt på langtur(Karibien?) og jeg hørte ikke noe om at de gjorde noe med kjølboltene. Redigert 10.April.2012 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Skaff deg en kompis som driver med ultralyd ...sjekk mot at han (hun?) blir mannskap bortover Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 Er kjølbolter noe problem på moderne seilbåter da? Har skiftet kjølbolter av både svartjern og galvanisert på gamle Draker, en gammel Hallberg, og selvfølgelig min forhenværende hardangerkutter. Nå har jeg ikke ofret temaet en tanke, med 30 år gammel glassfiberseilbåt fra Orust? Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 Ren synsing: Faren for gjennomrusting / svekkelse har jo ganske mye å gjøre med dimensjonering. Selv om kvaliteten på 70tallsbåter varierer, har jeg inntrykk av at mye av det som potensielt kan ryke (og som på 70 tallet ikke kostet skjorta ble dimensjonert ganske kraftig. Og en venn av meg som har Oksø skryter hemngsløst av at han egentlig seiler en tanks... Det var jo først når kjølboltene ble dimensjonert etter eu-standard, at kjølene begynte å løsne.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.