Gew77 Startet 12.April.2012 Link til dette innlegget Startet 12.April.2012 Hei, Som novise i båtlivet dukker det stadig opp spm i huet; Når man legger til i en gjestehavn (flytebrygge m/utliggere) pleier det å være fortøyningstau der eller må man ha med dette? Enkelt sagt; hva bør jeg ha i båten (Nidelv 24) av tauverk? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Haba Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Du må nok ha med egne fortøyninger. Foreslår at du anskaffer 4 stk. a 6m, 12-14mm fortøyninger helst med gummiavlastere. I tillegg bør du nok ha 2 stk. ca. 10-12 m lange tau som kan brukes som spring. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Hei, det pleier ikke å være fortøyningstau i gjestehavner. Det du trenger for fortøyning i bås er to tau på 4-5 m foran - ett på hver side - og samme bak, og det er en fordel å ha gummidempere på disse. Jeg foretrekker alltid å legge disse dobbelt, altså tre gjennom ring, pullert eller hva som måtte være å feste i på brygga og ha begge tauets ender festet i båtens kryssholt eller tilsvarende. Ikke i alle båser du trenger å fortøye alle 4 "hjørner", det ser du an. I tillegg trenger du to lengre tau på 8-10 m som kan brukes som spring etc. når du ligger langs kai og ikke i bås. Du kan ikke alltid regne med å få plass i bås. Ved fortøyning ved kai, ikke flytebrygge, må du huske på å ta hensyn til flo og fjære, ved å legge fortøyninger slik at båten kan bevege seg opp og ned. I tillegg vil jeg anbefale å ha et tau på ca. 25 m som kan brukes som landtau, slepetau etc. Og, det er alltid bra å ha noen tau ekstra i båten, man vet aldri hva man får bruk for i alle situasjoner. Pass på at tauene du bruker til fortøyning egner seg for nettopp det, fortøyningstau har noe fleksibilitet i seg, det fins andre tautyper som ikke har det. Tykkelse på tauene - her er tommelfingerregelen at et fortøyningstau minst skal tåle båtens vekt. Jeg brukte 12 mm på min Nidelv 24, og det er vel sånn omtrent akkurat så det holder. Fendring: husk å fendre begge sider selv om du har utrigger bare på ene siden. I gjestehavner kommer og går båter, og det er til din egen fordel å ha fendere liggende på den utsatte siden - selv om det selvsagt er den båten som beveger seg som har ansvaret. Og når du ligger longside, er det vel en uskreven regel at du skal fendre utsiden også, slik at andre båter føler seg velkommen til å ligge utenpå dersom det er fullt. Ha en fin båtsommer i en flott båt! Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 12.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Tusen takk for gode og utfyllende svar:thumbsup: Geir Emil Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Idunn Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Jeg er enig med deg i at det er kjekt å tre igjenom fra brygga og tilbake til båten. Men i fjor ble jeg liggende værfast pga av vind med slik fortøyning. Problemet var at blåsten varte i lang tid. Jeg brukte da fortøyningstau med strekkavlaster. "Det måtte jo være fint!" Problemet var at jeg hadde strekkavlaster bare i den ene ende av tauet, som da ble liggenes å bli dratt i ringen og tilslutt ble gnagd i stykker. Vær OBS på det! En veldig ubehagelig opdagelse! Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 I gjestehavner kommer og går båter, og det er til din egen fordel å ha fendere liggende på den utsatte siden - selv om det selvsagt er den båten som beveger seg som har ansvaret. Mnja, er det selvsagt? Sitér dette innlegget Link to post
Tampeservice Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Personlig har jeg alltid brukt mine egne utrangerte dynamiske klatretau, fin flex i strekken og sterke som bare det. De er dessuten fine å knyte Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 13.April.2012 Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 Husk også at tauet skal knytes på land, og kveilen oppbevares ombord. Ser ikke hverken gjennomtenkt eller "maritimt" ut når det ligger kveiler å snuble i langs bryggene. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 13.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 Nok en gang: Takk for tips Sikkert selvsagt for mange her, men veldig fint å vite for oss som snart skal ut i den "skumle verden" Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
