P. K. Startet 10.April.2012 Del på Facebook Startet 10.April.2012 Jeg slo til på en fin Express i Malmö i påskehelgen og holder på med overtagelse etc. nå. Noen som kan klare å hjelpe med noen spørsmål? Er det riktig at båten skal momses inn til Norge? Hvordan gjør man det rent teknisk i forhold til tollkontoret? Det bør kanskje meldes fra på forhånd? Ellers vil jeg gjerne ha tips og tanker om hvordan returen bør foregå. Båten skal seiles fra Helsingborg til Kristiansand - det blir vel tidlig i juni eller i slutten av mai hvis været ser bra ut. Foreløpig får jeg stifte opp et bilde av båten på kontoret... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Ja den skal momses inn. Du skal betale 25% moms av kjøpesummen+fraktkostnad, alt i nok. I tillegg tilkommer hk avgift på motor, ca 150 kr/hk pluss moms. Du må ikke varsle tollen. Du tar båten til hjemmehavn, og går så til nærmeste tollkontor og betaler så raskt som mlig, dvs førte hverdag etter ankomst. Hjemturen: om nydelig vær, rett over. Om dårlig vær, vent på fint vær Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Du må varsle tollen. Ellers er det smugling om du blir stoppet eller tollvesenet finner ut/tipses om at båten ikke har meldt ankomst!!! Ring ditt lokale kontor, varsle om hjemkomsten med de info du har. Kjenner flere som har gått i baret her! Det blir straffetoll om du stoppes som nordmann i utenlands båt uten ankomstmelding. Lykke til, og god tur. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 (redigert) Var ikke behov for varsling da jeg tollet inn vår båt, men det var i 2008 Dagens regler http://www.toll.no/templates_TAD/GuideArticle.aspx?id=175774&epslanguage=no Meldeplikt for fører ved ankomst med fartøy Fartøysfører skal melde fra til tollmyndighetene om ankomsten senest når fartøyet legger til kai. Vanligvis oppfylles plikten ved at det sendes en forhåndsmelding til tollmyndighetene. Det er ikke nødvendig å melde fra i hvert enkelt tilfelle dersom fartøyet går i fast rute som man har gitt tollmyndighetene beskjed om på forhånd. I tillegg til melding om ankomst, skal fartøysfører levere fartøysdeklarasjon, lastedeklarasjon, besetningsdeklarasjon og proviantdeklarasjon til tollmyndighetene senest en time etter ankomst (lenker til skjema, se høyre kolonne). Tollmyndighetene kan i det enkelte tilfellet også be om å få en passasjerliste og/eller besetningsliste. Dersom fartøysfører har fått tillatelse til å gå til et sted der tollmyndighetene ikke er stasjonert (uthavn), fastsetter tollmyndighetene innleveringsstedet og –fristen for dokumentene særskilt. Fører av fritidsfartøy (som har meldeplikt dersom fartøyet har med tollpliktige varer, se under) skal levere de nevnte dokumentene i den grad tollmyndighetene finner det nødvendig. I forbindelse med samarbeid med andre myndigheter kan tollmyndighetene i tillegg be om helseerklæring og kontrollere at fartøyet har rottesertifikat og oljesølsertifikat. Fritidsfartøy er unntatt fra meldeplikten og plikten til å levere skjemaene som nevnt over, dersom fartøyet og passasjerene ombord ikke har med varer som må tollbehandles. Dersom fritidstartøyet i seg selv innføres som en vare, må føreren melde fra til tollmyndighetene etter § 3-1. Norske fiske- og fangstfartøy er unntatt fra meldeplikten dersom de ikke har anløpt utenlandsk havn på turen. I tillegg er det et vilkår at fartøyet ikke har andre ufortollede varer ombord enn egen fangst. Fartøy som frakter petroleumsprodukter som er tatt opp fra norsk kontinentalsokkel er også unntatt fra meldeplikten. Cruiseskip o.l. er unntatt fra å legge fram proviant- og besetningsdeklarasjon. Forsyningsskip fra norsk del av kontinentalsokkelen (supplyfartøy) skal i utgangspunktet melde seg, men trenger ikke å levere dokumentene som er nevnt i § 3-3-2. Det er også åpnet for generelle tillatelser for å slippe meldeplikt i hvert enkelt tilfelle. Redigert 10.April.