Christina 3 Startet 11.April.2012 Del på Facebook Startet 11.April.2012 Hei. Har en Eber D3 som har litt problemer. Den brenner kjempefint på halv fart. Kjempefint på hel fart. Går kjempebra å kjøre den på halv fart å så switche over på fullt. Men. . . .fra full fart å så ned på halv går ikke. Da virker det som om den stopper å varme og det oser og ryker. Da må jeg først slå den helt av og så på igjen. Da går det bra. . .Det som var komisk var at jeg fortalte det til en kamerat og hans var akkurat lik. Er dette noen standardfeil siden vi har det begge to ?? Hva kan det være ?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 11.April.2012 Del på Facebook Svart 11.April.2012 Min D3L er fra 1987 trur eg. Har ikkje tilsvarende problem. Eg tenker litt at dette kan være trøbbel med luft. Enten at det kommer turbulens i leveringsslanger til kupe, slik at varmeren får eit slags tilbakeslag nå luftstrømmen plutselig reduseres. Eller at det på sugesiden er for dårlig tilførsel av friskluft, slik at det blir litt vakuum rundt varmeren når den går på fullt, og da vil halv effekt kanskje ha for lite viftekraft til å opprettholde tilsvarende vakuum, slik at den får lit tilbakeslag på en måte. Bare tenker høgt. Dersom det er eit nylig oppstått problem, så er montering trolig utelukket som årsak. Men verdt å tenke over om det er gjort endringer. tenker litt til... Det ligger en finmasket sil på tilførselsida av pulspumpa. Den går lett tett dersom det ikkje er andre filter før pumpa då. Men den slipper kanskje igjennom nok diesel til lav drift. Etter at pumpa har jobbet på høy puls (full effekt)vil smuss i denne sila sette seg ekstra godt til. Når du da reduserer pulshastighet på pumpa ved å skru ned til halv effekt, så vil pumpa slite med å få diesel igjennom i forhold til om den hadde gått på lav effekt heile tida. Så stopper brenneren. Da opphører suget i sila, smuss løsner litt, og brenneren er igjenn klar til en jobb. Ofte når dårlig dieseltilførsel er problem, så vil brenneren virke bortimot normalt, men avgir lavere varme. Med 2,5m 80mm slange skal det ikkje være mulig å holde hendene foran dysa i meir en 30sek normalt. Merker eg lavere varme en det veit eg at en miniservice er på gang innen en mnd eller to. Holder en knapp på sil i pulspumpa eg. Smuss i diesel kan kompisen også få Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Christina 3 Svart 12.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2012 Det er en gammel varmer som jeg har montert inn nå. Tipper fra 1986. Den forrige eieren hadde samme problem og var derfor han kjøpte ny. Derfor tror jeg det ikke har noe med montasjen å gjøre. Så lenge jeg er oppmerksom på problemet går det jo greit men hadde vært morro å funnet ut hva det var siden kameraten min sin også er slik. Har søkt å lest litt på forumet men har ikke klart å finne noen med samme problem. Håper på noen flere svar etterhvert.. . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christina 3 Svart 12.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2012 Hvorfor får jeg aldri noe særlig med svar ? Er det et tett spørsmål eller er det skrevet om 100 ganger før slik at folk bare blir oppgitte over meg ?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 Har ofte lurt på det samme, men det er oftest at det er manglende kunnskap hos folk Har du sjekket sil i pulspumpa? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 Hvis dette er manualen http://www.termomarin.no/pdf/eber/Eber_D3LC_montering-bruk_og_vedlikehold.pdf Har du rett kontroller???? Denne her reguleres det i 4 trinn Side 11 0g 15, 16 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Christina 3 Svart 13.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2012 Nei jeg har ikke sjekket silen i pumpa, har egentlig ikke gjort noe. Kontrollpanelet er ikke likt det som er i skjemaet du ref til. Det som jeg har er originalt og riktig til den varmeren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 13.April.2012 Del på Facebook Svart 13.April.2012 ...jaha.. sjekk de tips du har fått først, og så etterlys fleire svar dersom det ikkje hjalp. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Christina 3 Svart 13.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2012 Ja det skal jeg gjøre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
larss Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Hei Har en kompis som har problemer med sin d3, problemet her er at det ikke tenner overhodet. Han måler 12 v på systemet. Ut i fra manualen som roger- jo har linket til ser jeg det er to stk sikringer, på det nevnte annlegget er det bare funnet en sikring. Det er også to stk rele som vi må sjekke, disse rele kan jeg ikke finne på linken ? lars s Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
torbi Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Eg tenker først om pumpe er dårlig eller termosat er dårlig . ellers må du bare se om ledning er festet og er dieselfilter ok/ren. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post Share on other sites More sharing options...
SvartRøyk Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Jeg hadde akkurat samme problemet. Gikk over alle deler renset og satt sammen med nye pakninger etc. Funket litt bedre med brant urent på halv gass og slukket med masse røykos og problemer for naboene. Fikk etterhvert snakket med noen som kan det. De sier at brennkammeret blir "slitt", dvs det keramiske belegget smuldrer opp og blir borte. Til slutt er det bare messing gitteret igjen og varmeren blir verre og verre. Ett nytt kammer er vrient å få tak i og koster skjorte. Jeg kjøpte en D2 (2200W) og var happy :-) Solgte den gamle som delevarmer til spesielt interesserte (var jo ny plugg og pakninger i den da) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ebonita Svart 20.Mai.2012 Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Det finns ett riktvärde för hur många timmar brännkammaren skall klara. Men jag tror det är sällsynt det uppnås i båtar. Jag hade ett problem som gav liknande symptom på en ganska ny D5 värmare. Värmaren gick bra men fick flamavbrott på låg effekt. Gjorde all möjlig felsökning, men fick till slut demontera och lämna till Eberspächer service. Dom konstaterade att det var en packning någonstans kring brännkammaren som var trasig. Dom bytte den och sedan har värmaren gått perfekt i 5 år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.