Jump to content

Levetid plasttau i sjøvann? Til ankring.


Sjippsjeeb

Recommended Posts

Hei, jeg har et 30m langt plasttau som jeg vurderer å bruke til å feste båten med et par meter fra land. Hvor lang levetid vil dette ha i sjøvann, tro? Jeg ser poenget med heller å bruke kjetting, men har tynnt med penger nå. Er plasttauet for dårlig til å feste båt i, så bør jeg skjerpe meg og legge ut de pengene likevel... Takknemlig for alle innspill!

Link to post
Share on other sites

Det tauet er et bedre alternativ en kjetting så jeg hadde gått for det

 

Lagt til: Leste 30 meter som 30 mm tykkelse,da kommer det jo ann på tykkelsen på tauet som jeg antar du sier er et nylontau. Størrelse og vekt på båt spiller og inn samt tyngden på moringen må vurderes

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Takk for det kjappe svaret! :) Jeg tror tauet er vel 25mm tykk. Dybden er jeg usikker på ennå, har aldri hatt båten der - men det er uansett bare snakk om en liten jolle. Men det er oppmuntrende ord, jeg var usikker på om det er helt på jordet å bruke det.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt "plasttau" (i mitt tilfelle polypropylene) i 32 mm diameter som forankring av flytebrygge. Dette har ligget under vann i 9 år nå, og når jeg fikk skrapet bort alt som hadde grodd på tauet så det nesten ut som nytt når jeg hadde det oppe for inspeksjon tidligere i vår. Jeg har også brukt noe av det samme tauet som fast fortøyningstamp over vann, og dette er ganske oppfliset og slitt. Dette er nok en virkning av UV-stråling.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...