jerognal Startet 10.April.2012 Del på Facebook Startet 10.April.2012 Har i høst kjøpte en Yamarin 4730 med F50 4-T yamaha som har orginal 11 1/8 x 13 Alupropell. Driver og overhaler motor da bunnpanne og eksos var tæret i stykker. Lurte i samme rennet på stålpropell da vulken på alu-propellen er noe morken. En bekjent av meg har samme båt og motor og kjøpte seg en Michigan Apollo XHS 10-3/4 x 12 stålpropell og er visst fornøyd. Men kan dette høres riktig ut? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ankerdrammen Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Hei.Det kan godt stemme,av flere årsaker. 1.stålvingene er jo en god del tynnere.Dvs.mindre slipp..bedre bitt. 2.de er mer nøyaktige.Bedre kuvatur.Dvs.et bedre produkt. Tips!Ta med Alupropen,skiver og verktøy over til den du ref.til og kjør en test med begge propellene.Så blir dette spm.avklart. Lykke til.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jerognal Svart 10.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2012 (redigert) Ikke så lett å prøve det ut. Han jeg kjenner bor i Trøndelagen og eg i Bergen... Men det var dette med stigning og størrelse eg lurte på. Er ikke den stålpropellen mindre? Skal man ikke opp istørrelse når man går over til stål? Beklager om det er dumme spørsmål, men her er eg nok ganske så grønn... Redigert 10.April.2012 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 normalt litt ned i stigning med stål. De har oftest mer aggressiv bladutforming selv om nominell stigning er mindre. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
jerognal Svart 10.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2012 Ok takker for svar. Får se hva det blir til. Venter på deler fra USA så det blir hard mekking der ganske snart. Et tips til billige deler: www.boats .net delen kommer på 1-3 av prisen her hjemme. De har hele delekataloger liggende på nett. Trygg og grei handel. Får "ny" motor for 5 K og da er det ny bunnpanne, eksos, kjølerør og impeller, alle pakninger, vibrasjonsdempere, sinkanoder, ja omtrent alt fra blokken og ned til girhuset. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Men hjelper det noe særlig med stålprop på denne motor og båt? 50 hk er jo ikke så mye at kreftene i bladene er så store. Det jeg har sett hittil er stort sett stål bare på større motorer. Hva mener dere? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GunR Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Byttet til stål på min 40- hester.. Diameteren er noe mindre på Apolloen, er en fordel hvis du er ute etter mer toppfart. Da ville jeg ikke gått ned i stigning fra 13 tommer til 12. Annen fordel med stål er bedre grep i vannet, som gjorde at jeg turde å heve motoren ett hakk. Så fordeler med en propell som ikke ser ut øra til Mikke Mus(+1), det er det. Bruken av båt og motor avgjør om det er viktig nok til å bytte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.