Jump to content

Biltemas Marin Olje A og B, noen som kjenner denne ?


Polar 17

Recommended Posts

Jeg vet at det er utallige tråder om valg av olje eller lakk til teakdekk her på båtplassen, men jeg prøver en til.

 

Driver med oppussing av en Polar 17 fra begynnelsen av 1960-tallet med heltre teak dekk med mahogny midtfisk og dollbord.

https://baatplassen.no/i/topic/83087-prosjekt-oppussing-av-polar-17-ca-1970-mod/

 

Forrige eier har pusset ned og lakket opp dekket, ukjent med hva.

I løpet av høsten og vinteren har det dessverre kommet fuktighet under lakken og denne har sprukket opp, spesielt langs natene. Det blir melkehvitt under lakken.

 

Jeg har begynnt å pusse/skrape ned de hvite flekkene på dekket og dollbord. For å få samme farge over det hele er det vel best å pusse ned for så å lakke det opp igjen.

 

Har tenket å bruke en kombo a`la Owatrol D1 og D2 eller tilsvarende for å mette treet.

Ser også at Biltema har en tilsvarende kombinasjon med Marin Olje A og B.

 

Er det noen som kjenner disse produktene?

Er det like bra som Owatrol D1 og D2 ?

 

Takknemlig for svar.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Prøvde de på badeplattform i fjor. Marin A er tynnflytende og grunnlagsoljen, Marin B legger nesten en lakkhinne. Så veldig bra ut i fjor og holdt bra den sesongen, men når jeg tar frem båten fra vinterkappen, ser jeg at marin B har sluppet noen steder og andre steder er det bra, så må vel pusse av marin B sjiktet og legge på igjen på nytt i år.

 

Personlig tror jeg owatrol er i en bedre klasse

Link to post
Share on other sites

Dette gjelder dekket på en 17 fots daycruiser fra begynnelsen av 1960-årene.

Jeg vil ha lakk eller en olje som herder.

 

Teaken er nok original, og er sikkert ikke som ny, dvs den trekker vann igjennom.

Ser at det er nok har kommet noe fuktighet innunder dekk.

Derfor ønsker jeg en vanntett hinne for å beskytte dekket.

Dersom det ikke blir tett, legges det nytt teakdekk i løpet av vinteren.

 

Men tilbake til spørmålet :

 

Er det noen som kjenner disse produktene?

Er det like bra som Owatrol D1 og D2 ?

 

Biltemas versjoner koster endel mindre.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Vet ikke noe om biltema oljen men jeg brukte clipper 1 og 2 på et lignende dekk som riktig nok var nylagt ppå en 17 foter og det flasset ikke.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Dette gjelder dekket på en 17 fots daycruiser fra begynnelsen av 1960-årene.

Jeg vil ha lakk eller en olje som herder.

 

Teaken er nok original, og er sikkert ikke som ny, dvs den trekker vann igjennom.

Ser at det er nok har kommet noe fuktighet innunder dekk.

Derfor ønsker jeg en vanntett hinne for å beskytte dekket.

Dersom det ikke blir tett, legges det nytt teakdekk i løpet av vinteren.

 

Men tilbake til spørmålet :

 

Er det noen som kjenner disse produktene?

Er det like bra som Owatrol D1 og D2 ?

 

Biltemas versjoner koster endel mindre.

når jeg lakker teaken i jolla mi bruker jeg bare owatrol d2 er på det 4 strøket nå og ser veldig bra ut altså

rolleyes.gif

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei :)

 

Lurte på om det var noen som hadde noen gode råd og komme med :) Jeg har fått tak i en plattgatter som trengs en del tlc :) har ikke vært lakket på mange mange år og må tas helt ned grunnet dødlakk ++.

 

Tenkte jeg skulle ta skrog og overbygg og fått lakket det i år men for og få litt sommer på sjøen så lurte jeg på om det var mulig og gjøre følgende .

 

 

Skrape,pusse begge deler også tenkte jeg og ojle skrog og la det være kun oljet i år også olje og lakke overbygg og dekk skikkelig også kan jeg fortsette med skroget til høsten og pusse ,olje på nytt også lakke da ?

Takknemlig for alle forslag

 

Mvh Tommy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...