Jump to content

Blanding av kompositt og messing

Leif T. Røbekk

Recommended Posts

• 12 år senere...

Jeg lurer på det samme. ......... Prøvde å google litt for å om mulig finne et svar, men kom ikke i mål. ....... Watski påstår for en kompositt "elbow" de har at det skal gå, men personlig ser jeg på det som en påstand. ............. Spørsmålet blir om kompositten leder strøm bitte litt, eller om den isolerer totalt ?,........ har kompositten noen som helst strømledningsevne, så er nok svarene over gode svar. ......... Messing ventiler ville jeg uansett ikke hatt i båten (har nylig hevet noen som var korodert i filler, de var montert mot bronze, og hadde nok fungert som anode (og hadde ført saltvann)). .......... Hvis en har to forskjellige metaller og en forbindelse som leder bitte litt strøm i mellom dem, så ender gjerne det ene metallet opp med å ofre seg som anode. ........ Og messing har mye zink tror jeg. ...... Så skal en være på sikre siden så er det nok best å gjøre som besvart over. ..... Min båt er 40+ år gammel og har bronse ventiler og de er fortsatt i god stand det jeg kan se. ......... Hvis det var 100% rent vann (ikke noe salt, og heller ikke noe annet) i ventilen, så isolerer trolig 100% rent vann, og er da ventilen 100% ren (fri for alt som kan lede bitte litt strøm) utvendig, så skal vel i prinsippet messing ventilen kunne brukes, men en har normalt ikke slike forhold i en båt.  Så min filosofiske synsing uten erfaring blir at levetiden på messingen vil være begrenset da det vil være kontakt med andre metaller via fukt/vann/salt. ........ men kanskje jeg burde jeg latt være og svare, for erfaring har jeg ikke (ikke nok i hvert fall).

Er det messing av "marine" kvalitet så holder dette normalt i mange år.

Ser ikke noen grunn for at messing og kompositt er en dårlig kombinansjon.

Har man planer å ha samme båten de neste 10++ årene kan man jo vurdere noe annet enn messing, særlig på septik. 

Det heter 'avsinkinsherdet messing', og de er vel isolert sett så bestandige at de fra et korrosjonssynspunkt holder levetiden til eieren. Det samme gjelder tilsvarende bronse. Så vidt meg bekjent inneholder ikke kompositt ledende elementer. Hvilket vil ikke har noen betydning om vannet opptrer som elektrolytt. Da spaserer det uansett elektroner og ioner hit og dit.

Hulda har hele veien gjennomføringer og ventiler av rustfritt stål (AISI 316L). De går som smør etter 25 år. Og hovedventilene 1 1/2" kjøpte jeg på skroten for NOK 7,00/kg. Så da hadde de sikkert tjent 10 år i prosessindustrien. Dog har mine undervannsinstallasjoner perfekt bonding mot anoder.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...