Jump to content

Lekkasje i skjøt mellom skrog/overbygg Nidelv 24

Sleipner93

Recommended Posts

Regner absolutt ikke jeg er den eneste som har problem med dette. Lekkasje mellom skrog og overbygg. Etter hva jeg forstår er dette som regel to separate deler som er popnaglet/skrudd isammen med fugemasse?

Hvor mye arbeid er det å ta av fenderlist og evt, støpe glassfiber over denne skjøten så den blir 100% tett?

Evt. andre smarte idêer?

Jeg hadde lekasje på babord side ca bak førerplass. Sikker der den hadde klasket til kai mest ganger i sine neste 30 år.

Det var krakkelert og sprukket opp bak fenderlist/i skjøt.

Der var det greit å komme til fra innsiden, så da støpte jeg nytt med 2 komp glassfiber.

Valgte støp for å ikke bare få det tett, men også strekt (det var litt knirk når jeg gikk på dollbord på den siden.

Det er nok det enkleste ihvertfall, hvis det er på ett konkret sted, og du kommer til.

Lykke til :yesnod:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Å støpe igjen sjkøten er risikabelt. På noen båter er det mye rørelse i denne skjøten, i allefall nok til at laminatet vil sprekke å bli utett igjen. Det beste er løsne fenderlist rense godt, eventuelt frese et bredere overflatespor for så å gå på med fleksibel natemasse / Tech7 etter at sporet er renset for støv og andre løse partikler.

Å støpe igjen sjkøten er risikabelt. På noen båter er det mye rørelse i denne skjøten, i allefall nok til at laminatet vil sprekke å bli utett igjen. Det beste er løsne fenderlist rense godt, eventuelt frese et bredere overflatespor for så å gå på med fleksibel natemasse / Tech7 etter at sporet er renset for støv og andre løse partikler.

Likte denne idèen, spørsmålet er hvor mye det eventuelt lekker ved popnagler også da? Noen som aner tykkelsen på flatene som er boltet isammen? Eventuelt hvor vanskelig det blir å frese ett slikt spor?

• 2 uker senere...

Har idag vært inni kabinen og røska ut trekket som jeg selv møysommelig limte opp i ca.2004.

Kommer til å rett og slett rense veggene for gammelt kontaktlim og male med hvit emaljelakk.

Og så har jeg "gnudd på" med silikon i skjøt mellom overbygg og skrog innenfra. Slik båten står nå, er det laveste punktet ca ved de forreste siderutene, og det er der vannet "renner over" fra dollbord og inn under fenderlista. Så får vi se om jeg har greid å i det minste "tvinge" vannet lengre akterut og vekk fra kabin.

Nødløsning er det jo. Fenderlista er nokså løs her og der, og må av etterhvert uansett...

Tror jeg må ta en tur til Nilsen-brødrene nede på Nidelv Boat (jeg er nesten "nabo") og høre om de kan ta jobben.

Et lyspunkt er at det ser ut til at vinduene holder tett overalt! :-)

Redigert av Kaptein Knudsen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...