Jump to content

navionics app, fungerer ikke på havet


jensemann2

Recommended Posts

Har Navionics appen på iphone, og den funker greit innaskjærs, men utenfor 12mila tar ikke GPS-en inn signal. Hva er det for noe tull? Tenkte først at apple hadde lagt inn noe så idiotisk at man måtte ha dekning på mobilnettet for at gps-en skulle fungere, men det funker ikke selv om jeg har dekning. Dette er jo på trynet ...

Link to post
Share on other sites

iphone

 

Har Android, så det er lite jeg kan gjøre.

 

Annet enn å fortelle at på Android velger man kartutsnitt for lokal nedlasting, og når dette er gjort, så funker det uten nedlasting av data annet enn lisenssjekken ved oppstart av programmet.

 

Så om man vet at man skal bruke dette programmet utafor dekning, bør man starte programmet mens man har dekning, og la det kjøre i bakgrunnen hele tida til man ikke trenger det mer.

 

Om dette også gjelder for frukt og grønt-telefoner, vites ikke.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Har Navionics appen på iphone, og den funker greit innaskjærs, men utenfor 12mila tar ikke GPS-en inn signal. ...

 

Ingen "plotter-app" vil fungere uten gps-signal så dette har kanskje ikke noe med Navionics å gjøre?

Hvis telefonen ikke mottar gps-signal så er det her problemet må løses.

Link to post
Share on other sites

Har prøvd å argumentere dette før, men det drukner i hallelujarop.......

Disse dingsene har AGPS. De funker ikke tilfredstillende uten nettdekning.

Eks.

I påsken reiste jeg med Superspeed fra Larvik. Posisjon støtt og fint i kartet. Så et stykke fra land var det stopp. GPS-appen viste også at mottageren hadde stoppet. Så finner iPad MCP nettet ombord, og stedsbestemmelse virker igjen.

iPad, iPhone, andre brett samt "mus" fra CO, ELFA osv er ikke navigasjonsintrumenter.

Link to post
Share on other sites

Disse dingsene har AGPS. De funker ikke tilfredstillende uten nettdekning.

iPad, iPhone, andre brett samt "mus" fra CO, ELFA osv er ikke navigasjonsintrumenter.

 

Så du mener at I-Pad m/gps ikke vil funke uten nettdekkning ?

Eller mener du de utgavene som ikke har GPS i seg , men bruker nettet sine stasjoner til og gi deg posisjon. ?

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Om en enhet (mobil/pad/etc) fungerer uten mobilnett er helt avhengig av hvordan GPS funksjonen er implementert.

 

Disse enhetene bruker A-GPS, hvor A-en står for Assisted. Denne kan implementeres på forskjellige måter (forenklet)

 

1) Information used to more quickly aquire satelittes.

- her benyttes kommunikasjon mot en eller flere GPS servere for å hente ned info om hvor satelittene er, for på denne måten å få en raskere GPS LOCK som er nødvendig for å finne posisjonen.

- når GPS LOCK er oppnådd, vil enheten selv regne ut posisjon.

 

2) Calculation of position by the server using information from the GPS receiver

- her sendes informasjon fra GPS mottaker i enheten over til en GPS server, som igjen svarer med korrekt posisjon. Det betyr at enheten ikke selv regner ut sin posisjonen.

 

 

I praksis betyr dette at dersom en enhet med A-GPS benytter metode 2, vil GPS funksjonaliteten ikke fungere uten dekning (og Internet tilgang). Dersom den benytter metode 1, vil den fungere men ha en lengre oppstartstid (GPS lock).

 

Var dette forklarende ?

 

Dette kan også forklare hvorfor iPAD bare har GPS funksjonalitet i modellene med 3G.

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Igjen, jeg kan ikke svare for annet enn det jeg har sjøl. (Xperia Mini Pro i dette tilfellet).

 

Har A-GPS på denne. Funker problemfritt også utenfor sambandsdekning. Sist testet i påskefjellet. Man kan også deaktivere a-funksjonen i menyene, og bruke kun vanlig GPS. Men dette har jeg aldri gjort, siden den sorterer mellom de ulike modus automatisk.

 

Fordelen med A-GPS ser ut til å være at den får raskere fix om GPS aktiveres langt unna der den sist ble brukt. Merker ingen forskjell ellers.

 

Men som sagt, det er godt mulig lekene fra grønnsaksjappa må ha mobildekning. Kan jo hende det er noen klausuler om at man ikke har lov til å bruke posisjoneringstjenester om du ikke samtidig oppdaterer Apple på hvor du befinner deg, eller noe sånt.

 

:giggle:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Jeg testa ut Navionics på Ipadden i påska. Tidligere har jeg bare prøvd den via trådløst nett hjemme. På hytta har jeg ikke tråløst så det som skjedde var at detaljene forsvant.. men om jeg kobla meg opp på 3g nettet så kom detaljene for det åpne kartvinduet frem. vet ikke om dette var fordi jeg åpna nye områder i kartet altså.. dette var over holmene der Costa Concordia gikk på i Italia. Så ut som det meste var med i området rundt hytta. fikk ikke testa det på sjøen fordi i midtnorge var det et utrolig dårlig vær med masse snø og for kalt for å bunnsmøre

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev i i en annen tråd har jeg testet GPS-funksjonaliteten på en iPad 3G uten nettverksforbindelse, og det fungerer utmerket. Den bruker sikkert litt lenger tid på å få satellittfix ved oppstart i og med at A-GPS trenger mobildekning og derfor ikke kan brukes, dette har jeg ikke målt.

 

Grunnen til at det kun er 3G-utgaven som har GPS er så vidt jeg vet at begge disse funksjonene er implementert i samme chipsett.

Link to post
Share on other sites

Hei

Dette forstår jeg ikke. Min IPAD har ingen telefon, hverken 3G, GSM eller annet. Men GPS har den, og dekning. Bruker ISailor på havet og har opplevd en gang at den ikke fikk posisjonen. Men da var det, tror jeg, en konflikt mellom to programmer som brukte GPS. Jeg lukket det andre og alt ble bra igjen.

Hilsen rag

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...