Jump to content

Redningsselskapet i storm

anton

Recommended Posts

Redningsselskapet har ridd av mange stormer gjennom tidene. Men nå er det en annen slags storm som blåser hvis man skal tro det som skrives i mediene.

Det er et ordtak som heter: Som man reder ligger man. For mange år siden trodde noen at en god leder i en bedrift kunne gjøre en god jobb i hvilken som helst bedrift og bransje.

Etter hvert oppdaget mange at dette ikke stemte. Senest i kveld stod Reinås fram på dagsrevyen og bekreftet dette.

I min bransje(byggebransjen) heter det nå at en god leder må ha hatt sement på skoene.

Det blir interessant å følge med på hva som skjer med Redningsselskapet, men jeg håper de rir av stormen på en måte som også vi potensielle kunder og støttespillere kan være tjent med. :diving:

anton skrev:

Redningsselskapet har ridd av mange stormer gjennom tidene. Men nå er det en annen slags storm som blåser hvis man skal tro det som skrives i mediene.

Det er et ordtak som heter: Som man reder ligger man. For mange år siden trodde noen at en god leder  i en bedrift kunne gjøre en god jobb i hvilken som helst bedrift og bransje.

Etter hvert oppdaget mange at dette ikke stemte. Senest i kveld stod Reinås fram på dagsrevyen og bekreftet dette.

I min bransje(byggebransjen) heter det nå at en god leder må ha hatt sement på skoene.

Det blir interessant å følge med på hva som skjer med Redningsselskapet, men jeg håper de rir av stormen på en måte som også vi potensielle kunder og støttespillere kan være tjent med. :diving:

<{POST_SNAPBACK}>

Tja. Det skal bli interessant å se om de klarer å holde prisingen av det nye registeret slik at folk velger å stå der og ikke melde seg ut i kollektiv forbannelse. Når spilleautomatene forsvinner så minker det jo på inntekta, og staten melder seg vel ut etterhvert har jeg forstått... Jeg selv pyset ut på et godt forsikringstilbud fra Lloyds gjennom en norsk megler pga. "tryggheten" med norsk selskap som krever registrering i NSSR, men dersom kontingenten "tar av" kommer jeg nok til å konvertere.

Det med sement på skoene er sikkert greit nok, men hvorfor klarer ikke Redningsselskapet å produsere egne ledere? Anne Enger Lahnstein så ut til å klare jobben godt, men hadde vel neppe saltvannsrender på skolettene. Monica Kristensen må være lettere saltsprengt etter alle år i Arktis og dermed overkvalifisert etter dine kriterier?

Det er uansett merkelig at NSSR ikke er på langt nær så vel ansett i profesjonelle maritime miljøer som blant oss "lystseilere". Noen som har noen teorier rundt dette?

anton skrev:

For mange år siden trodde noen at en god leder  i en bedrift kunne gjøre en god jobb i hvilken som helst bedrift og bransje. Etter hvert oppdaget mange at dette ikke stemte.

Hei Anton :seeya:

Hvis du har rett i denne påstanden, er den tidligere generalsekretæren i Redningsselskapet eksemplet som i så fall bekrefter at det er ingen regel uten unntak! Da hun ble ansatt seom generalsekretær, holdt jeg på å kjøre i grøften. Hun visste ikke en gang hva som var foran og bak på en båt! Men hun gjorde en glimrende jobb på alle måter. Hun fungerte til og med som maritim direktør i den perioden maritim direktør gikk på Forsvarets Høyskole. Og hun gjorde en fremragende jobb i den funksjonen også! Hennes tid som generalsekretær var en glansperiode i Redningsselskapet!

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Hvordan alle organisasjoner oppfattes av omgivelsene kommer an på kommunikasjon. AEL som var gen sekretær i NSSR har mange års erfaring fra Stortinget og hun har masse ledererfaring. Jeg tenkte det samme som Syvert da jeg hørte at hun ble gen.sek i NSSR - men hun overbeviste stort. I dag er hun fylkesmann i Østfold - og også her gjør hun en flott jobb

Dagens gen sekretær har en annen tilnærming/stil i sin kommuikajson. Hennes bakgrunn er forsker, og hun har vært i Sydisen med Aurora. Skipperen på Aurora var skipper på båten jeg seilte på i Kystvakta. Han hadde ikke et vondt ord å si om henne. Men hun har en annen stil - og god kommunikasjon bygger troverdighet - og det er kanskje der det skorter litt?

