Jump to content

Ford 220 hk, 6 syl. m/turbo. Positive/negative erfaringer?


Frankoleo

Recommended Posts

Regner med at det er Ford 2728T?

 

Dette er en veldig god motor. Tror det er denne de sier at du må skyte for å ødelegge den. Jeg har en slik og har egentlig bare en ting å utsette på den. Det er at den ikke kommer opp i en fornuftig driftstemperatur før du belaster den. Når jeg tøffer rundt i 4-5 knop, så går den omtrent kald. Jeg får f eks ikke varmtvann i tanken. Men det er jo ikke det værste. Du slipper det maset med varmgang som mange Volvoer sliter med.

 

Tror det står masse om denne og andre Forder her på Båtplassen hvis du søker litt. :thumbsup:

 

Velkommen på Båtplassen. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Regner med at det er Ford 2728T?

Dette er en veldig god motor. Tror det er denne de sier at du må skyte for å ødelegge den. Jeg har en slik og har egentlig bare en ting å utsette på den. Det er at den ikke kommer opp i en fornuftig driftstemperatur før du belaster den. Når jeg tøffer rundt i 4-5 knop, så går den omtrent kald. Jeg får f eks ikke varmtvann i



Velkommen på Båtplassen. :sailing:

Jeg hadde samme problem som deg med kald motor i sakte fart. Så satte jeg på en stoppekran på slangen til vv, som jeg stenger ved oppstart, og åpner når motoren er på ca. 75 grader. Og hvis jeg ønsker å gå i 5 knop, stenger jeg den, og da holder motortemp. seg på 75-80 grader. Ønsker jeg å belaste motor, åpner jeg igjen. Varmtvannet holder temperaturen uansett, hvis det først har blitt varmt. :thumbsup:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 2726t på 212 hk, men mener det er bortimot samme maskin uten underspyling på stempler, som er på 2728. Skal være solide greier etter som jeg har blitt fortalt. Røyker ofte på oppstart, og noe på tomgang, men det kan man leve med. Min maskin er fabrikkoverhalt og levert av Runar Svendsen ved Euromarine i Stavanger. God oppfølging dersom man har spørsmål. I Hordaland er Frode Torsvik ved KD trading ekspert på disse maskinene.

Redigert av Westbas 29 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vet jo ikke hvilket system du har, men prinsippet er at kjølevannet får en kortere krets når det ikke går gjennom vv tanken. Så hvis du kan stenge for kjølevannet på denne måten, skulle det virke.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Riktig at noen av disse ryker litt også. Min 2728T ryker litt ved oppstart, men ikke unormalt mye.

 

Hovedinntrykket er at dette er meget gode og solide motorer, enten den heter 2704 eller 2728 eller hva de nå heter alle sammen. Bare går og går, og ellers veldig lite feil.

Link to post
Share on other sites

Har ikke problemer med å få mine to 2725E sugediesler opp i temperatur. Cruiser ut fra havnen og lar de gå opp til 60 grader før jeg setter opp turtallet. Har også bereder koblet til styrbord motor. Sitter vel en 78 grader termostat i de. Eller så er de veldig gode motorer selv om de ryker på tomgang og når de er kalde. :smiley:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Hei

 

jeg har en 2728 t og kan skrive under på det de andre forteller.

 

Grunnen til at den er kald er vel et (over)dimensjonert kjølesystem.

 

Ser at det bare skal noen minutters kjøring på høyere turtall (1800 - 2200) for å få opp varmen.

 

NB! Hjelper ikke å bytte til en "varmere" termostat heller.

Link to post
Share on other sites

Har akkurat handlet en Master 820 med en slik motor fra 1987. Har lite erfaring med Fordmotorer, men takket være alle disse gode tilbakemeldingene så ser det lovende ut. Denne båten har en maksfart på 22 knop. Masjer på en 12-15 knop. Er disse mer tørste en andre motorer? Hva med dieselforbruket?

Link to post
Share on other sites

Alle halvplanere bruker endel diesel. Tror ikke Forden er verre enn andre.

 

Selv har jeg en slik motor i en Fjord 880. Har kjørt endel sammen med en InLander 27 med VP 130 HK. Farta var da 10-11 knop, fordi Volvoen hans selvsagt gikk varm hvis han kjørte fortere. Vi brukte ganske nøyaktig like mye diesel.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 2715, utrolig solid maskin. Ryker litt men ellers fantastisk god steinknuser som starter å går. Pass på at dieselrøra fra pumpe til dyser er klamret godt,mine var ikke det å med gamle rør,mye vibrasjon så knakk et par av mine. Motoren gikk så kom meg fint til brygga,men det ble litt gris i motorromet, kjøpte brukte rør fra Haugen maskin og klamret de godt. Alt bra igjen... :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...