Frankoleo Startet 11.April.2012 Del på Facebook Startet 11.April.2012 Er det noen som vil dele erfaringer (både positive og negative) om motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 Regner med at det er Ford 2728T? Dette er en veldig god motor. Tror det er denne de sier at du må skyte for å ødelegge den. Jeg har en slik og har egentlig bare en ting å utsette på den. Det er at den ikke kommer opp i en fornuftig driftstemperatur før du belaster den. Når jeg tøffer rundt i 4-5 knop, så går den omtrent kald. Jeg får f eks ikke varmtvann i tanken. Men det er jo ikke det værste. Du slipper det maset med varmgang som mange Volvoer sliter med. Tror det står masse om denne og andre Forder her på Båtplassen hvis du søker litt. Velkommen på Båtplassen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TPBS-277 Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 Hvordan skal du ødelegge en ambolt? Det er vel mere slik den motoren er også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Figaro Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering. Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg. Regner med at det er Ford 2728T? Dette er en veldig god motor. Tror det er denne de sier at du må skyte for å ødelegge den. Jeg har en slik og har egentlig bare en ting å utsette på den. Det er at den ikke kommer opp i en fornuftig driftstemperatur før du belaster den. Når jeg tøffer rundt i 4-5 knop, så går den omtrent kald. Jeg får f eks ikke varmtvann i Velkommen på Båtplassen. Jeg hadde samme problem som deg med kald motor i sakte fart. Så satte jeg på en stoppekran på slangen til vv, som jeg stenger ved oppstart, og åpner når motoren er på ca. 75 grader. Og hvis jeg ønsker å gå i 5 knop, stenger jeg den, og da holder motortemp. seg på 75-80 grader. Ønsker jeg å belaste motor, åpner jeg igjen. Varmtvannet holder temperaturen uansett, hvis det først har blitt varmt. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvor 20 Fish Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 (redigert) Jeg har en 2726t på 212 hk, men mener det er bortimot samme maskin uten underspyling på stempler, som er på 2728. Skal være solide greier etter som jeg har blitt fortalt. Røyker ofte på oppstart, og noe på tomgang, men det kan man leve med. Min maskin er fabrikkoverhalt og levert av Runar Svendsen ved Euromarine i Stavanger. God oppfølging dersom man har spørsmål. I Hordaland er Frode Torsvik ved KD trading ekspert på disse maskinene. Redigert 11.April.2012 av Westbas 29 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 Skal teste det Figaro. Jeg kan vel bare skru igjen krana på slangen til vv-tanken? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Figaro Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 Jeg vet jo ikke hvilket system du har, men prinsippet er at kjølevannet får en kortere krets når det ikke går gjennom vv tanken. Så hvis du kan stenge for kjølevannet på denne måten, skulle det virke. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ruby Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 Det er nok riktig at motoren får mindre kjøling på denne måten, men du får heller ikke varmtvann i tanken..... Jeg hadde en 2704 motor tidligere, og denne gikk for kaldt på lavt turtall selv helt uten sirkulasjon i en vv-tank. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gurba Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 Har 2704, kald motor under ruslefart og røyklegger alle på hele brygga ved oppstart. Ellers så starter den og går uansett.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 Riktig at noen av disse ryker litt også. Min 2728T ryker litt ved oppstart, men ikke unormalt mye. Hovedinntrykket er at dette er meget gode og solide motorer, enten den heter 2704 eller 2728 eller hva de nå heter alle sammen. Bare går og går, og ellers veldig lite feil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 (redigert) Har ikke problemer med å få mine to 2725E sugediesler opp i temperatur. Cruiser ut fra havnen og lar de gå opp til 60 grader før jeg setter opp turtallet. Har også bereder koblet til styrbord motor. Sitter vel en 78 grader termostat i de. Eller så er de veldig gode motorer selv om de ryker på tomgang og når de er kalde. Redigert 12.April.2012 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
omhI Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 Hei jeg har en 2728 t og kan skrive under på det de andre forteller. Grunnen til at den er kald er vel et (over)dimensjonert kjølesystem. Ser at det bare skal noen minutters kjøring på høyere turtall (1800 - 2200) for å få opp varmen. NB! Hjelper ikke å bytte til en "varmere" termostat heller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frankoleo Svart 12.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2012 Den motoren jeg har, er gått 2287 timer. Hva er "normalt" før evt. overhaling Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 Tror ikke det handler om timer. En slik motor går fint 10 000 timer, ja mange sier 20 000 timer. Dette handler mer om alder og naturligvis vedlikehold. Virker den å være dårlig? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frankoleo Svart 12.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2012 Har akkurat handlet en Master 820 med en slik motor fra 1987. Har lite erfaring med Fordmotorer, men takket være alle disse gode tilbakemeldingene så ser det lovende ut. Denne båten har en maksfart på 22 knop. Masjer på en 12-15 knop. Er disse mer tørste en andre motorer? Hva med dieselforbruket? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 Alle halvplanere bruker endel diesel. Tror ikke Forden er verre enn andre. Selv har jeg en slik motor i en Fjord 880. Har kjørt endel sammen med en InLander 27 med VP 130 HK. Farta var da 10-11 knop, fordi Volvoen hans selvsagt gikk varm hvis han kjørte fortere. Vi brukte ganske nøyaktig like mye diesel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand 360 dc Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 Jeg har en 2715, utrolig solid maskin. Ryker litt men ellers fantastisk god steinknuser som starter å går. Pass på at dieselrøra fra pumpe til dyser er klamret godt,mine var ikke det å med gamle rør,mye vibrasjon så knakk et par av mine. Motoren gikk så kom meg fint til brygga,men det ble litt gris i motorromet, kjøpte brukte rør fra Haugen maskin og klamret de godt. Alt bra igjen... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.