Jump to content

Fortøyning i gjestehavner

Gew77

Recommended Posts

Hei, det pleier ikke å være fortøyningstau i gjestehavner.

Det du trenger for fortøyning i bås er to tau på 4-5 m foran - ett på hver side - og samme bak, og det er en fordel å ha gummidempere på disse. Jeg foretrekker alltid å legge disse dobbelt, altså tre gjennom ring, pullert eller hva som måtte være å feste i på brygga og ha begge tauets ender festet i båtens kryssholt eller tilsvarende. Ikke i alle båser du trenger å fortøye alle 4 "hjørner", det ser du an. I tillegg trenger du to lengre tau på 8-10 m som kan brukes som spring etc. når du ligger langs kai og ikke i bås. Du kan ikke alltid regne med å få plass i bås. Ved fortøyning ved kai, ikke flytebrygge, må du huske på å ta hensyn til flo og fjære, ved å legge fortøyninger slik at båten kan bevege seg opp og ned.

I tillegg vil jeg anbefale å ha et tau på ca. 25 m som kan brukes som landtau, slepetau etc. Og, det er alltid bra å ha noen tau ekstra i båten, man vet aldri hva man får bruk for i alle situasjoner.

Pass på at tauene du bruker til fortøyning egner seg for nettopp det, fortøyningstau har noe fleksibilitet i seg, det fins andre tautyper som ikke har det.

Tykkelse på tauene - her er tommelfingerregelen at et fortøyningstau minst skal tåle båtens vekt. Jeg brukte 12 mm på min Nidelv 24, og det er vel sånn omtrent akkurat så det holder.

Fendring: husk å fendre begge sider selv om du har utrigger bare på ene siden. I gjestehavner kommer og går båter, og det er til din egen fordel å ha fendere liggende på den utsatte siden - selv om det selvsagt er den båten som beveger seg som har ansvaret.

Og når du ligger longside, er det vel en uskreven regel at du skal fendre utsiden også, slik at andre båter føler seg velkommen til å ligge utenpå dersom det er fullt.

Ha en fin båtsommer i en flott båt! :smiley:

Jeg er enig med deg i at det er kjekt å tre igjenom fra brygga og tilbake til båten. Men i fjor ble jeg liggende værfast pga av vind med slik fortøyning. Problemet var at blåsten varte i lang tid. Jeg brukte da fortøyningstau med strekkavlaster. "Det måtte jo være fint!" Problemet var at jeg hadde strekkavlaster bare i den ene ende av tauet, som da ble liggenes å bli dratt i ringen og tilslutt ble gnagd i stykker. Vær OBS på det! En veldig ubehagelig opdagelse! :eek:

Hei igjen,

kanskje litt på siden av spørsmålet ditt, men ikke glem kanskje det aller viktigste om bord: Anker. Det kan redde båt og liv, så det MÅ være i orden. I baugen på Nidelv'en hadde jeg alltid et 7,5 kg anker med ca. 30 m tau, enden på tauet permanent og solid festet i båten, slik at i en nødsituasjon (motorstopp, driver mot land) er det bare å få lempet ankeret over bord.

I tillegg hadde jeg en paraplydregg bak som reserve, og for bruk som akterfortøyning i uthavn.

Og et drivanker som også ligger klart til bruk er å anbefale.

Og for å avslutte sikkerhetsformaningene: brannslukker, vester lett tilgjengelig for alle ombord, dieselfilter og nødvendig verktøy til å bytte det, så er du ganske så klar for en trygg båttur. Og selvsagt anbefales VHF, da har du alle VHF-utstyrte båter i nærheten tilgjengelig i en nødsituasjon.

Jeg synes at du som skipper på skuta skal forvente at det står sjauere klar med fortøyning til deg og sikre båten slik at du så fort som mulig kan innta en ørliten en.

Var sånn jeg trodde det var - siden det er så mye jobb dropper jeg hele båten :cheers:

kanskje litt på siden av spørsmålet ditt, men ikke glem kanskje det aller viktigste om bord: Anker. Det kan redde båt og liv, så det MÅ være i orden. I baugen på Nidelv'en hadde jeg alltid et 7,5 kg anker med ca. 30 m tau, enden på tauet permanent og solid festet i båten, slik at i en nødsituasjon (motorstopp, driver mot land) er det bare å få lempet ankeret over bord.

Har anker med vinsj (og fjernkontroll :giggle: ) bak og paraplydregg og mye tauverk foran:) Utfordringen med dette er også å lære å legge til med anker - tror det blir endel trening før jeg gåt til de mest folkerike stedene :yesnod:

Har drivanker, vester, brannslukker og røykvarsler - regner med VHF kommer like etter feriepengene:))

Til motor har jeg: ekstra oljefilter, to impellere, dieselfilter til vannutskiller, og "internt" dieselfilter. Noe mer jeg bør ha?

Har også basisverktøy, pipesett, fastnøkler mm. Vurderer også en brakett for jollemotor til å ha på badeplattformen..

Utrolig hvor god hjelp man får her inne :thumbsup: :thumbsup:

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Du er jo super-forberedt, så du får nok en fin båtsommer.

Er det lite vind så er ikke landfortøyning noe problem bare man tar det med ro. Og en fordel med at det er andre båter der er at du da nesten alltid får hjelp til å ta tauet på land. :smiley:

Og ikke glem, alle som ser på deg legge til har også vært nybegynnere!

Det aller viktigste er, hvis dere er to ombord, avtal på forhånd hva som skal skje og hvem som gjør hva. Det er ingen som ser ned på en om man bommer litt og må ha en to-tre forsøk før landfortøyningen blir riktig, men det er pinlig å se på skipper og mannskap som står og skriker til hverandre under prosessen... :discuss:

En av mine egne tabber under landfortøyning har vært å legge ankerkjettingen over andres ankerkjetting/tau. Lurt å se an hvordan båtene ligger og hvor ankertauene går.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...