Jump to content

For lav rpm på 4LHA-STE 222 Hk

RonnyTheRunner

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en Inter9000 med en 4LHA-STE 222 hk maskin. Denne får jeg opp i ca 24 knop. På motoren står det at den yter 140 kW = 183 hk ved 3100 Rpm og 169 kW = 222 hj ved 3300. Jeg får ikke rpm høyere enn 3100. Jeg har sjekket at gass-vaier drar helt inn. Noen med samme problem. Ser at de fleste oppgir 25 knop som maks på denne båten med slik motor. I og med at jeg kjøpte den på høsten kan det jo være at den gjør det med nytt bunnstoff... Men er Rpm riktig, så får jeg ikke alt ut av motoren....

Har nok kanskje litt "tung propell" for båten tipper jeg. Ved tung lastet båt kan toppturtall synke noe. Personlig synes jeg det er greit med litt overturtall ved tom båt på våren, og heller riktig toppturtall ved normal lastet båt. 3100 kontra 3300 er ikke noe krise, men hvis du ved lastet båt får enda mye lavere toppturtall så ville jeg vridd propellen litt ned, f.eks hos Olle på Winrace. Sjekk med andre med tilsvarende båt/motor hvilken størrelse propell de har(diameter og stigning) først så er du mer sikker på at det ikke er noe feil et sted.

Redigert av olpi (see edit history)

Ja propellen styrer turtallet - er den for tung, og du ikke oppnår rett maksturtall kan det faktisk skade motoren. Det er mye bedre med en litt for lett propell. Faktisk ble jeg anbefalt å ha litt for høytt turtall ved tom båt slik at det ble riktig ver ferielast (fra Yanmar Norge)

Spørsmål nummer EN er hvor sikker er du på turtallet ? Måleren på dashboardet er som regel ikke til å stole på - den kan fort vise 10 % feil.

Du må ha tak i en nøyaktig turteller, og verkstedene er vanligvis ikke så glade for å låne ut denslags. Jeg endte opp med forgjengeren til denne, som viste seg å være veldig nøyaktig da jeg testet den i ettertid. Faktisk viste det seg at turtallet mitt var helt perfekt - selv om dashboardet sa 200 rpm for høyt.

Så om du kommer til at du har for lavt turtall, bør noe gjøres, og det mest nærliggende er vel å få vridd propellen. Winrace i Arendal er nevnt, og det finnes et også et propellverksted på Bergenskanten ett sted - Nordstrønen eller noe i den duren.

Det kjappeste enkleste og billigste er å sjekke turtelleren først. Så ser du om du har et problem i det hele tatt, eller kanskje et enda større problem enn du trodde. Koster en tiendels båtpenge HER, og du kan ordne det selv. Lag en tabell med oversikt over eksakt turtall og korresponderende verdier på dashbordet, så husker du detaljene og slipper å sjekke på nytt.

Når du først er i gang, bør du sjekke hvor høyt turtall du klarer i fri. Dette er styrt av dieselpumpa, og hvis du får lavere enn spesifisert der, kan det avsløre en annen årsak enn propellen. Jeg ville sørget for at motoren var varm før jeg sjekket akkurat det, men ellers er det en helt ufarlig test. Hvis du oppnår 3685 +/-25 rpm (med optisk turteller) uten last, er motoren justert riktig, og hvis den får nok luft og dieselfilteret ikke struper tilførselen, så bør du helst klare minst 3300 ekte rpm med verste ferielast, helst mer. Her er Yanmars anbefalinger, de snakker om min. 3425 rpm:

yanmarpropeller.jpg

Når du går 24 knop på 3100 på høsten så jeg jeg si at toppfarten er mer enn godkjent. Da ville jeg tro det mest sannsynlige er feil på turteller eller for stor propell, men hvis turtelleren viser så mye feil så kanskje den viser litt lav tomgang også?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Blir spennende å se da, men jeg tror nok 200 o min på en 222 hk utgjør mer enn en knop... Mener å huske at min 222 hk gikk 18,5 knop på 3100 og hadde 23 knop på 3400, men, men.

Sjekket du i fjor hvilket turtall du fikk i fri? Dersom det stopper på 3100 også i fri, er det jo ikke propell eller turteller som er problemet... Jeg ville vel vært forsiktig med å ruse en motor som ikke er gjennomvarm så mye, men, men.... de tåler det sikkert...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...