Jump to content

Seile hjem nyinnkjøpt Express fra Sverige


P. K.

Recommended Posts

Jeg slo til på en fin Express i Malmö i påskehelgen og holder på med overtagelse etc. nå. Noen som kan klare å hjelpe med noen spørsmål?

Er det riktig at båten skal momses inn til Norge? Hvordan gjør man det rent teknisk i forhold til tollkontoret? Det bør kanskje meldes fra på forhånd?

 

Ellers vil jeg gjerne ha tips og tanker om hvordan returen bør foregå. Båten skal seiles fra Helsingborg til Kristiansand - det blir vel tidlig i juni eller i slutten av mai hvis været ser bra ut.

 

Foreløpig får jeg stifte opp et bilde av båten på kontoret...

Link to post

Ja den skal momses inn. Du skal betale 25% moms av kjøpesummen+fraktkostnad, alt i nok. I tillegg tilkommer hk avgift på motor, ca 150 kr/hk pluss moms.

 

 

Du må ikke varsle tollen. Du tar båten til hjemmehavn, og går så til nærmeste tollkontor og betaler så raskt som mlig, dvs førte hverdag etter ankomst.

 

Hjemturen: om nydelig vær, rett over. Om dårlig vær, vent på fint vær :flag_bp:

Link to post

Du må varsle tollen. Ellers er det smugling om du blir stoppet eller tollvesenet finner ut/tipses om at båten ikke har meldt ankomst!!!

Ring ditt lokale kontor, varsle om hjemkomsten med de info du har. Kjenner flere som har gått i baret her! Det blir straffetoll om du stoppes som nordmann i utenlands båt uten ankomstmelding.

 

Lykke til, og god tur.

Link to post

Var ikke behov for varsling da jeg tollet inn vår båt, men det var i 2008

 

Dagens regler

http://www.toll.no/templates_TAD/GuideArticle.aspx?id=175774&epslanguage=no

 

Meldeplikt for fører ved ankomst med fartøy

Fartøysfører skal melde fra til tollmyndighetene om ankomsten senest når fartøyet legger til kai. Vanligvis oppfylles plikten ved at det sendes en forhåndsmelding til tollmyndighetene. Det er ikke nødvendig å melde fra i hvert enkelt tilfelle dersom fartøyet går i fast rute som man har gitt tollmyndighetene beskjed om på forhånd.

 

 

I tillegg til melding om ankomst, skal fartøysfører levere fartøysdeklarasjon, lastedeklarasjon, besetningsdeklarasjon og proviantdeklarasjon til tollmyndighetene senest en time etter ankomst (lenker til skjema, se høyre kolonne). Tollmyndighetene kan i det enkelte tilfellet også be om å få en passasjerliste og/eller besetningsliste. Dersom fartøysfører har fått tillatelse til å gå til et sted der tollmyndighetene ikke er stasjonert (uthavn), fastsetter tollmyndighetene innleveringsstedet og –fristen for dokumentene særskilt.

 

 

Fører av fritidsfartøy (som har meldeplikt dersom fartøyet har med tollpliktige varer, se under) skal levere de nevnte dokumentene i den grad tollmyndighetene finner det nødvendig.

 

 

 

I forbindelse med samarbeid med andre myndigheter kan tollmyndighetene i tillegg be om helseerklæring og kontrollere at fartøyet har rottesertifikat og oljesølsertifikat.

 

 

Fritidsfartøy er unntatt fra meldeplikten og plikten til å levere skjemaene som nevnt over, dersom fartøyet og passasjerene ombord ikke har med varer som må tollbehandles. Dersom fritidstartøyet i seg selv innføres som en vare, må føreren melde fra til tollmyndighetene etter § 3-1.

 

 

Norske fiske- og fangstfartøy er unntatt fra meldeplikten dersom de ikke har anløpt utenlandsk havn på turen. I tillegg er det et vilkår at fartøyet ikke har andre ufortollede varer ombord enn egen fangst. Fartøy som frakter petroleumsprodukter som er tatt opp fra norsk kontinentalsokkel er også unntatt fra meldeplikten.

 

 

 

Cruiseskip o.l. er unntatt fra å legge fram proviant- og besetningsdeklarasjon.