Det som først og fremst gjør at det skurrer litt for meg med RSSR/NSSR er at jeg opplever at NSSR og departementet ikke har helt rent mel i posen når det gjelder hvorfor NSSR fikk tildelt registeret. NSSR hevder at deres RSSR skal være så mye bedre enn det tidligere register - men de har ikke konseptet klart - dvs. de kan ikke fortelle hvorfor dette er så bra at det forsvarer 100kr/år å være med. Det går naturligvis utover NSSR's troverdighet.

Jeg er med i NSSR og har meldt meg inn i RSSR. Forsikringen min krever ikke registrering -men jeg gir RSSR mulighet til å bevise at de har et godt konsept.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
  kaptein skrev:

Hei Fantino :  Det kan vere av interesse for flere å få kjenskap til adr. til Lloyds. Har du mulighet for å formidle dette.   Hilsen Kaptein.

Hei Kaptein :seeya:

Norske Sjø er også knyttet til Lloyds. Du kan kontakte Morten Hellevik i Hellevik Insurance på telefon 55 55 85 00 hvis du vil ha opplysninger om Lloyds-systemet.

Redigert av Syvert (see edit history)
  Bitteliten skrev:

Men på min båt er Norske Sjø MYE dyrere enn Quality Broker. Det dreier seg om over 6000 kr/år mer i Norske Sjø.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har samme erfaring når jeg skulle forsikre min nye båt. Norske sjø 6000.- ett eller annet Quality brooker 4000.- ett eller annet.

Bare for mor skyld bad jeg norske sjø gi meg pris på min gamle båt for 2005 sessongen sånn, att jeg fikk ett bilde av pris stigring. 2004 pris: 1400.- 2005 pris: 2400.-

Der snakker vi økning :confused:

Bitteliten skrev:

Men på min båt er Norske Sjø MYE dyrere enn Quality Broker. Det dreier seg om over 6000 kr/år mer i Norske Sjø

Heisan Bitteliten :seeya:

Hensikten min var ikke å "markedsføre" Norske Sjø, men å formidle informasjon til Kaptein om hvor han kan få informasjon om Lloyds. Quality Brooker er for øvrig en samarbeidspartner for Norske Sjø. Vi formidler kontakt til QB i de tilfeller hvor Norske Sjø er for dyre. Du er med andre ord i samme "systemet"! :wink:

Syvert skrev:

Vi formidler kontakt til QB i de tilfeller hvor Norske Sjø er for dyre.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vel også slik at QB ikke forsikrer båter med verdi under 500.000 (i hvert fall var det slik tidligere), mens Norske Sjø har en øvre grense (har sett tallet, men husker det ikke). Snakker vi om et par millioner er i hvert fall Norske Sjø ute. Sånn sett burde de kunne utfylle hverandre, når de begge bruker Lloyds.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

KOB skrev:

Snakker vi om et par millioner er i hvert fall Norske Sjø ute. Sånn sett burde de kunne utfylle hverandre, når de begge bruker Lloyds.

Hei KOB :seeya:

Det var liksom det som er poenget da. Norske Sjø har en øvre grense på 2 millioner, men QB kan også være aktuelle på spesielle båter mellom 1 og 2 mill.

Poseidon skrev:

Det ser ut for at det "blåser nordavind fra alle kanter": http://www.kyst.no/index.php?page_id=21&article_id=70642

mvh

Poseidon

<{POST_SNAPBACK}>

Uff - dette var ikke bra. Om det er gjort underslag følger gjerne en politianmeldelse - så vi får se hvordan dette utvikler seg. Underslag er ikke noe man hevder overfor ansatte uten at man er 110% sikker på at man har rett, og det er definitivt ikke noe man bruker for å kvitte seg med folk.

Det er jo interessant å se at det har vært uro etter at nye gen sekretæren startet. Det vi ikke vet er om uroen er en følge av at de har fått ny leder eller om det er som følge av endringer som ble påbegynt før nye gen sekretæren startet. Avisen insinuerer jo at det er en viss årsakssammenheng her - men med tanke på hvor lite presise journalister kan være er et vanskelg å gjøre seg opp mening her.

Bitteliten skrev:

Det er jo interessant å se at det har vært uro etter at nye gen sekretæren startet. Det vi ikke vet er om uroen er en følge av at de har fått ny leder eller om det er som følge av endringer som ble påbegynt før nye gen sekretæren startet.

