Jump to content

Uttern S52 med 60hk, mye arbeid å skifte til hydraulisk styring?


espen4001

Recommended Posts

Har en Uttern S52 med en 60hk 4-takt Mercury. Den har mekanisk styring, og denne begynner å bli svært dårlig, og før jeg tok den på land før vinteren, var styringen såpass dårlig at jeg ikke fikk fullt utslag ene veien.

 

Nå skal jeg utbedre denne, og vurderer å skifte til hydraulisk istedenfor. Er det noen som har erfaring med å skifte dette på egenhånd?

Er det mye modifisering som må til for å få det til å passe?

Noen som har noen tips til hvordan gjøre det enklest mulig?

Har fått pris med montering til 9000, og ser på maritim.no at en slik styring koster ca 5000. Så er noen kroner å spare på å gjøre det selv.

 

Alternativet er å skifte wiren, som er en god del billigere, men forstår det sånn at hydraulisk er å foretrekke, etter å ha lest litt her på forumet.

Kom gjerne med erfaringer og fordeler/ulemper med det ene fremfor det andre! :)

Link to post

Holder på med det samme og fikk styringen idag, tok meg en halvtime å montere sylinderen på motoren. Regner med jeg bruker det samme på å utvide hullet og montere snekken og ratt og cirka en time på å tre slangene fylle olje og lufte. Sikkert lurt å feste slangene til kabelen som er der idag slik at du drar disse på plass samtidlig som du fjerner kabelen. Min styring kommer fra Watski og koster 4000,- Meget grei monteringsanvisning.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Takk for svar :) måtte du av med motoren for å skifte sylinderen?

Prøver å danne meg et bilde av hvor mye arbeid det er, opp mot det å betale noen tusen for å slippe det ;) Men frister å gjøre det selv hvis det ikke er mye slit. Han jeg fikk prisen av, mente det var mye arbeid, men det er vel litt for å lure meg til å få de til å gjøre det :) Og er det mye hokuspokus med lufting? Er jo viktig at det er tett og ingen luft i systemet...

Redigert av espen4001 (see edit history)
Link to post

Siden du ikke har gjort noe slikt før, ville jeg satt av ei helg for å fjerne den gamle styringa og montere hydraulisk, og tatt det som en bonus hvis det hadde tatt kortere tid. Pleier alltid å bli litt uforutsett plunder og heft når en monterer båtutstyr.

Link to post

Jeg slapp å ta av motoren men trangt var det. Får du ut kabelen uten å ta av motoren skulle det gå greit med denne og. Har ikke samme båt som deg så alt blir vel ikke likt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Jeg holder på i disse dager, Askeladden 505 med 75Hk Honda. En del pes med å få løs gammel wire, men det tok mutter og fatter seg av siden jeg holder til på annet sted ;-) Måtte nemlig ha den ut for å måle lengde før bestilling av ny styring. Valgte BayStar, og importøren Telmo anbefaler ferdigkapede slanger (i riktig lengde) med påmonterte nipler som alternativ til de som følger med og som du kan kappe selv. Årsaken var at prisen var den samme, men at disse slangene er mye mykere, og dermed lettere å legge. Dette med "samme pris" må du nok sjekke med forhandler først, bestiller de særskilt fra Telmo den du skal ha så bør det være greit, men har de en i hylla allerede så blir det jo litt annerledes kanskje.

 

Et tips: Dersom wire ligger trukket gjennom skott o.l., så sett på et tau i den motsatte enden før du trekker den ut. Da har du noe å dra slangene inn og gjennom med etterpå.

 

Jeg har så langt montert pumpe og ratt, festet slanger i den eneden, og trukket slanger bak til motor. Så langt helt greit, men gammelt Teleflex-hull ved rattet måtte utvides ca 1 cm i diameter. Gikk greit med ei litt grov rasp.

 

Det har altså gått greit så langt, men nå har jeg støtt på et problem med en bolt som knakk på motorens styrearm - denne må jeg får boret ut først (se egen tråd). Jeg har imdilertid lest manualen også for siste del av jobben, og tror dette går veldig greit bare jeg får ut den nevnte bolten. Ser ingen grunn til at motor må løsnes eller fjernes delvis.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post

Hei.

