Jump to content

Skifte sink på VP TAMD63

Janee

Recommended Posts

Jeg skal skifte sink på mine TAMD63P motorer til helgen.

Har så vidt kikket på plasseringen av anodene og stusser litt på plasseringen/tilkomsten på to av dem.

Anoden som sitter på varmeveksleren er greit tilgjengelig, mens anodene på aftercooler og giroljekjøler virker fiklete. :crazy:

Stemmer det at kjølevannsslangen som ligger langs aftercooler (fra varmeveksler) må demonteres for å få dette til?

Jeg er helt sikker på at det er noen med erfaring på dette her på forumet :yesnod:

Zinkanoder i alla tre värmeväxlarna. Och jo - Du lossar den grova sjövattenslangen i bakänden. Inget svårt jobb, den är lätt att lossa.

På min båt kan två av anoderna nås från bakkanten på motorn. Värst att komma till är den främsta anoden vid generatorn på SB motorn.

Det fyrkantiga nyckelgreppet är ½" och passar i en omvänd ½" förlängare till vanliga hylsnycklar men tyvärr finns det dåligt utrymme på höjden för denna lösning.

Om Du tycker det är besvärligt (och tänker behålla båten) så kan Du be en svarvare att kopiera mässingspluggarna men ersätta det /idiotiska/ fyrkantsgreppet med ett 19 mm sexkantsgrepp. Då kan Du använda en 19 mm spärr-ringnyckel från Biltema och det går sedan som en dans. Men svarvaren ville ha en liten tusenlapp för alla 6 när han gjorde mina...

:fishing:

De var såpass at det var på tide å få skiftet dem.

Med unntak av den som trådstarter spør om på oljekjøleren til giret var de godt over halvspist.

Jeg tror ikke det er noen på ferskvannsiden ppå 63 motorene, men nå ble jeg nyskjerrig..

Leser stort sett instruksjonsbøker fra perm til perm, men nå må jeg sjekke om jeg har oversett noe..

/Shalom

• 4 år senere...

Det sitter da en på varmeveksleren i forkant, en på gearoljekjøleren, og en på aftercooleren (på undersiden eller???). Totalt 3 anoder på hver motor.

Er der forresten en ide å smøre inn gjengene på selve messingskruen med f. eks propellakselfett slik at de er lette å løsne ved neste bytte?

Noen som har bilder/tegninger over plassering av anodene på TAMD63P?

Er vel heller ikke nødvendig å tømme sjøvannskretsen før skifte av anoder, da bare sjøvannet kan renne ned i kjølen når anodene skiftes?

Er det denne ebonita mener? Noen som vet om de er for salg her hjemme?

http://www.boatzincs.com/Vol838929-MP.html

.

Redigert av Dykker (see edit history)

Dykker: Ja det är den typen av pluggar/anodhållare på alla tre ställena på mina motorer.

Och jag har då låtit tillverka nya där jag har ersatt 1/2" fyrkantfattningen med en 19mm sexkant, för då passar en sexkant ringnyckel /gärna med spärrfunktion/ där och det underlättar i hög grad vid byte av anoderna. Sitter på Gran Canaria denna veckan, men därhemma har jag nog bild på den modifierade pluggen.

På mina motorer så kan ofta anoderna vara brukbara i två år.

Huruvida det kan rekommenderas att sätta fett på den koniska gängan undandrar sig min bedömning, viktigt är ju att det blir tätt och att det blir god elektrisk kontakt mellan pluggen och värmeväxlarhuset.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...