Jump to content

Yamaha 50hk 4-t dimensjon stålpropell vs. alu


jerognal

Recommended Posts

Har i høst kjøpte en Yamarin 4730 med F50 4-T yamaha som har orginal 11 1/8 x 13 Alupropell. Driver og overhaler motor da bunnpanne og eksos var tæret i stykker. Lurte i samme rennet på stålpropell da vulken på alu-propellen er noe morken. En bekjent av meg har samme båt og motor og kjøpte seg en Michigan Apollo XHS 10-3/4 x 12 stålpropell og er visst fornøyd. Men kan dette høres riktig ut?

Link to post
Share on other sites

Hei.Det kan godt stemme,av flere årsaker.

1.stålvingene er jo en god del tynnere.Dvs.mindre slipp..bedre bitt.

2.de er mer nøyaktige.Bedre kuvatur.Dvs.et bedre produkt.

Tips!Ta med Alupropen,skiver og verktøy over til den du ref.til og kjør en test med begge propellene.Så blir dette spm.avklart.

Lykke til..

Link to post
Share on other sites

Ikke så lett å prøve det ut. Han jeg kjenner bor i Trøndelagen og eg i Bergen...:smiley:

 

Men det var dette med stigning og størrelse eg lurte på. Er ikke den stålpropellen mindre? Skal man ikke opp istørrelse når man går over til stål? Beklager om det er dumme spørsmål, men her er eg nok ganske så grønn...

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

normalt litt ned i stigning med stål. De har oftest mer aggressiv bladutforming selv om nominell stigning er mindre.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ok takker for svar. Får se hva det blir til. Venter på deler fra USA så det blir hard mekking der ganske snart. Et tips til billige deler: www.boats .net

 

delen kommer på 1-3 av prisen her hjemme. De har hele delekataloger liggende på nett. Trygg og grei handel. Får "ny" motor for 5 K og da er det ny bunnpanne, eksos, kjølerør og impeller, alle pakninger, vibrasjonsdempere, sinkanoder, ja omtrent alt fra blokken og ned til girhuset.

Link to post
Share on other sites

Byttet til stål på min 40- hester.. :blush: Diameteren er noe mindre på Apolloen, er en fordel hvis du er ute etter mer toppfart. Da ville jeg ikke gått ned i stigning fra 13 tommer til 12. Annen fordel med stål er bedre grep i vannet, som gjorde at jeg turde å heve motoren ett hakk. Så fordeler med en propell som ikke ser ut øra til Mikke Mus(+1), det er det. Bruken av båt og motor avgjør om det er viktig nok til å bytte. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...