Jump to content

Flem 340, ploger etter ombygging fra 2 til 1 motor. Ballast bak?


Gjerdrum

Recommended Posts

Har prøvd å høre litt rundt uten å bli noe klokere så jeg prøver her!
Har en 02` Flem 340 hvor jeg har bygd om fra 2 x yanmar 4lha med hekkagregat til 1 Volvo penta d6 370 med hekkagregat.

Installasjon i seg selv har gått veldig fint, å er veldig fornøyd med valget av motor!
MEN... Når båten ligger i ro er jo vannlinja helt på bærtur, den går under vann forran, å ligger 10-15 cm over bak.
Forklaringen er jo selfølgelig at båten er ca 450 kg lettere bak nå med 1 motor.
Dette resulterer i at jeg sliter veldig med å få baugen opp av vannskorpa ved høyere fart enn 26knop.. Har max fart på 34 knop nå, men vis det da er en krusning i vannet blir det plog med engang!
Har ikke enda prøvd å fylle opp tankene enda ettersom at det har vært mange blå grader her i nord i vinter.
Men tenker at det kan ikke være løsningen å måtte ha fulle tanker til en hver tid, det er jo litt vanskelig å forholde seg til.

SÅ, vil det være noen bakdel å hive inn 400 kg bly bakerst i båten? Noen konsekvenser jeg må tenke hardt å lenge på?

Link to post
Share on other sites

Hehe, flapsene har jeg byttet ut med volvo penta sitt nye trim system. Å de er kjørt så langt opp som mulig, så det er ingen "brems" bakpå båten, batteribanken står 1 meter fra akterspeilet så den er ikke så mye jeg kan gjøre med...

Det er INGEN vekt i form av utstyr, madrasser, sengetøy o.l forran i båten nå, da jeg har revet hele cabinen for restaurering...

Eneste vekten forran er ankerkjettingen å vinsjen... Nå er tankene relativt tom da, kanskje 150 liter diesel igjen av 650Liters tanke, vanntank på 250liter er tom, å varmtvannsbereder på 60liter er tom...

Link to post
Share on other sites

Dieseltanken på 650liter ligger helt i kjølen mot "torpedo" veggen.

Er ikke umulig å flytte den bak på begge sidene, men da har jeg en del som må omorganiseres for å si det sånn :)

er montert en god del utstyr av diverse slag bakover langs begge sidene i motorrommet...

Ja det er en del båt "forran"....

Har sett noen lignende båter som har støpt på "finner" forran, for å få løft på baugen.. tru om det kan være noe alternativ..

Men det vil jo ikke hjelpe meg å få ræva lenger ned i havet, vis det blir litt sjø så skyter drevet luft nesten med engang pga av at det er så lite vekt bak at båten "bikker" over bølgene istedet for å dore tvers gjennom...

Link to post
Share on other sites

Høres ut som en interessant konstruksjon når man må gi forskipet mer løft

 

Bly helt akter høres ut somen løsning. Men mindre enn 400 kg pga drevets tyngde og at motoren er lengre bak med d6

 

 

Du kan sikkert prøve deg frem med noe tungt på akterdekket eller badeplatformen

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har vell fått en nogenlunde fornuftig forklaring på hva det kan være!

Var en kar som skreiv her at flem 340 er på en måte buet i bakerste del av skroget for å hjelpe båten i plan!

Å da vil det jo selfølgelig være en sannsynlighet for å overplane på høyere fart.. Å det kan altså stemme bra, har lagt merke til at det buer litt nedover de 1,5-2 siste metrene under båten mot akterspeilet..

 

Ja, tenkte å gradvis fylle opp 2 x 200 liters fat med vann bakerst på akterdekket å se hva som skjer med vannlinja å evt hvordan den vil oppføre seg i sjøen, vis ikke må det vell mer drastisk tilverks å gjøre noe med underskroget... takk for svar :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt samme type båt med en motor (370hk.) fast aksel.

Her er noe som ikke stemmer.

Har du sjekket om der er vann i ankerboksen fremme, det kan forekomme, da dreneringshullet i kjettingkassen er veldig lite og kan tettes igjen.

Jeg ville ha sjekket alle rom fremme i båten etter vann.

Dette stemmer ikke med min erfaring selv om jeg hadde fast aksel.

Og andre med hekkaggregat og en motor med samme tankplassering har heller ikke hatt dette problemet.

 

Begynn og let etter vann, jeg tror at ankerboksen din er fyllt med vann/is.