 

 

 

Forsyningsskip fra norsk del av kontinentalsokkelen (supplyfartøy) skal i utgangspunktet melde seg, men trenger ikke å levere dokumentene som er nevnt i § 3-3-2. Det er også åpnet for generelle tillatelser for å slippe meldeplikt i hvert enkelt tilfelle.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jeg vet om sak hvor tollvesenet lå å ventet på båt som kom fra Sverige. Tydelig vis viste de hvor båten kom fra for det var kun minutter etter at båten hadde lagt til kai før de var på plass.

Det ble med dette påpekt at tollkontoet stengte om 30min om at meldefristen ikke kunne overholdes og dermed kom til å bli brutt. Dermed anså de det som sansynlig at båten var forsøkt innført med intensjon om å ikke betale norske avgifter og at det dermed ville bli opprettet sak.

 

Saken ble vunnet av importøren(privat person) i Lagmannretten som ble stående men saken tok ca 1år før det var ferdig behandlet.

 

Ring og be om hjelp til å få fylt ut alt korrekt slik at du har at på det tørre. Be om navn og gjerne kontaktdetaljer på den/de som bistår deg. Det finnes VELDIG mange tolkninger innad i tollvesenet.

Link to post

Var ikke behov for varsling da jeg tollet inn vår båt, men det var i 2008

 

Reglene ble forandret i 2011, men for import fra Sverige tror jeg fremdeles ikke det er nødvendig å forhåndsvarsle.

 

§ 3-1-1. Overgangsordning

 

Bestemmelsene i § 3-1-2 til § 3-1-8 om forhåndsvarsel gjennomføres fra 1. juli 2009 til 31. desember 2010 som en frivillig ordning. Fra 1. januar 2011 er bestemmelsene i § 3-1-2 til § 3-1-8 om forhåndsvarsel påbudt.

 

0Tilføyd ved forskrift 24 juni 2009 nr. 844 (i kraft 1 juli 2009).<a name="3-1-2">§ 3-1-2. Unntak fra plikten til forhåndsvarsel

 

(1) Plikten til forhåndsvarsel gjelder ikke varer som kommer direkte fra, eller skal direkte til, tollområdet i Den europeiske union.

 

Link to post

Jeg seilte hjem en båt for noen år siden. Tollerne var veldig hyggelige da jeg ringte fra Strømstad og la fram ærendet mitt, så den telefonen er i alle fall ikke noe å grue for.

 

Selv har jeg hatt lyst til å seile Limfjorden, flatt vann og gode muligheter for vind. Det blir jo litt omvei om du skal til Kristiansand, men ikke så veldig stor.

 

God tur, og lykke til!

Link to post

...

Ellers vil jeg gjerne ha tips og tanker om hvordan returen bør foregå. Båten skal seiles fra Helsingborg til Kristiansand - det blir vel tidlig i juni eller i slutten av mai hvis været ser bra ut.

..

 

Anbefaler å følge danskekysten nordover til Skagen.

Strekket Helsingborg - Gøteborg er nesten uten skjærgård og vestaværet kan stå hardt på.

Båten klarer seg nok, men det kan bli ubehagelig for mannskapet.

God tur og lykke til med ny båt!

Link to post

Du har jo valget mellem forskellige ruter. Her er mine overvejelser over de forskellige hovedveje:

 

Rute 1: Helsingborg-Kullen-Varberg-Göteborg-Strømstad-Kragerø-Arendal-Kristianssand

Omkring 300 Nm. Dette er "the scenic route". Du får set virkelig meget og er det meste af tiden i beskyttet farvand indenskærs. Ulempen er at det er den længste tur. Med max rejse-etapper på 50 nm om dagen så skal I bruge cirka en uge på denne tur. Som sagt er stykket fra Helsingborg til Göteborg ret ubeskyttet men kommer vinden fra V eller (bedre) fra SV som den oftest gør, så får I en flot sejlads med agten for tværs eller halvvind hele vejen langs svenskekysten. Men med kraftig vind fra NV så er dette er skidt alternativ

 

Rute 2: Helsingborg-Anholt-Læsø-Skagen-Kristianssand

Den direkte vej. Cirka 220 Nm. Dette kan gøres på fire lange sejldage. Fordelen er, at det er den korteste rute. Men ulempen er, at du er næsten hele vejen i helt åbent farvand. Og især stykket fra Skagen til Kristianssand vil være meget udsat. Her taler sandsynligheden for at du får vinden stort set lige imod hele vejen og det kommer næppe til at være en fornøjelse. Men Anholt, Løsø og Skagen er tre fine steder at stoppe.

