Ungejon
Eldrift skrev On 11.4.2012 at 23.25:Min 1984 Hardangersnekke (21-22 fot) ble liggende på land i 7-8 år med råte i hjemmebygget innredning og en Volvo Penta MB5A, 7,5HK, som var rustet opp innvendig. I 2009 startet ideen om å bygge om til elektrisk drift.
Planleggingen tok tid. Jeg innså etterhvert at en snekke krever høy effekt fra motoren og det ville blitt en enorm batteripakke. På amerikanske nettsider fant jeg at flere med seilbåter gikk lei av høye servicekostnader på innenbords motorer og lukt av diesel i båten. Så at flere hadde bygget "brønn" innvendig og montert en mindre påhenger i brønnen. Dimensjoneringskriterier for egen drift av båten ble således endret til innenbords påhenger (bensin) av tilsvarende effekt som den gamle dieselmotoren + 2 elektriske påhengsmotorer montert på hekken, av samme type som kan kjøpes på Biltema.
Tanken var at de elektriske motorene benyttes ved fiske og fint vær mens bensinmotoren brukes i motvind og på lengre turer.
Jeg tok ut all den gamle innredning og satt inn en enkel innredning med lav vekt. Innredningen kan enkelt fjernes fra båten og dørken er delt i elementer.
I fjor kom båten på vannet etter 7-8 år i dvale. Det var deilig å skli lydløst i vannet på lav fart og det viste seg at det var elmotorene som ble mest brukt i fjor sommer. Helt fantastisk båtopplevelse.
Når båten legges på bøya, fyller jeg 1 liter bensin i bensinaggregatet og lar batteriene lade seg til neste tur. Aggregatet stanser når det er tomt for bensin. Elmotorene har innebygget strømmåler i rokult og siden rokulten er fjernet, så er innmaten nå montert i et styrepanel.
Det som er utfordringen til sommeren er å bedre styreevnen med elmotorene. De ligger på utsiden av ror og således klarer de ikke å styre godt nok når det er litt vind.
Her følger en rekke bilder fra 2006 frem til sommer 2011:
Ut med den gamle dieseltanken.
Test av elmotor og lading av batteri + direkte kjøring fra aggregat.
Åpen løsning så man kan ha utsyn da styrplassen nå er akterut.
Batteripakke 220 Ah monteres i "center of gravity" (tror jeg da).
Selva 7,5HK, 2006 modell montert akter i brønn.
Motor ligger bak Ikea putene i benken tilgjengelig for start og pådrag. Ratt er malt. Takk,Ikea, for 3 stk skoskap i plast som fikk plass i benken!
Styrepanel for elmotorer. Elmåler og effektbryter satt før inne i styrkult på elmotorene. Styrekult er fjernet.
Elmotorer heises ut av vannet når båten ikke er i bruk.
Elmotorer klare for start.Vannlinjen kom vesentlig lavere etter fjerning av tung, gammel innredning.
Klar for en lydløs fisketur (i fint vær).
Båten ligger i Svinevika mellom Sandefjord og Larvik.
Håper prosjektet inspirerer andre som sliter med gamle kasserte motorer og hvor ny motor er uaktuelt pga høy pris.
Elmotorer koster ca. 1400 per stk, batterier ca. 2400, aggregat ca. 2000, 2 stk 30A ladere ca. 2000 og ny påhenger ca. 8-12 tusen. Da har man 3 nye motorer. Og man har aggregat som kan drive PC, verktøy og kaffetrakter på 220V, eller 12 Volt.
Vurderer å installere et mini solcellepanel for å topplade batterier.
Takk for inspirerende innlegg.
Har en gammel 24 fot Sagen snekke.
I den sto det en gammel saltvannskjølt Bukh som trengte en totaloverhaling.
Har fått båten hjem i hagen, og motor heist ut.
La ei plate over hullet etter motoren i dørken, og tenkte, woao! Her ble de god plass!
Tenkte også først på elmotor, fordi da slipper jeg å sette den svære kassen tilbake igjen. (For ikke å snakke om bråk, vibrasjoner, olje og dieselsøl).
Men batterikapasitet og priser skremte meg vekk fra dette.
Det var da jeg kom på at jeg har jo en relativt ny, kun ferskvannskjørt 15 hk. Johnson i boden.
Blir nok denne som skal få stå for fremdriften de neste årene.
-Men jeg tror jeg vil legge opp til styring og giring fra samme sted som nå.
Ble vel mye greiere å styre akterover også nå?