Jump to content

Valg av trimflaps til Selqueen 24" - halvplaner.


Våtbåt

Recommended Posts

Heisann, jeg har en slik båt og jeg vurderer å installere trimflaps.

 

 

64_1937498784_2.jpg

 

 

64_52895560_2.jpg

 

 

Jeg får installert "ny" motor i løpet av 2 uker og ønsker ikke å skyve hele Oslofjorden forran meg hele tiden. Dyrt blir det også :thumbsdown:

 

 

Men hva bør jeg velge?

Jeg har kikket på Volvos QL, men vil de kunne gi samme effekt på en halvplaner som på en helplaner?

Hva anbefaler dere og størrelse?

Ka dokke trur?

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg bommer her og blottlegger min egen inkompetanse :worry: men denne ligger iallefall aldri i plan, kommer liksom ikke over toppen.

Skulle gjerne sett denne i 30 :yesnod: plutonium

 

Men uten trimflaps ligger den og skyver vann under seg, skal ikke være sånn!?

Antar det vil hjelpe med trimflaps, men hvilke?

Redigert av SelQueen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Større plan om det går sakte enn fort. Hva slags motor har du da som siden den ikkje planer- snakker vi 50 hk her eller

? denne båten er rimelig lettdrevet.

 

Det sies vel 1" i bredde pr lengdefot men de fleste har mindre enn det. 18" breie er meir enn nok. Om du skal ha 9" eller 12" dype kommer an på farten.

 

Både Bennett og Lectrotab er trygge valg

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder trimplan så monter så store det er plass til. En halvplaner har delvis kjøl akter noe set ser ut til at du ikke har. Båten din er nok ganske tung og solid bygget og derfor vanskelig å få over toppen, tenker du iallefall trenger 150 hk på den

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har i dag en aq130, men skal i løpet av 14 dager få en renovert aq151. Derfor vurderer jeg også å få trimflaps samtidig. Tror jo at det skal hjelp en del.

Det høres logisk ut med jo større jo bedre. Antar at QL ikke er et reelt alternativ.

Håper noen i løpet av kvelden kan komme med en anbefaling, det hadde vært flott :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Sakset fra artikkel i Båtmagasinet: En hovedregel ved montering av trimplan er å få dem så langt ut mot skrogsidene som mulig, ca. 10 cm fra det såkalte chinet (kanten mellom skrogbunn og skrogside). Her har trimplanet best virkning, og som oftest er det tilstrekkelig med bare en liten justering for å rette opp båten. Da er vinkelen på trimplanet mot sjøen liten og man mister heller ikke nevneverdig med fart av den grunn.

Betjeningspanelets funksjon kan variere. Hovedregelen er at hver bryter - som regel en vippebryter - skal tilsvare båten, hvilket betyr at om "port" (babord)-bryteren trykkes inn, så påvirker det babord side av båten. Med den øvre del av vippebryteren trykker man ned babord side og med den nederste del av bryteren inntrykket, løftes babord side opp og trimplanet stilles i nøytral posisjon. Ønsker man en annen funksjonsmåte, er det enkelt å svitsje om de fire kablene på manøvreringspanelets bakside - eller i en koblingsboks.

 

Pris for InstaTrim

Standardsett kr. 4.865,-

XP-sett kr. 5.470,-

Indikator kr. 2.597,-

Et sett består av trimplan i størrelsen 12 X 11 tommer, manøvreringspanel, trimplanmotor, kabler, olje, slanger mm. Modell XP har 40% høyere trykkraft sammenlignet med standardplan.

 

Riktig størrelse

Båtlengde Trimplan lengde X bredde i tommer

19 - 23 fot 12 X 11

22 - 26 fot 14 X 11

24 - 30 fot 18 X 11

27 - 33 fot 24 X 11

28 - 35 fot 30 X 10

Anmerkning: Noen mindre båter har akterspeil som gjør at man må minke på bredden og øke lengden. Sjekk med produsenten av båten eller trimplanet hvilken størrelse som passer best.

 

Selv har jeg ql fra volvo som er elektrisk hydraulisk og er meget fornøyd med de

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jon-Kåre, takker for bra info :cheers:

Jeg tror det ene merket er vel så bra som det andre. Maritim har både Lenco og Bennet, blir en tur dit i helgen og kikke litt.

QL fra VP mener jeg er for hurtiggående båter og båter som kan defineres som helplaner. Tror jeg leste det på nett ett sted i dag...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...