 

Rute 3: Helsingborg-Grenå-Frederikshavn-Skagen-Kristianssand

Turen langs den jyske østkyst. cirka 240 nm. Et godt alternativ hvis vinden er fra vest. MEN - du skal jo stadig over til Jylland. Og af erfaring ved jeg, at turen over Storebælt fra Gilleleje til Grenå kan være fuldt så urolig og rodet i vestlig vind som turen langs svenskekysten. Fordelen er at du er kystnært mere af tiden, men du har stadig to mere barske stykker fra Sjælland til Jylland og fra Skagen til Kristianssand.

 

Rute 4: Helsingborg-Anholt-Hals-Aalborg-Thyborøn-Kristianssand

"Limfjordsturen". Cirka 275 nm. Du er i beskyttet farvand meget af tiden - både langs den jyske kyst og i Limfjorden. Men der er stadig to "kongeetaper": Fra Sjælland til Hals (indsejlingen til Limfjorden) og fra Thyborøn til Kristianssand. Fordelen er her, at du det sidste stykke holder en mere nordlig kurs hvilket med fremherskende vinde vil betyde, at du får en halvvind fra Jylland til Norge. Men - det er et langt stykke på over 80 nm i meget åbent vand, så det sidste stykke er barskt. Og - denne tur er den næst længste. Så der er ikke meget sparet her.

 

Hvis det var mig?

 

Jeg ville sætte tiden af og få en god oplevelse. Jeg ville tage rute 1 og nyde turen i fulde drag. Det er de flotteste steder man kan sejle i Norden, synes jeg. Vent i Helsingborg (eller i Helsingør - det er hyggeligere) på at vejret bliver til det og tag så et langt, langt stræk - så meget I orker mod GBG. Hvis I er "hardcore" når I hele vejen til skærgården på et døgn. Og derfra er det stort set plain sailing indtil i skal krydse over til Norge.

 

Men - der er mange muligheder ind i mellem. Og under alle omstændigheder bliver det en flot tur!

Link to post
  • 4 uker senere...

Det ser ut som vi satser på Alt. 1, dvs. opp mot Koster og over mot Kragerø/Sørlandet i pinsehelgen.

Vi håper å klare dette på fire døgn med seiling nesten døgnet rundt. Hvis det ikke går på den avsatte tiden, får noen av mannskapet gå i land og komme seg videre med buss eller tog. Selv får jeg seile båten helt hjem uansett.

 

Men er det noen tips til proviantering for en slik tur? Hva er greit å satse på for tre mann som ikke har tilgang til strøm, men kokeapparat og en del vann?

Link to post
  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Ja, vi er både kommet avsted og vel hjem i går. Havn til havn Höganäs - Kristiasand gikk på rett under 48 timer non-stop. Da logget jeg 235 nm. Vi gikk rett opp mot Skagen og derfra mot Sørlandet.

Vi dro fra Höganäs lørdag kl. 15, passerte Store Middelgrund, så Anholt (før midnatt), Lille Middelgrund på natten og Læsø på morgenkvisten på søndag, Skagen var rundet kl. 14 på søndag, deretter gikk vi direkte mot Kristiansand (280 grader), men måtte gå noe mer nordlig da vinden dreide, så vi fikk landkjenning (fyr på natten) mellom Arendal og Grimstad. Derfra var det bare å komme seg vestover og i havn i Kristiansand før kl. 15 på mandag.

 

Vi var bare to mann ombord og vekslet på søvn og rorvakt i to timers vakter på natten. Eneste tilløp til dramatikk var da det blåste opp omtrent i Skagerrak litt før midnatt og vi krysset på bare forseil gjennom enorme sjøer. Det gikk på jollevis ved å falle av oppover de største bølgene og loffe mellom dem. Slik holdt jeg båtfarten oppe og det ble ikke altfor mange harde landinger. Senere spjæret et forseil, så det måtte vi skifte på morgenen.

 

Alt i alt en fantastisk tur i en båt som i utgangspunktet ikke er tenkt som havseiler (litt underdimensjonert rigg etc.). Sikkerhetsutstyr vi drasset med oss: Oppblåsbar redningsflåte stuet lett tilgjengelig på en køye (var ikke plass til den på dekk), to overlevelsesdrakter, bærvar VHF - ellers selvsagt fastspent med sele i cockpiten hele tiden det var sjø og en mann sov.

 

Bildet er fra bøyen nord for Skagen og viser et av de virkelig stille partiene på turen.

 

bilde36.jpg

Redigert av P. K. (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...