M/S AIOLOS Svart 13.April.2012 Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 Jeg synes at du som skipper på skuta skal forvente at det står sjauere klar med fortøyning til deg og sikre båten slik at du så fort som mulig kan innta en ørliten en. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.April.2012 Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 Husk også at tauet skal knytes på land, og kveilen oppbevares ombord. Ser ikke hverken gjennomtenkt eller "maritimt" ut når det ligger kveiler å snuble i langs bryggene. Greit også å ikke lage snublefeller av strømledningene! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Indy Svart 13.April.2012 Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 Hei igjen, kanskje litt på siden av spørsmålet ditt, men ikke glem kanskje det aller viktigste om bord: Anker. Det kan redde båt og liv, så det MÅ være i orden. I baugen på Nidelv'en hadde jeg alltid et 7,5 kg anker med ca. 30 m tau, enden på tauet permanent og solid festet i båten, slik at i en nødsituasjon (motorstopp, driver mot land) er det bare å få lempet ankeret over bord. I tillegg hadde jeg en paraplydregg bak som reserve, og for bruk som akterfortøyning i uthavn. Og et drivanker som også ligger klart til bruk er å anbefale. Og for å avslutte sikkerhetsformaningene: brannslukker, vester lett tilgjengelig for alle ombord, dieselfilter og nødvendig verktøy til å bytte det, så er du ganske så klar for en trygg båttur. Og selvsagt anbefales VHF, da har du alle VHF-utstyrte båter i nærheten tilgjengelig i en nødsituasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 13.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 Jeg synes at du som skipper på skuta skal forvente at det står sjauere klar med fortøyning til deg og sikre båten slik at du så fort som mulig kan innta en ørliten en. Var sånn jeg trodde det var - siden det er så mye jobb dropper jeg hele båten kanskje litt på siden av spørsmålet ditt, men ikke glem kanskje det aller viktigste om bord: Anker. Det kan redde båt og liv, så det MÅ være i orden. I baugen på Nidelv'en hadde jeg alltid et 7,5 kg anker med ca. 30 m tau, enden på tauet permanent og solid festet i båten, slik at i en nødsituasjon (motorstopp, driver mot land) er det bare å få lempet ankeret over bord. Har anker med vinsj (og fjernkontroll ) bak og paraplydregg og mye tauverk foran:) Utfordringen med dette er også å lære å legge til med anker - tror det blir endel trening før jeg gåt til de mest folkerike stedene Har drivanker, vester, brannslukker og røykvarsler - regner med VHF kommer like etter feriepengene:)) Til motor har jeg: ekstra oljefilter, to impellere, dieselfilter til vannutskiller, og "internt" dieselfilter. Noe mer jeg bør ha? Har også basisverktøy, pipesett, fastnøkler mm. Vurderer også en brakett for jollemotor til å ha på badeplattformen.. Utrolig hvor god hjelp man får her inne :thumbsup: Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Indy Svart 13.April.2012 Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 Du er jo super-forberedt, så du får nok en fin båtsommer. Er det lite vind så er ikke landfortøyning noe problem bare man tar det med ro. Og en fordel med at det er andre båter der er at du da nesten alltid får hjelp til å ta tauet på land. Og ikke glem, alle som ser på deg legge til har også vært nybegynnere! Det aller viktigste er, hvis dere er to ombord, avtal på forhånd hva som skal skje og hvem som gjør hva. Det er ingen som ser ned på en om man bommer litt og må ha en to-tre forsøk før landfortøyningen blir riktig, men det er pinlig å se på skipper og mannskap som står og skriker til hverandre under prosessen... En av mine egne tabber under landfortøyning har vært å legge ankerkjettingen over andres ankerkjetting/tau. Lurt å se an hvordan båtene ligger og hvor ankertauene går. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 13.April.2012 Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 Ser jo her at du er bedre forberedt enn mange andre som skal legge til i en gjestehavn så du får nok en fin sommer der du måtte dra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.