Jump to content

Propellvalg Draco 23 med 260 hk v8

stikken

Recommended Posts

Lurer på hvilken propell dere med tilsvarende båter har. Båten min er en 23 Draco fra 85 med 260 hk og vp 290 sp drev. Båten går lett i plan og gir 32 knop ved 4600 omd. Har valgt en marsjfart på 22 knop med 3400 omd men synes det er høyt. Har sett like båter oppgitt til 40 knop med lik motor og drev.

Har ikke fått kontrollert hvilken propell og utveksling det er på drevet da en ligger på sjøen nå men tror det er en 14x23.

Er det for liten diameter på denne så slipp blir for høyt? Har sett tabell der denne har fartspotensiale på over 40 knop men det er kanskje teoretisk. Ser 15x21 er org propell på aq271, vil denne gi meg mer fart uten å øke turtallet ved 22 knop.

Takker for synspunkter her

Er litt usikker på dette med "slipp" men teoretisk så får man jo større overflate på en 15" propell en på en 14" Så er det stigningen på propellen din da 23 mot 21.

21 gir mindre skyv en en 23 forutsatt samme diameter selvfølgelig.

er du på jakt etter mere fart så kansje 15x23 er tingen.

Du må finne utvekslingen på drevet ditt. og du trenger arbeids området på motoren. maks turtall.

Winrace propellers kan helt sikkert hjelpe deg om du har de rette dataene.

Redigert av tsb (see edit history)

15x19 er en klassiker med vp og V8. Det skulle rekke til 35 knop med det turtallet der. Kan umulig være 23" og 1,61 du har nå. Det skal dog nevnes at det er STOR forskjell på volvo sine propeller og alle desse andre aluminiums universalproppene som er lik påhengspropellene bare med volvo spline. Volvo sine propeller har mye større bladareale og gir veldig mykje meir skyv.

Redigert av Plutonium (see edit history)
  • 2 uker senere...

Hei igjen. Tok opp båten i dag og undersøkte propell og utveksling. Propellen er en org 14x23 og utveksling 1.61-1. Tok en prat med delelageret hos bjordal og madsen da det ikke sto stigning på propellen.

Han mente det var levert mange slike propeller til like båter og den burde gi 40 knop ifølge hans tabeller. Ved skifte til 15x21 ville den ha mindre fartspotensiale. Så var det slipp da, regnet 40% slipp som jeg synes høres mye ut. Synspunkter ang slipp her? Ville det vært bedre med en 15x21 propell?

Noen i bergensområdet som har en 15x21 V som de kan låne meg?

• 1 måned senere...

Du ahr sikekrt fått svar på dette for lenge siden, men artikkelen under er nyttig med tanke på valg av propell.

http://www.perfprotech.com/store/App_Themes/PPT/images/tech-specs/Prop_guide_2005_2006.pdf

14" med større stigning (21 eller 23) gir best fart hvis jeg tolker denne tabellen riktig....Jeg ville gått for en 14x23 og testet hva det gjorde på farten...det er mulig du må ha en 15", men da med høyest mulig stigning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...