Jump to content

Karbonfiber-film/folie på instrumentpanel. Anbefalinger?


Kenneth 81

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg skal bytte min gamle plotter og gamle instrumenter med to fultifunksjonsskjermen. Siden hullene til de gamle instrumentene ikke lar seg dekke helt av de nye skjermene så skal jeg bytte selve platen de er montert på.

 

Slik ser det ut i dag:

instrumenter_3.jpg

 

Instrumentene er montert på en plastplate med tre-imitasjon.

 

Planen så langt er å lage en ny "instrument-plate" i aluminium og så dekke denne med en eller annen form for karbonfiber-folie eller noe lignende.

 

Omtrent slik blir det seende ut (bortsett fra i karbon i stedet for tre):

konsoll_kenneth.jpg

 

Selve alu-platen får jeg sansynligvis en kompis til å lage for meg.

 

Det jeg lurer på er om det er mye arbeid å feste en karbonfilm til ei slik plate, og hvilke slike karbonfilmer/folier anbefales?

 

Jeg har kiket litt på denne fra biltema: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Styling/Eksterior/Karbonfiberfilm-3D-33525/

Noen her med erfaring med denne filmen?

 

Filmen bør være enkel å legge (har aldri gjort noe sånt før), se bra ut og helst være rimelig holdbar.

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Det er en del forskjell mellom filmene. Noen er veldig stive, og vanskelig å bøye rundt på baksiden. Om en varmer de lett opp med varmepistol blir de ofte lettere å forme rundt kantene. Kjenner ikke til den fra Biltema.

Det er også veldig lett å få stygge bobbler under som syntes veldig godt. Så en bør bruke de filmene som tåler at en bruker mildt såpevann på emnet når en legger det på. Da er det mye lettere å få et godt resultat. De som tåler såpe kan en ofte dra litt av igjen for å rette på også. Bruk bare en myk nal eller tilsvarende for ikke å få synlige riper i overflaten.

Om kanten rundt på baksiden blir for liten, og har lett for å slippe, så hold den på plass med ekstra teip.

 

Personlig holder jeg på med karbon, og kan ikke fordra det fake looket til disse karbonfilmene. Grusomt syntes jeg. Men er jo stort sett du som sitter ved rattet, alle andre på lenger avstand en 2m vil jo ikke se det :saint:

 

Egentlig er det veldig enkelt å kjøpe en ekte carbonduk (Biltema har det også). Pensle epoksylim på det gamle instrumentpanelet/nye aluplaten. Og legge på den ekte carbonduk. Så pensle forsiktig oppå for å mette fibrene helt. Bare vær forsiktig med å bruke for mye så en unngår sig. Samt å legge duken rett nedpå, uten å vri på duken siden vridninger syntes veldig godt. (Fordel å prøve på en testplate først.)

Da får en en litt rufflete overflate slik ekte racingcarbon skal se ut. Om en vil ha speilblank overflate kan en bygge opp med epoksy (kan til en hvis grad poleres opp om ikke perfekt resultat med utflytingen). Eller legge på en del lag lakk oppå.

 

Alternativt kan en se bort i fra kostnad og bestille fra Marinemarks, Gussi eller annet tilsvarende firma.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Takk for gode forslag! :thumbsup:

 

Ser jeg blir nødt til å tenke litt hardt på å bruke skikkelig karbonduk i stedet for film! Må nesten vurdere om det blir verdt merarbeidet siden det tross alt ikke er så mye av platen som kommer til å vises når skjermene er på plass. :giggle:

 

Hva slags epoxy bruker du og har du noen flere tips til åssen man får det bra? :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Tja, kan jo hende det er bare meg som syntes slik duk er stygt, siden jeg bruker det i hobbyen min.

Om du ikke har formeninger om det. Så kan en jo like gjerne prøve en slik duk.

Om en syntes det er fint. Og ikke får noen komentarer på det av gjestene (Eller ikke bryr seg om kommentarer :smiley: ) Så har en jo spart en del penger.

Å dra av filmen for å prøve ekte duk i ettertid vil jo også gå helt fint.

 

Bruker en industriel type jeg ikke husker navnet på. Har hørt mye bra om West systems som de har de fleste stedene.

Det eneste er at en bør bruke den UV bestandig type. Epoxy er i utgangspunktet ikke UV resistent, og kan gulnes over tid (Slik f.eks vanlig Araldite alle har liggende gjør). For å yteligere øke UV resistensen kan en lakke over med polyuretan lakk eller lakk for langvarig beskyttelse mot sollys.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Hmm, den biltema-filmen e jo ikke så dyr så kan jo teste den først og se åssen det blir seende ut :thumbsup:

 

Det er ikke rare arbeidet å demontere og sette ting på plass igjen, så trur jeg skal teste først i det minste! :smiley:

 

Må bare få laget den fordømrade alu-plata først... :crazy:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...