Hei Bitteliten :seeya:

Anne Enger Lahnsteins tid som generalsekretær betegnes av mange med meg som en glansperiode i Redningsselskapets historie. Dette er nok problemer som er av nyere dato. På den annen side skal man være heldig hvis en sak bare har to sider. I dette tilfelle er det nok dessverre mange flere sider...

For oss som står utenfor kan vi bare observere det som skjer og håpe på det beste. Gjetninger og speskulasjoner er vel det NSSR trenger minst av alt akkurat nå. Derfor er det kanskje en tanke å avslutte denne tråden nå?

Hilsen Syvert :confused:

Mitt innlegg var ment som (vet ikke om det ble oppfatet som) et forsøk på å balansere det inntrykket artikkelen ga. Hvorvidt NSSR trenger ro nå får kanskje andre vurdere. Jeg anser ikke at det er en krise i NSSR, hverken på ledersiden eller i organisasjonen. En leder av en så stor organisasjon som NSSR må mestre og tåle at det diskuteres både lederen og organisasjonen

Forøvrig står jeg klokkelart for mitt synspunkt på at jeg ikke forstår argumentasjonen for hvorfor NSSR tildelt småbåtregisteret. Jeg er ikke negativ til at de fikk det - jeg bare forstår ikke argumentasjonen bak beslutningen.

Syvert skrev:

På den annen side skal man være heldig hvis en sak bare har to sider. I dette tilfelle er det nok dessverre mange flere sider...

Nå skal vi ikke gå så langt ned i lederfilosofi, men en kommentar kan rettes her. Ett av de store dilemmanene med å lede større organisasjoner (jeg vet ikke hvor grensen skal settes) er at man i stadig større grad opplever at uansett hva en leder gjør blir det feil for noen. Dette er ett av de store dilemmaene til ledere - og når det blåser hardt er dilemmaene større enn når det er "smult farvann". ett av de viktigste oppgavene et styre har er å ansette ledere som kan lede organisasjonen i medgang og motgang - og som er flink til å forklare hva de gjør og hvorfor de gjør det.

• 4 måneder senere...

Jeg kjenner flere som har hatt henne som sjef,

la meg si det sånn, de er ikke overrasket over det som skjer i NSSR...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Bitteliten skrev:

Artikkelen har sterke meninger som er basert på egen synsing og at journalisten ser saken fra utsiden. Virker for meg som om hournalisten ikke har fakta om sakene innenfra.

Og Ukeavisen Ledelse er ikke landets største avis - for å si det forsiktig :wink:

Et lite utdrag fra artikkelen:

Retten fikk mandag vite at Monica Kristensen Solås hadde engasjerte et eksternt firma til å gjennomgå 30 000 e-poster som kunne knyttes til seks–syv medarbeidere i selskapet som hun ikke har hatt tillit til. Det var ikke innhentet tillatelse fra Datatilsynet, og det har skjedd uten at de ansatte har visst om det.

Dette er ikke synsing, men framlegging av fakta (hvis sant). Beklager Bitteliten men slik gjør man ikke, og hvis man gjør det så er man smart nok til å holde tett om det.

Lasse skrev:

Dette er ikke synsing, men framlegging av fakta (hvis sant). Beklager Bitteliten men slik gjør man ikke, og hvis man gjør det så er man smart nok til å holde tett om det.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er enig i at dette er fremlegging av fakta. Det jeg etterlyser er fremlegging av fakta innenfra slik at synet kan bli balansert - dvs. sett fra begge sider. Så lenge vi ikke kjenner bakgrunnen for oppvasken som gjennomføres er det vanskelig å si om det er rett eller feil.

Og jeg er enig i at enkelte av de eksemplene som dras frem er moralsk tvilsomme - men om jeg ikke husker feil har faktisk bedriften rett til å gå gjennom den ansattes e-poster. Og i en rettsak har man ikke lov til å holde tett om hva man har gjort -for da skal alle fakta på bordet.

Personlig tror jeg de beste løsninger finnes gjennom kommunikasjon og dialog med de ansatte. Men det kan hende at lederen har fått i oppdrag av styret i å rydde i en ukultur, men det vet vi ikke her. Og da er det ikke sikkert det er tid eller mulighet for dialog.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...