Jump to content

Hjelp til valg av Propell, With 14 fot m. 40 Hk Mercury


-Shark-

Recommended Posts

Trenger ny propell til en With 14 fot med en Mercury 40 hester fra 1982.

 

Nummer som står på propellen er:

 

48 73136 a40 13p

Jeg er helt grønn på dette, Så kunne trengt hjelp til valg av propell.

 

 

 

 

Klippet fra google:

 

48 trenger du ikke å tenke på... intern nummer ( dele nummer klasse 48 ... )

73136A40 er Mercury delenummeret.... er en 10 3/8 x 13" ( diameter X stigning, alle mål i tommer ) pris ifra Mercury $136.40 ( pris i USA... )

13P = 13" Pitch ( stigning i tommer )

 

 

Redigert av -Shark- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei eg kan ikkje lese. Eg bare gjetter hva som står her og trykker tilfeldig på tastaturet. Alt eg ser er alle opplysninger du trenger for å vite hva du har og at du skal kjøpe ny propell. Hva du søker hjelp til står der intet om.

Vel samme kan det være, blir ikkje noe hjelp å få av meg likevel. Eg ombestemte meg da det viste seg du ikkje var en hyggelig person.

Link to post
Share on other sites

kan prøve å hjelpe deg jeg :smiley:

først, hva slags turtall har du med den du bruker nå ca.

for om du er fornøyd med turtall du bruker med dagens propell

kan du bruke målene fra denne som et utgangspunkt.

altså 10,3/8 i omkrets på din nåværende ,og 13 i stigning.

-Da kan du fint gå opp til 11 i omkrets på den nye. det vil passe.

Om du er ute etter mer fart bør du se etter en propell som jobber mer i overflaten enn din originale. -Altså en chopper, raker, turbo eller lign.

Går du for en av disse typene (som jeg ville på en "with 14) må du montere motoren 5-10 cm høyere for å få utbytte av den.

-Altså trenger du noe mer stigning i forhold til det du kjører med nå.

Om 13 er det du har nå som du sier, så ville jeg tro du trygt kan velge en med 15 stigning. en 11X15 propell ville jeg da tro du kan se etter.

Chopper er en fin propell forresten! ligger ofte en del av de på ebay :wink:

Link to post
Share on other sites

Takk for verdifull hjelp!

 

Da har jeg litt mer å gå ut ifra. Om jeg ikke går for løsningen med heving av motor og chopper propell, er det mange knop å tape da?

Om jeg for eksempel kjøper en god stålpropell i nogenlunde samme dimensjon, men som du sier kanskje noe større?

 

 

Skal lete litt, dukker vel opp noen linker.

 

Er usikker på hva som passer, hvordan vet jeg det? Er splines og slikt likt når det står Mercury fra 77- og 40-70hk?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har en Terhi 415 Nova med en 40 hk Mariner 1993 modell.

Kjører med en Ballistic stålpropell 10 1/8 x 15. Har hevet motoren 5 cm og denne komboen gir maks anbefalt turtall på min motor med 1-2 personer i.

Kunne kanskje gått opp til 16 i stigning, men foretrekker heller litt akselerasjon(greit ifbm med wake, vannski etc) enn høyere toppfart.

 

Tror den propellen du linker til vil fungere fint

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...