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Jeg ville definitivt tatt en telefon til tollvesenet...her er det åpenbart at noen svarer på noe de ikke har greie på Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Kristian_H Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 onkelen min seilte en express hjem fra sverige for 10 år siden, dette med toll og moms.. Ja, hva skal man si :rolleyes: han ble aldri sjekket/stoppet og solgte båten videre i fjor :rolleyes: Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Jeg formoder at det er en Albin Express? Den ser jo ret behersket ud i størrelsen. Den er under 2,50 meter bred, så er det ikke enklere at få den på en lastbil? Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Jeg vet om sak hvor tollvesenet lå å ventet på båt som kom fra Sverige. Tydelig vis viste de hvor båten kom fra for det var kun minutter etter at båten hadde lagt til kai før de var på plass. Det ble med dette påpekt at tollkontoet stengte om 30min om at meldefristen ikke kunne overholdes og dermed kom til å bli brutt. Dermed anså de det som sansynlig at båten var forsøkt innført med intensjon om å ikke betale norske avgifter og at det dermed ville bli opprettet sak. Saken ble vunnet av importøren(privat person) i Lagmannretten som ble stående men saken tok ca 1år før det var ferdig behandlet. Ring og be om hjelp til å få fylt ut alt korrekt slik at du har at på det tørre. Be om navn og gjerne kontaktdetaljer på den/de som bistår deg. Det finnes VELDIG mange tolkninger innad i tollvesenet. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Var ikke behov for varsling da jeg tollet inn vår båt, men det var i 2008 Reglene ble forandret i 2011, men for import fra Sverige tror jeg fremdeles ikke det er nødvendig å forhåndsvarsle. § 3-1-1. Overgangsordning Bestemmelsene i § 3-1-2 til § 3-1-8 om forhåndsvarsel gjennomføres fra 1. juli 2009 til 31. desember 2010 som en frivillig ordning. Fra 1. januar 2011 er bestemmelsene i § 3-1-2 til § 3-1-8 om forhåndsvarsel påbudt. 0Tilføyd ved forskrift 24 juni 2009 nr. 844 (i kraft 1 juli 2009).<a name="3-1-2">§ 3-1-2. Unntak fra plikten til forhåndsvarsel (1) Plikten til forhåndsvarsel gjelder ikke varer som kommer direkte fra, eller skal direkte til, tollområdet i Den europeiske union. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 så er det ikke enklere at få den på en lastbil? Så mye kjedeligere da... Kan bli en fin hentetråd der, best du tier MajorAndy. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Har hatt Express selv. Den tåler det meste selv litt ruskevær så den turen bør du ikke være redd for. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
P. K. Svart 10.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2012 Det blir seiling hjem og jeg skal nok få laget en bra hentetråd. Takk så langt, jeg ringer tollkontoret og avklarer. Noen tanker om rute? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Glem alt hvad jeg har sagt...vi skal ha hentetråd! Vil du opleve noget på turen eller skal du bare hjem hurtigst muligt? Sitér dette innlegget Link to post
P. K. Svart 10.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2012 Jeg vil hjem ganske fort. Det ser ut som vi blir tre mann ombord. Sitér dette innlegget Link to post
