Jump to content

Vurderer kjøp av Mercury 100hk 08mod 4t med veldig lang gangtid?


capt.krok

Recommended Posts

Hei.

 

 

Vi vurderer en båt der motor har en gangtid på over 1100t på 4 år. Link :http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34063786

 

Den har vært brukt som utleiebåt og jeg finner det naturlig at båten er gått så langt med dette bruket. Først og fremst, kan den lange gangtiden være et problem eller kan jeg stole på den visst alle servicer er gjort og disse kan dokumenteres. Er det noen vitale deler som burde vært skiftet utenom vanlige servicer ved så lang gangtid som jeg bør være obs på? Finnes det noen serviceplan som kan sjekkes opp mot dokumentasjon?

 

 

En annen bekymring jeg har er at visst motor er "vant" til å bli kjørt så mye (275t årlig) vil den kunne ta skade av å plutselig bare bli kjørt ca 50t som jeg antar våres bruk ville ligge på?

 

 

Er det noen som har noen erfaring/formening om dette?

Link to post
Share on other sites

Det er ikke mye gangtid rent mekanisk for en 4 takts bensinmotor. Det er verre med korrosjon og tæring i adapterplater/blokk/kanlaer osv. Vurdere ihvertfall motoren deretter(liten verdi) Det er ikke få som har tæret i stykker ved det timetallet der, det er ikke mulig å sjekke dette uten å åpne den opp eller vente til det skjer noe. Er prisen på pakka vesentlig lavere en normen i markedet?

Link to post
Share on other sites

Er ikke korrosjon og tæring noe som kommer av for lite bruk og dårlig vedlikehold? Jeg mener om det kunne like godt vært korrosjon og tæring på en motor samme mod. men med halvparten av gangtiden? Eller oppstår dette også ved bruk?

 

Den ligger nok i nedre del sånn prismessig. Har fulgt litt med denne da den var til salgs ifjor også, men 15k dyrere. Prisene på disse båtene ser jeg varierer med motorstr. En kan få en med nyere 75hk like billig. Men de er ikke flust med tilsvarende brukte båter med 100hk. Nypris er fra 275 000 og opp.

Link to post
Share on other sites

Tipper de fleste av gangtimene har foregått i dorgefart...

 

ville vært mer skeptisk til at den har gått som uteleiebåt - det innebærer ofte mange forskjellige , tildels ukyndige brukere....

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det er jo under 1 time gangtid pr dag gangtid. Sammenlign med en bil så er det ikke allverden.

Om båten ikke er i nærheten av å være undermotorisert så er det jo en fordel belastningsmessig.

75 hk ville ha vært undermotorisering.

115 hk kanskje optimalt med mye last.

F115 veier faktisk mindre enn F100 såvidt jeg kan se :confused:http://www.brunswickmarine.no/fourstroke

De har samme blokka som Verado 135-200 hk :wink:

 

Men om den har lagt ute i sjøen mesteparten av året, og om motor har vært opptiltet, skylt med ferskvann osv. og hvilke omgivelser den ligger i korrosjonsmessig kan jo ha litt å si. Og at anoder er friske.

Årlige eller foreskrevne oljeskift er jo viktig. Samme med girhusoljen.

 

Her er jo utleiesiden til denne båten http://www.skivenes.no/boats/quicksilver640/ og her http://www.naturogferie.no/visartikkel.asp?art=422

 

Og her en test http://www.quicksilver-boats.com/media/275784/300711_qs640_ph_billig_fritidsfisker_batliv_jul11.pdf

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg kjøpt ny båt hadde det blitt 115hk men det va de pengene då. Men 75hk er uaktuellt.

 

Jeg har mailet eiger om mer info ang motor.

 

 

Noen som vet om det er mulig å få tatt en tilstandsrapport på motoren en plass? Er dette vanlig på båt på samme måte som med bilkjøp?

 

 

Link to post
Share on other sites

En prøvekjøring med full gass og kontroll av turtall/fart, påfølgende sjekk av olje, se etter lekkasjer osv. vil vel være det enkleste og billigste.

Evt. tæring/korrosjon innvendig er nok vanskelig å sjekke sånn uten videre.

Avtapping av girolje kan også være smart for å sjekke fargen. hvis den da ikke nettopp er skifta.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

bærer den preg av røff b ruk og lite vedlikehold ville jeg styrt unna, men er den godt tatt vare på så er det jo ikke noe negativt at den er brukt ofte! er vel like ille med en motor som har stått for lenge med tørre pakninger og simmeringer over lengre tid. Min mercury fra 02 har bare gått 100 timer og ser jo ut som den er ny

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...