Jump to content

Norsk seilbåt sank i Nordsjøen - video


arkmarin

Recommended Posts

Hvordan vil Baatplassens havarikommisjon stille seg til denne saken, montro. Noen som vet hvorfor båten sank?

 

Seilene blåser i stykker. Motorkraft forsvinner. Drivanker ikke benyttet. Blir liggende å rulle sideveis, og tar inn overløpsvann. Synker.

 

Det ser jo ikke ut til å være ekstremvær, akkurat. Skal det virkelig ikke mere til? Hvilken CE-klasse var fartøyet sertifisert til?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Nå sank båten først etter at mannskapet var heist i sikkerhet, så eventuelle manuelle pumper varnødvendig hvis også ute av drift. Dessuten: så vidt jeg har skjønnt er det ikke ønskelig med halvsunkne seilbåter drivende rundt på havet så om det sikkerhetsmessig er mulig skal sistemann fra borde åpne luker og ventiler, om slep ikke er mulig, i slike situasjoner. (sånn at kystvakten slipper å bruke den kruttdrevne hullemaskinen sin)

Link to post
Share on other sites

Aner ikke om det er tilfellet her men:

Det er jo mange eksempler på selbåter som blir evakuert men som blir funnet drivende i lang tid etterpå. En ubemamnet seilbåt som driver omkring er jo en potensiell sikkerhetsrisiko og det er derfor ikke uvanlig at man velger å senke båten etterpå.

Link to post
Share on other sites

I siste artikkel Mulligan refererer til, står det om en Nauticat 33, Chaton De Foi som drev på egenhånd i 6 måneder / 4500 nautiske mil. Dette overasker meg positivt, idet min egen båt har samme type overbygg: Lukket dekkshus med store vinduer/ skyvedører, og poopdekk. Jeg regner dette for å være mere utsatt i åpent hav enn løsningen på en havseiler, og utfra bildet ser det ut til at skyvedørene til styrhuset er borte / åpne. Men har klart seg godt flytende i 6 måneder....

Link to post
Share on other sites

Flott å se at bergingen gikk bra her.. og VHF'n sin overlegne fortreffelighet i denne situasjonen

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er vel denne saken her:

Reddet i siste liten

Det som irriterer meg grønn med slike saker er at vi aldri får rede på hva årsaken til forliset var slik at vi kan lære av det.

 

Båten tok inn vann, men hvorfor tok den inn vann og hvorfor var det ikke mulig å stoppe lekkasjen? Slike ting får vi desverre aldri svar på. Det snakkes og skrives mye om sikkerhet til sjøs osv. men hadde noen med mulighet tatt seg bryderiet med å skrive noen få linjer om dette når man først skulle lage en artikkel hadde det hatt stor verdi for andre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...