elna Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Jeg seilte hjem en båt for noen år siden. Tollerne var veldig hyggelige da jeg ringte fra Strømstad og la fram ærendet mitt, så den telefonen er i alle fall ikke noe å grue for. Selv har jeg hatt lyst til å seile Limfjorden, flatt vann og gode muligheter for vind. Det blir jo litt omvei om du skal til Kristiansand, men ikke så veldig stor. God tur, og lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 ... Ellers vil jeg gjerne ha tips og tanker om hvordan returen bør foregå. Båten skal seiles fra Helsingborg til Kristiansand - det blir vel tidlig i juni eller i slutten av mai hvis været ser bra ut. .. Anbefaler å følge danskekysten nordover til Skagen. Strekket Helsingborg - Gøteborg er nesten uten skjærgård og vestaværet kan stå hardt på. Båten klarer seg nok, men det kan bli ubehagelig for mannskapet. God tur og lykke til med ny båt! Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 Du har jo valget mellem forskellige ruter. Her er mine overvejelser over de forskellige hovedveje: Rute 1: Helsingborg-Kullen-Varberg-Göteborg-Strømstad-Kragerø-Arendal-Kristianssand Omkring 300 Nm. Dette er "the scenic route". Du får set virkelig meget og er det meste af tiden i beskyttet farvand indenskærs. Ulempen er at det er den længste tur. Med max rejse-etapper på 50 nm om dagen så skal I bruge cirka en uge på denne tur. Som sagt er stykket fra Helsingborg til Göteborg ret ubeskyttet men kommer vinden fra V eller (bedre) fra SV som den oftest gør, så får I en flot sejlads med agten for tværs eller halvvind hele vejen langs svenskekysten. Men med kraftig vind fra NV så er dette er skidt alternativ Rute 2: Helsingborg-Anholt-Læsø-Skagen-Kristianssand Den direkte vej. Cirka 220 Nm. Dette kan gøres på fire lange sejldage. Fordelen er, at det er den korteste rute. Men ulempen er, at du er næsten hele vejen i helt åbent farvand. Og især stykket fra Skagen til Kristianssand vil være meget udsat. Her taler sandsynligheden for at du får vinden stort set lige imod hele vejen og det kommer næppe til at være en fornøjelse. Men Anholt, Løsø og Skagen er tre fine steder at stoppe. Rute 3: Helsingborg-Grenå-Frederikshavn-Skagen-Kristianssand Turen langs den jyske østkyst. cirka 240 nm. Et godt alternativ hvis vinden er fra vest. MEN - du skal jo stadig over til Jylland. Og af erfaring ved jeg, at turen over Storebælt fra Gilleleje til Grenå kan være fuldt så urolig og rodet i vestlig vind som turen langs svenskekysten. Fordelen er at du er kystnært mere af tiden, men du har stadig to mere barske stykker fra Sjælland til Jylland og fra Skagen til Kristianssand. Rute 4: Helsingborg-Anholt-Hals-Aalborg-Thyborøn-Kristianssand "Limfjordsturen". Cirka 275 nm. Du er i beskyttet farvand meget af tiden - både langs den jyske kyst og i Limfjorden. Men der er stadig to "kongeetaper": Fra Sjælland til Hals (indsejlingen til Limfjorden) og fra Thyborøn til Kristianssand. Fordelen er her, at du det sidste stykke holder en mere nordlig kurs hvilket med fremherskende vinde vil betyde, at du får en halvvind fra Jylland til Norge. Men - det er et langt stykke på over 80 nm i meget åbent vand, så det sidste stykke er barskt. Og - denne tur er den næst længste. Så der er ikke meget sparet her. Hvis det var mig? Jeg ville sætte tiden af og få en god oplevelse. Jeg ville tage rute 1 og nyde turen i fulde drag. Det er de flotteste steder man kan sejle i Norden, synes jeg. Vent i Helsingborg (eller i Helsingør - det er hyggeligere) på at vejret bliver til det og tag så et langt, langt stræk - så meget I orker mod GBG. Hvis I er "hardcore" når I hele vejen til skærgården på et døgn. Og derfra er det stort set plain sailing indtil i skal krydse over til Norge. Men - der er mange muligheder ind i mellem. Og under alle omstændigheder bliver det en flot tur! Sitér dette innlegget Link to post
