Rastløs Startet 11.April.2012 Link til dette innlegget Startet 11.April.2012 (redigert) Dieselvarmeren (Eber D4 tror jeg ) i båten brukes flittig. Jeg har imidlertid aldri ofret den en tanke når det gjelder vedlikehold. Motoren får ny olje og filtere hver sesong. Dieselvarmeren gjør jeg imidlertid ingen ting med . Er det vanlig å foreta noe vedlikehold på dieselvameren, i så tilfelle hva gjør man ? Redigert 11.April.2012 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 11.April.2012 Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 (redigert) if it ain't broke, don't fix it Redigert 11.April.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 11.April.2012 Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 Har hørt at det er fint å la dieselvarmeren få gå en god stund på full guffe av og til, helst før båten legges i dvale slik at den brennes ren, noen bruker drivstoff med høyere brennverdi for å gjøre dette en gang i året. Ellers er jeg litt enig med han mørke fyren som danser i bare trusa... Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.April.2012 Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 Kjør varmeren på full effekt ti minutter eller så før den stoppes (skru termostaten opp). Dette er vel kanskje det viktigste vedlikeholdet av en slik varmer. Du har gjerne et lite filter på dieseltilførselen før pumpa. Dette kan med fordel skiftes år om annet. I tillegg er det enkelte som mener at å kjøre varmeren på lampeolje en gang i blant renser opp i brennkammeret pga at lampeoljen brenner med høyere temperatur. Selv har jeg kjøpt inn reserve glødeplugg og tilhørende "sil" til vår Eber D4. Men jeg har aldri hatt bruk for dette, varmeren har så langt (i over seks år) gjort jobben sin uten noen form for problemer. Båten brukes hele året, dog ikke så hyppig i vintermånedene. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
SeaRaymond Svart 11.April.2012 Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 Har også en Eber 4, denne ble montert i 2009, siden den gangen har jeg ca 650 motortimer, så vil anta røffelig det samme på Eberen, da den gikk 10 døgn en vinter. Den har gått uten feilslag, men til tider røyker den mye ved oppstart, jeg har en formening om at den ikke varmer så godt som den gjorde før, men dette kan også ha sammenheng med at jeg på ett tidspunkt monterte slange på innsuget til ventilasjonsluften får å hente lufta utenfra og ikke fra motorrommet. Jeg kjørte 4 liter lampeolje gjennom den på full guff nylig, men merker ikke noe forskjell. Forøvrig går den 70% av tiden på full guffe (alltid fullt ved start og stopp, samt inntil båten er gjennomvarm, på småturer vil det si hele tiden) Vurdere å plukke den for skikkelig rengjøring, men er litt tiltak da den er litt utilgjengelig plassert, samt usikker på om det er noe vits når den fungerer uproblematisk. Synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 17.April.2014 Link til dette innlegget Svart 17.April.2014 Min D5 har gått i fem år prikkfritt, men i går ville den ikke mer. Sil var nedsotet. Veldig vanskelig å få ut silen. Det er nok lurt med litt vedlikehold på disse. Bare det å få ut solen blir vanskelig dersom den er nedsotet. Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
S/Y Emma Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 Eber D4 er ganske enkelt konstruert, og man kan gjøre det meste av service selv. Så lenge den fungerer, hadde jeg ikke brydd meg. Vi skifter komponentene etter hvert som de takker for seg. Kjører den ca 4000-5000 timer hvert år. Sent fra min C6603 via Tapatalk Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
SeaRaymond Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 Jeg fortsatte å ikke gjøre noe med den inntil i år. Det kostet meg 2300 i deler. Ca 5000 om verkstedet skulle fikset. I innløpet til pumpen står det ett lite netting filter. Dette bør skiftes regelmessig. Grunnen til at min var begynt å ryke under start og stopp samt minsket effekt skyldes dårlig diesel tilførsel. Brenn røret var blitt ovalt grunnet skjev brenning. Videre om en sitter på ett eget filter før pumpe. Ikke bruk for bensin. Da dette går i oppløsning og siden tetter tilførsel. En må aldri prøve å åpne på utløp siden på pumpe da det er ligger en kalibrering av pumpen. Kommer denne utav stilling er det vel så dyrt å få verksted til å kalibrere på ny som å kjøpe ny pumpe. Enkel konstruksjon. Jeg skifter nå brenn rør. Sil i pumpe og monterer ekstra filter i forkant for diesel. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 En kompis av meg som er gammell i gamet gjør følgende: Han har laget seg en tank på 5 ltr som er koblet til via et T-stykke. En gang i året fyller han på et par liter med lampeolje og kjører kun på det. Det skal visst holde brenneren fri for sot og koks. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 Jeg skrev i denne tråden for to år siden. Etter dette har Eberen (D4 Airtonic) virket helt fint. Helt til sist høst da den begynte å bli vanskeligere til å starte. Dette ble verre utover vinteren, og før påske orket jeg ikke mer så jeg demonterte varmeren og leverte den inn på service. Resultatet ble bytte av vifte-enhet og brennkammer. Vifta gikk med for lavt turtall, og jeg antar at dette er årsaken til at brennkammeret var kraftig nedsotet. Etter service er varmeren som ny igjen. Kostnad: ca 7000 kr, eller rundt 60% av prisen av en my varmer. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 Samme erfaring hadde jeg med D5. Nedsotet å umulig. Ca to tusen rpm for lite. Skiftet motor å da ble alt meget bedre. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.