SIR DAY Startet 11.April.2012 Del på Facebook Startet 11.April.2012 Har kjøpt en båt i Sverige som har stått på land i over 4 år for fullstendig restaurering. Batteriet ser meget pent og nytt ut, men selger mener at jeg bør skaffe ett nytt. Vet ikke hvor utladet det var da båten ble satt på land. Det har vært frakoblet, men som skrevet, det har stått der i 4 vintre... Lurer på om det i det hele tatt er vits i og prøve å lade det opp, - er det er en viss minstespenning jeg skal sjekke før lading startes? Det har stått som ett kombobatteri, hadde planer om å skaffe ett dedikert forbruksbatteri og la dette være startbatteri, men liker ikke utviklingen på "batterikontoen" her Gi meg ett håp!! Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 Ville kobbla det til en god gammel lader, og bare latt det fått lading i 2 ukers tid. etterfyllt med Dest.vann. kobbla ifra og sett hva det ble til. Jeg hadde et batteri 110 amp som jeg glemte i garasjen, det ble funnet etter ca 10 år. og jeg gjorde slik, batteriet ble helt fint igjen, holdt i 3 år etter det, da var det slutt. Det er håp så lenge der e liv. Men ikke prøv med en nymotens lader, du må ha en god gammel, som ikke er "inteligent" Den sjekker intet, og krever nesten intet, den bare sender in strøm hele tiden.- Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
TICORA Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 Batterier lagres best under syklisk lading og temp mellom +5-20degC. Ikke varmere over lang tid. 4 vintre uten lading ar nok ikke vært bra men det er bare å prøve å lade. Mål intern motstand først og se hvordan det har endret seg i fht datablad. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jonas Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 Hva er intern motstand og hva brukes for å måle denne og hva er konsekvensene ved endring i fht datablad? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TICORA Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 Hva er intern motstand og hva brukes for å måle denne og hva er konsekvensene ved endring i fht datablad? Kunne forklart bedre ja. Et 12v batteri består ac 6 celler i serie. Hvert batteri har eb intern motstand som en kan måle med et multimeter. Dette er i mOhm området. Når et batteri eldes, lades med for høy spenning eller oppholder seg for varmt over tid vil denne motstanden øke og redusere batteriets kapasitet og evne til å motta lading. I eksteme tilfeller kan en se batteriet bule. Lav kvalitets batterier fra ukjente merker, ofte produsert i Kina buler fortere enn de med god kvalitet. Bulingen gjelder selvfølgelig kun AGM batterier. Et ventilert batteri med væske kan en måle syrevekta på i tillegg samt boost lade. AGM batterier skal ikke boost lades i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 Hei. Hvert batteri har eb intern motstand som en kan måle med et multimeter. Da har jeg gått glipp av noe viktig måleteknisk, hvordan gjør en det vha. et multimeter? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
TICORA Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 Hei. Da har jeg gått glipp av noe viktig måleteknisk, hvordan gjør en det vha. et multimeter? Lars H. Unnskyld, et vanlig mulitimeter kan ikke måle dette direkte. Mål spenningen over batteret når det ikke er tilkoplet. Legg så på en kjent ohmsk motstand og mål spenningen på polene deretter. Deretter gir følgende formel internmotstand: Rbatt = Vdrop(forskjelleen mellom de to spenningene)*(RL(mostanden du la på)/(Vdrop+Vbatt)) Det finnes måleinstrumenter for dette men de er vel for de spesielt interesserte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 Prøv og sett batteriene på lading. Har du en moderne elektronisk en, f.eks. fra Ctek, så vil du etter en døgn eller to vite om hvordan tilstanden er. Du kan måle syrevekta, gjerne før og etter lading. Etter lading bør ikke være for stor forskjell mellom hver enkelt celle. På et fulladet blybatteri skal syrevekta være 1,28, om jeg ikke husker feil. Syremålere er ofte markert med rødt, gult og grønt felt. Ligger det innenfor det grønne feltet, er det bra. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
TICORA Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 Prøv og sett batteriene på lading. Har du en moderne elektronisk en, f.eks. fra Ctek, så vil du etter en døgn eller to vite om hvordan tilstanden er. Du kan måle syrevekta, gjerne før og etter lading. Etter lading bør ikke være for stor forskjell mellom hver enkelt celle. På et fulladet blybatteri skal syrevekta være 1,28, om jeg ikke husker feil. Syremålere er ofte markert med rødt, gult og grønt felt. Ligger det innenfor det grønne feltet, er det bra. Trodde det var AGM vi snakket om. Det enkle er ofte det beste . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 Trodde det var AGM vi snakket om. Det enkle er ofte det beste . Han har ikke spesifisert hvilken batteritype det dreier seg om, og da er det natulig å tenke vanlige standard batteri. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Christoffer79 Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 Hei., det absolutt enkleste er vel å ta med battriet til noen som selger/bytter batteri., type servicestasjon. De fleste slike stasjoner har et instrumend som kobles på batteriet, og iløpet av få sekunder får du vita allt om tilstand. Og de fleste tar heller ikke betalt for slik test. Det er en sikker, og rask test. Om du da får tilbakemelding om at batteriet er bra er det bare å montere, er det dårlig, så kjøper du nytt. I båtverden er det vel slik at vi bruker titalls, og hundretalls av tusen på båt, og x antall tusen i havneleie, drifstoff, utstyr og etc., da er vel et nytt battari eller tre småpenger å regne., billigere det, enn å sitte mittfjords og må rekvirere berging., test batteri, og vær sikker:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.