Odmar Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 Var det ikke med tilhenger? Ta kontakt med noen i Søgne seilforening de har kansje en til låns...ellerExspressklubben fin regattabåt..... Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Laholm Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 Tillegg til innlegg 17: Limfjorden bør helst seiles fra vest mot øst, da har man vind og strøm i ryggen. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
P. K. Svart 11.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2012 Takk Major og dere andre for fine innspill. Her er det litt å tenke på! Sitér dette innlegget Link to post
P. K. Svart 4.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2012 Det ser ut som vi satser på Alt. 1, dvs. opp mot Koster og over mot Kragerø/Sørlandet i pinsehelgen. Vi håper å klare dette på fire døgn med seiling nesten døgnet rundt. Hvis det ikke går på den avsatte tiden, får noen av mannskapet gå i land og komme seg videre med buss eller tog. Selv får jeg seile båten helt hjem uansett. Men er det noen tips til proviantering for en slik tur? Hva er greit å satse på for tre mann som ikke har tilgang til strøm, men kokeapparat og en del vann? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 5.Mai.2012 Del på Facebook Svart 5.Mai.2012 På den tid i juni er der åbent næsten alle steder på vejen. Så indkøb er ikke noget problem. Tidsplanen lyder ambitiøs men mulig. Jeg vil ikke anbefale natsejlads indenskærs i ukendt vand. Med mindre I er meget trænede så jeg ville satse på at ligge stille hver nat. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 26.Mai.2012 Del på Facebook Svart 26.Mai.2012 Er vi kommet afsted her? Sitér dette innlegget Link to post
P. K. Svart 29.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 (redigert) Ja, vi er både kommet avsted og vel hjem i går. Havn til havn Höganäs - Kristiasand gikk på rett under 48 timer non-stop. Da logget jeg 235 nm. Vi gikk rett opp mot Skagen og derfra mot Sørlandet. Vi dro fra Höganäs lørdag kl. 15, passerte Store Middelgrund, så Anholt (før midnatt), Lille Middelgrund på natten og Læsø på morgenkvisten på søndag, Skagen var rundet kl. 14 på søndag, deretter gikk vi direkte mot Kristiansand (280 grader), men måtte gå noe mer nordlig da vinden dreide, så vi fikk landkjenning (fyr på natten) mellom Arendal og Grimstad. Derfra var det bare å komme seg vestover og i havn i Kristiansand før kl. 15 på mandag. Vi var bare to mann ombord og vekslet på søvn og rorvakt i to timers vakter på natten. Eneste tilløp til dramatikk var da det blåste opp omtrent i Skagerrak litt før midnatt og vi krysset på bare forseil gjennom enorme sjøer. Det gikk på jollevis ved å falle av oppover de største bølgene og loffe mellom dem. Slik holdt jeg båtfarten oppe og det ble ikke altfor mange harde landinger. Senere spjæret et forseil, så det måtte vi skifte på morgenen. Alt i alt en fantastisk tur i en båt som i utgangspunktet ikke er tenkt som havseiler (litt underdimensjonert rigg etc.). Sikkerhetsutstyr vi drasset med oss: Oppblåsbar redningsflåte stuet lett tilgjengelig på en køye (var ikke plass til den på dekk), to overlevelsesdrakter, bærvar VHF - ellers selvsagt fastspent med sele i cockpiten hele tiden det var sjø og en mann sov. Bildet er fra bøyen nord for Skagen og viser et av de virkelig stille partiene på turen. Redigert 29.Mai.2012 av P. K. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Velkommen hjem med flot ny båd! Det er nok den bedste læring man kan få med sådan et intenst forløb. Og heldige var I også med at finde det rigtige "hul" i vejret. Igen tilllykke med nyerhvervelsen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.