jensemann2 Startet 15.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 15.Januar.2005 Jeg koplet til en lader ombord i går og lot den stå natten over. I dag da jeg skulle starte med demontering og ilandheising av motoren fikk jeg meg en skikkelig smell da jeg tok i sjøvannskranen og motoren samtidig. Der var det j..... med strøm. Laderen er ikke jordet, men landstrømskontakten ombord er det tror jeg. Likevel skjønner jeg ikke hvorfor det blir strøm på den nevnte plass. Alle ledninger var hele, ingenting hang ned i vannet.... Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 15.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2005 Kan se ut som jordinga inn til landstrømsentralen ikke er ført videre til motorblokk/propellaksling. Jording mangler tydeligvis. I uhellet var det jammen bra det gikk greit med deg da. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
jensemann2 Svart 16.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2005 Kan se ut som jordinga inn til landstrømsentralen ikke er ført videre til motorblokk/propellaksling. Jording mangler tydeligvis. I uhellet var det jammen bra det gikk greit med deg da. <{POST_SNAPBACK}> Men er det da en feil på anlegget på land? Eller vil det alltid bli sånn uansett? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 16.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2005 Det kan være feil på land, feil i båten ( anlegget ) eller feil på utstyret. At du unngår å få støt, selv om allegget er tilfredsstillende jordet, er feil. Spenningssatte komponenter kjenner du at du tar på. Men det er ikke farlig om det er korrekt jordet, og visaversa. Jord til motorblokk, og propellaksel, vil du aldri se i min båt. Bastabom. Bruker du dobbeltisolerte saker ( ladere osv ) trenger du strengt tatt ikke jord i det hele tatt ( men den kappes ikke, ingen vits i det heller ) Mest sannsynlig er det feil på kabler et sted, samtidig som det ikke er tilfredsstillende montert jordfeilvern, hverken på bryggen eller i båten. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Smaapala Svart 16.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2005 Her tror jeg det er på sin plass å spørre hvilken type lader du har. Har den transformator, eller rett og slett transistor styrt intlegent lader? Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 16.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2005 (redigert) Det kan være feil på land, feil i båten ( anlegget ) eller feil på utstyret. At du unngår å få støt, selv om allegget er tilfredsstillende jordet, er feil. Spenningssatte komponenter kjenner du at du tar på. Men det er ikke farlig om det er korrekt jordet, og visaversa. Nettopp det som er poenget. Dersom forskriftsmessig jording (til motorblokk/aksel) samt jordledning land er inntakt og koplet til en jordet kontakt, vil jeg påstå at sannsynligheten for denne hendelsen hadde vært liten enda ved feil på utstyret. Som vi alle vet er vel de fleste landstrøpmsopplegg stikk i strid med forskriften, men det har vært debattert før. Et vesenspoeng er at man vet hvilket opplegg man har i/til egen båt og innretter seg deretter, dvs fingra på rett sted til rett tid. Enkelt å finne ut av ved hjelp av en ledningsstump og et multimeter a al Clas Ohlsons til ca, kr 150. Redigert 16.Januar.2005 av Arnstein (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Haba Svart 16.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2005 Hei ! Nå blir jeg bekymret. I et av svarene blir det spurt om laderen hadde transformator eller om det var en av disse inteligente av switch typen. Jeg synes det ligger under en antydning om at switch-ladere kan gi støt og tæring (slipper gjennom fase ??). Det er vel helt tull. Kan det være mulig ? Slike ladere ville vel ikke vært godkjent. :nono: Likevel, synes at båtens sinkanoder tæres mer etter at jeg skiftet fra lader med skilletrafo til switch-mode, men jeg tror det er bare innbildning. Har sjekket med voltmeteret, men fant ingen feil. Kan vi få en skikkelig teknisk gjennomgang av dette ? mvh Haba Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2005 Hei ! Nå blir jeg bekymret. I et av svarene blir det spurt om laderen hadde transformator eller om det var en av disse inteligente av switch typen. Jeg synes det ligger under en antydning om at switch-ladere kan gi støt og tæring (slipper gjennom fase ??). Det er vel helt tull. Ja, enten er 12V jordet til nett-jord eller så flyter den (dobbeltisolert). Det du beskriver høres merkelig ut. Var motoren din "frakoblet" når dette skjedde? Hvis ikke burde den jo vært jordet via aksling, sjøvann etc. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 18.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2005 Motoren var flenset fra ja. Det er kanskje en del av grunnen. Men likevel, med så mye strøm i gods skulle jeg tro det ville gå hardt utover sinken på propellakselen hvis den var koplet til? Nå har jeg blitt skikkelig skeptisk til å ha landstrømmen på over natten... Har forresten funnet ut av feilen på min motor. Råden var bøyd som en banan HAr bestillt ny nå. Veiven klarte seg heldigvis.... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2005 Motoren var flenset fra ja. Det er kanskje en del av grunnen. Men likevel, med så mye strøm i gods skulle jeg tro det ville gå hardt utover sinken på propellakselen hvis den var koplet til? Ja, det er det liten tvil om.....Er laderen det eneste som var tilkoblet landstrømmen? Fortsetter landstrøms-jorden ombord? Isåfall, hva er den koblet til? Hvis du måler mellom denne og motorblokka, er det noen forbindelse her? Motstanden skal være uendelig stor. (Landstrømskabelen må være frakoblet når du gjør denne målingen!) Lykke til med motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.