 

Jeg byttet til hydraulisk på en Rana 17 med 50 HK for et par år siden.

Det tok tid, men var ikke vanskelig.

:thumbsup:

 

Min utfordring var trang motorbrønn, slik at jeg måtte sage en oval åpning på begge sider for at styrearmen skulle løpe fritt og få plass oppover ved trimming og tilting.

Jeg kunne ikke ha hull i brønnsidene, så her måtte jeg konstruere en slags kopp. Brukte plast fra toliters bokser med iskrem.

:giggle:

 

Selve koblingen av slangene går greit hvis du har lekt litt rørlegger på hjemmebane tidligere.

Påfylling og lufting av systemet tar tid og krever litt teknikk.

For ikke å sløse bort mye hydraulikkvæske, benytter du en ren flaske e.l. til å samle opp. Dermed kan du gjenbruke væsken etter hvert som den pumpes ut under lufting.

:rolleyes:

Link to post

Takk for svar :) måtte du av med motoren for å skifte sylinderen?

Prøver å danne meg et bilde av hvor mye arbeid det er, opp mot det å betale noen tusen for å slippe det ;) Men frister å gjøre det selv hvis det ikke er mye slit. Han jeg fikk prisen av, mente det var mye arbeid, men det er vel litt for å lure meg til å få de til å gjøre det :) Og er det mye hokuspokus med lufting? Er jo viktig at det er tett og ingen luft i systemet...

Monterte baystar hyd.sty.på en yamarin en gang,i utganspunktet måtte motoren av/løsnes ved demontering av gammel styring,valgte og kutte med baufil.monteringen av den nye gikk veldig grei(pass på og få riktig kit til din motor)anbefaler også myke slanger om mulig.vær også nøye på luftingen.en pris på 9000hørtest veldig mye ut.har du båten på land og greit verktøy tipper jeg 3-5t på jobben,ikke vanskelig bare følg an visningen til punkt og prikke.kan forøvrig anbefale bay star sin styring med myke slanger

[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color]
[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color]

Link to post

Da virker styringen min som den skal. Brukte lengre tid på luftingen en jeg hadde trodd men uten å ha gjort dette tidligere synes jeg ikke rundt 3 timer er mye når en proff beregner 9000,- for jobben. Hvis time prisen er 900,- har han ti timer til rådighet. Hvis ikke nevnte båtmerke er veldig komplisert vil jeg bruke betegnelsen ran

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Da beklgwr jeg at jeg var kjapp med å kalle det et ran, leste ikke godt nok til å få med meg at drsen inkluderte styringen og. Trodde det var ni tusen bare for montering :easter: Uansett er det nok godt betalt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
  • 2 uker senere...

Nå har jeg skiftet styringen, og gikk for å prøve selv, og heller overlate til ekspertene hvis det skulle skjære seg.

 

Valgte en Baystar styring, ca 5000kr, og denne hadde med en helt grei veiledning. Var ikke noe problem å få fjernet den gamle, måtte bare kutte wiren ved motoren for å klare å trekke den ut av motorfestet. Teipet så fast hydraulikkslangene i wiren og trakk gjennom, uten problemer.

Pumpen passet rett i det eksisterende hullet i konsollen, så måtte bare bore nye skruehull.

Luftingene gikk også meget lett, og nå fungerer alt helt supert! Ingen konflikter i motorbrønnen, verken ved tilting, sving eller monteringen.

Brukte totalt 3 korte kvelder, totalt ca 6 timer. Neste gang går det nok dobbelt så fort! Så prisen på 9000 er altfor høy!

 

Båten er fortsatt på land, pga annet vedlikehold, så gleder meg til å få prøvd nye styringen i drift! Så langt kan jeg si at det kjennes vanvittig mye bedre ut enn hva den mekaniske styringen noen gang har vært, så ser virkelig frem til dette!

Link to post
  • 11 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...