Link to post
Share on other sites

Den er nok veldig vektømfindtlig, etter det jeg husker ble denne båten konstruert i badekaret av en lærer eller noe sånt. Det er ikke enkelt å konstruere et skrog som funker med alle typer motorinstalasjoner. når det optimales for f.eks dobbelinstalasjon så er det klart at ting blir annerledes med enkel inst. Høres fornuftig ut med sandsekker i pontongene ja. å ha masse vekt på dekk kan føre til ubehageligheter med økt tyngdepungt og metasenter!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

, etter det jeg husker ble denne båten konstruert i badekaret av en lærer eller noe sånt.

Ja man skal høre mye...

Magne Flem var maskiningeniør, og riktignok har han vært lærer på yrkesskole.

Skroget ble konstruert i samarbeid med båtkonstruktør Odd Naper.

Men båten ble orginalt konstruert for fast aksling med propelltunnel, ikke drev.

At det kan ha blitt litt mye dynamisk løft bak når tunnel ble tatt vekk kan jeg godt tenke meg.

Det er nok ikke bare bare å gå fra dobbelinstallasjon Yanmar til Volvo DP mhp. vektfordeling.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv en med aksling, men med et diesel aggregat bak, men merker ingen av disse problemene eller hørt om det problemet før.

Av andre ting så har jeg batteriene bak og et batteri i baugen og VV bereder bakerst i motorrommet.

Ville sjekket som Disisel sine forslag.

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei.

 

Jeg hadde en 03 mod Flem med Kad 300 ombord, Opplevde samme som deg, Tung i front og hang med nebbet liksom, Fra forige eier var det satt inn balast tanker på hver side av motoren, når disse var fylt med ca 150 liter vann pr tank, ble den fin i sjøen..(Kjørte den fra Levanger til Tønsberg slik)..Men disse tok jo all plass bak der, Reiv disse ut og fylte opp med bly lodd bak i den,Sikkert opp mot 250 kg, da ble den fin i sjøen..Jeg hadde ikke hvert i tvil..Fyll på med Bly.. Disse båtene stuker litt med baugen desverre...

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv en med aksling, men med et diesel aggregat bak, men merker ingen av disse problemene eller hørt om det problemet før.

Det er ikke så rart.

Båten er orginalt konstruert for fast aksling og med propelltunnel.

Med tunnel blir det dynamiske løftet som er lagt inn i skrogbunnen helt perfekt.

Lettplanende, og slipper ikke baugbølgen og detter utav plan før den er under 13-14 knop.

 

 

Link to post
Share on other sites

Mix,

Siden du i en annen tråd nevner at du har 225 liter septik, resonerer jeg meg frem til at du har enten Flem eller Spirit selv :yesnod:

(tipper på Spirit 360)

 

Flott båt med samme skrog som Flem, men som grunnet tyngre flybridge måtte bygges om akter for å få nok løft bak.....bare som en digresjon til tungt forskip :lol:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det rare er jo at når Båtliv testet Spirit 360 i 2007 så ble det gjort med 270hk og drev. Da måtte de bruke fult utslag på trimflapsene for å få den til å gå med normal vinkel.....

De klarte også 30 knop med denne installasjonen, noe som høres mye ut.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Kanskje det dynamiske løftet ble fjernet på 360'n med drevinnstallasjon ?

Jeg vet ikke.

Hadde testbåten flaps eller interceptorer? Interceptorer viste seg vel å ha nesten ingen effekt på slike tunge båter.

Har aldri sett en 360 under.

Uansett dette er en båt jeg ikke ville hatt med drevinnstallasjon, altfor stor og tung.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner en som har en Spirit 360, sjøsatt i 2009. Han har aksling på den, og en Iveco (tror jeg). Kan det være 370 hk, tro? Uansett; etter den første sesongen ble den modifisert med noe mer bæring akter, da den lå lavt i vannet og var litt tung å få opp. VannTro; du har kanskje sett den. Ligger i Drammen Motorbåtforening. Husker ikke hvilken av havnene.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Hei Key Freak,

 

Nei, jeg her ikke sett den i Drammen. Derimot lå det tidligere 4 stk til salgs på FINN, alle med aksling og alle bygget om med mer løft bak.

Nå har 2 av annonsene gått ut på dato og det er 2 som ligger igjen. Båtene avertert har Yanmar 369hk, Yanmar 427hk og Iveco 400hk.

Det er vistnok i minste laget med 369hk og aksling om man ferielaster med fulle tanker.

Ikke helt uaktuell båt for øvrig. Liker den store flybridgen, stort akterdekk og 6 faste køyer i 4 kabiner.......vi vurderer :yesnod:

 

Mix,

Jeg antok det var noe feil med reportasjen ja. At det er en D6 370 forklarer det meste.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...