Sleipner93 Startet 10.April.2012 Del på Facebook Startet 10.April.2012 Regner absolutt ikke jeg er den eneste som har problem med dette. Lekkasje mellom skrog og overbygg. Etter hva jeg forstår er dette som regel to separate deler som er popnaglet/skrudd isammen med fugemasse? Hvor mye arbeid er det å ta av fenderlist og evt, støpe glassfiber over denne skjøten så den blir 100% tett? Evt. andre smarte idêer? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 De "proffe" verkstedene tar av fenderlist, sliper,rensker og rengjør mellom skrogsammensetningen og deretter fyller inn ny tetningsmasse før de varmer opp fenderlist så den blir myk før montering igjen. Slik blei det gjort på min nye Askeladden 605 for noen år tilbake. Helt tett etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 Det aller beste er vel å plastre på innsiden, om du kommer til. Men det medfører fort mye riving av interiør... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gew77 Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 Hei Sleipner 93:) Hva med å "klæsje" på med Tec7 i skjøten på innsiden av båten, det var min tanke å gjøre hos meg. Hvordan går det ellers med Nidelven din? Geir EMil Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Erik Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 Jeg hadde lekasje på babord side ca bak førerplass. Sikker der den hadde klasket til kai mest ganger i sine neste 30 år. Det var krakkelert og sprukket opp bak fenderlist/i skjøt. Der var det greit å komme til fra innsiden, så da støpte jeg nytt med 2 komp glassfiber. Valgte støp for å ikke bare få det tett, men også strekt (det var litt knirk når jeg gikk på dollbord på den siden. Det er nok det enkleste ihvertfall, hvis det er på ett konkret sted, og du kommer til. Lykke til Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Big Horn Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 Å støpe igjen sjkøten er risikabelt. På noen båter er det mye rørelse i denne skjøten, i allefall nok til at laminatet vil sprekke å bli utett igjen. Det beste er løsne fenderlist rense godt, eventuelt frese et bredere overflatespor for så å gå på med fleksibel natemasse / Tech7 etter at sporet er renset for støv og andre løse partikler. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Knudsen Svart 15.April.2012 Del på Facebook Svart 15.April.2012 Big Horn: Hva menes med å frese et bredere overflatespor? Har akkurat avdekket samme problem på vår Nidelv 24 idag, et tydelig punkt på hver side hvor det "renner som en bekk"... Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 15.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2012 Å støpe igjen sjkøten er risikabelt. På noen båter er det mye rørelse i denne skjøten, i allefall nok til at laminatet vil sprekke å bli utett igjen. Det beste er løsne fenderlist rense godt, eventuelt frese et bredere overflatespor for så å gå på med fleksibel natemasse / Tech7 etter at sporet er renset for støv og andre løse partikler. Likte denne idèen, spørsmålet er hvor mye det eventuelt lekker ved popnagler også da? Noen som aner tykkelsen på flatene som er boltet isammen? Eventuelt hvor vanskelig det blir å frese ett slikt spor? Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 Du kan bruke vinkelsliper med diamantblad beregnet på glassfiber til å frese sporet. Da ender du opp med et 3-4 mm bredt spor. Ville selv ha frest opp til 10mm dypt, men husk å pass på å ikke skjære i naglene / boltene. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Knudsen Svart 24.April.2012 Del på Facebook Svart 24.April.2012 (redigert) Har idag vært inni kabinen og røska ut trekket som jeg selv møysommelig limte opp i ca.2004. Kommer til å rett og slett rense veggene for gammelt kontaktlim og male med hvit emaljelakk. Og så har jeg "gnudd på" med silikon i skjøt mellom overbygg og skrog innenfra. Slik båten står nå, er det laveste punktet ca ved de forreste siderutene, og det er der vannet "renner over" fra dollbord og inn under fenderlista. Så får vi se om jeg har greid å i det minste "tvinge" vannet lengre akterut og vekk fra kabin. Nødløsning er det jo. Fenderlista er nokså løs her og der, og må av etterhvert uansett... Tror jeg må ta en tur til Nilsen-brødrene nede på Nidelv Boat (jeg er nesten "nabo") og høre om de kan ta jobben. Et lyspunkt er at det ser ut til at vinduene holder tett overalt! :-) Redigert 24.April.2012 av Kaptein Knudsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.