Fusebox Startet 12.April.2012 Del på Facebook Startet 12.April.2012 Hei, Vi har en QL baugpropell, og trenger en ekstra joystick for baugpropellen på flybridge. Sleipner sin kontroll er positivt(+) styrt, mens QL er negativt(-) styrt. Er det noen som kjenner til om XForce, som selges av Engbo, kan brukes ? Altså, må være negativt(-) styrt. Grunnen er at prisen på XForce er ca. halvparten av QL sin joystick. Er det noen som vet hvordan disse kobles sammen ? I parallell inn på kontroll-boksen ? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 Dette skal fint være mulig. Jeg tror X-force og QL er helt identiske. Det hørtes ihvertfall sånn ut når jeg snakket med Engbo i fjor. Jeg har QL baugpropell med de enkleste manøverknappene i dag. Styringen av propellen foregår med potesialfrie kontakter. Det eneste du trenger å gjøre, er å ha en ledning fra fellespunktet, og en av hver fra de andre to punktene. Propellen vil da gå enten den ene eller andre veien ettersom da punkt 1 og felles kobles sammen, eller om punkt 2 og felles kobles sammen. Du trenger ingen ekstra pluss eller minus. Jeg kjøpte en uoriginal fjernkontroll som jeg koblet opp ifjor. Denne var pluss-styrt. Det eneste jeg da gjorde, var å koble inn ett dobbeltrelé kjøpt på Biltema. Kjørte da ledningene fra thrusterstyringen inn på reléet som da får impuls fra fjernkontrollen. Jeg skal forøvrig legge opp egen fast styring på flyen selv i år. Har bare kjøpt en enkel vippebryter på Elfa som skal brukes. Den kostet en drøy hundrelapp med gummismokk på. Så trekker jeg bare en 2 pars kabel mellom bryter og thruster, og kobler til på samme punkter som det andre. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 13.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2012 Jeg så koblingsskjemaet ditt med dobbeltreléet. Det virker jo fint helt greit, men blir en liten ekstra komponent som kan feile etterhvert. Det var visst også en tilpasningsløsning, såvidt jeg skjønte :-) Jeg tror ikke det er potensialfrie kontakter på disse. Vil gjette på at de henter en av polaritetene fra driftsspenningen til panelet. Sleipner bruker "+", mens QL, og forhåpentligvis XForce bruker "-". Var innom Maritim i går og ba dem undersøke med Engbo, regner med å få svar i dag. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 13.April.2012 Del på Facebook Svart 13.April.2012 Hvis det er samme type styringsenhet som avbildet i venstre kant av bildet her, så er det ingen spenning på noen av de kontaktene der i forbindelse med manøverpanelet. Det er kun tre ledninger som kobles for å få dette til å virke. punkt 1-2-3. Det var derfor jeg satte inn reléet. Jeg sjekket med multimeter for å være sikker før jeg monterte dette. Noen av disse enhetene er forøvrig klargjort for fjernkontroll. Tror det bare er Engbo sine, og ikke QL. Min var ihvertfall ikke det. Ser styringsenheten din annerledes ut? Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 13.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2012 Hmmm, det er jeg usikker på, men tror det er et som ligner i alle fall. Sjekket manualen for QL montering, og styringsboksen var veldig lik den som leveres fra XForce, men det kunne se ut som om pluggen var montert på andre siden. Jeg skal ta en titt nedi der så snart jeg kan, håper jeg rekker det i helgen. Jeg så "Jorg-1" hadde forsøkt seg på noe lignende og var nære på å brenne opp styringsenheten. Ekstra vanskelig blir det hvis spenningen på styringsportene er vanskelige å måle. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 Dette skal fint være mulig. Jeg tror X-force og QL er helt identiske. Det hørtes ihvertfall sånn ut når jeg snakket med Engbo i fjor. Er dette helt sikkert ? Vanskelig å finne noe til QL BP 800 Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
GeirFrode Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 Har du manualen? Hvordan ser releét ut? Ligner det på det som jeg har avbildet? I så fall skal disse visstnok være identiske, bortsett fra muligheten til trådløs fjernkontroll. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 3.April.2013 Del på Facebook Svart 3.April.2013 Skal sjekke event. ta bilde, men reiser til varmere strøk en tur såå.... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 14.April.2013 Del på Facebook Svart 14.April.2013 Det eneste eg fant var dette som sitter på baugpropellen. Er dette rele`et ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
GeirFrode Svart 14.April.2013 Del på Facebook Svart 14.April.2013 Mye mulig. Men jeg klarer ikke å tyde det lille bildet. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 14.April.2013 Del på Facebook Svart 14.April.2013 Prøver på nytt Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
GeirFrode Svart 15.April.2013 Del på Facebook Svart 15.April.2013 Det er styringen det der. Men den er helt annerledes enn min. Tør ikke si hverken ja eller nei der, uten å vite litt mere. Er de grove kablene fra batteriet og til selve motoren koblet på denne boksen? Bør nok sjekke koblingsskjema/manualen eller direkte med Engbo. Hvis ingen andre har tips. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 15.April.2013 Del på Facebook Svart 15.April.2013 Er de grove kablene fra batteriet og til selve motoren koblet på denne boksen? Bør nok sjekke koblingsskjema/manualen eller direkte med Engbo. Øverst til venstre i bildet ser man noe bronzefarget metall og en mutter. Det henger sammen med tilkoblingen av de tykke kablene fra batteriet... var veldig trangt og ta bilde Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
GeirFrode Svart 15.April.2013 Del på Facebook Svart 15.April.2013 Er det ikke mulig å finne ut noe med et multimeter da? Eventuelt måle på styringsenheten, eller manøverpanelet? Ellers må i hvertfall jeg kaste inn håndkleet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.