Kristian_H Startet 12.April.2012 Link til dette innlegget Startet 12.April.2012 Nå kommer X-Yachts med ny folkemodell, som de vil skal erstatte X-99. Det ser ut som at dette kan bli en kul og velseilende båt. Prisen ser heller ikke ut til å bli så aller verst, under en million. Her er saken fra seilas Xp33 Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Tror størrelsen gjør at det kommer til å bli mange av den.Den størrelse vil øke i regattasammenheng. Ikke lett lenger å fylle opp en 40+ båt i regatta. Nesten flere båter en mannskap. Ser bort fra de mest proffe teamene. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Kristian_H Svart 12.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Nå seiler vel jeg på et av de mer "proffe" teamene i norsk sammenheng, men dette er nok fremtiden, billigere båter, færre mannskap og mer moro som vil passe for fler. Det blir jo dermed også lavere utgifter også. Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Samme historie fikk jeg hos Luffe yachts som også lanserer en ny 36 foter i år etter ønske fra markedet. Om man ikke går amok i innrednings og utstyrsliste blir det også en rask og rimelig båt. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
ravddo Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Hvis rorbladet sitter bedre i vannet en på X-35 vil den slå virkelig til tror jeg. Å drifte en slik i regattasammenheng er MYE billigere en en 40 foter. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Sun Flyer Svart 12.April.2012 Link til dette innlegget Svart 12.April.2012 Ja, det er ressurskrevende å satse på regatta med stor båt. Prøver å selge en rask 43 foter nå. Den må definitivt markedsføres som ren turbåt. For det er dyrt og tidskrevende å holde både båt og mannskap i form til å være konkurransedyktig for regatta. Og den er heller ikke ekstrem nok til å være spennende for en ren regattasatsing. Tror den nye x-en kan slå godt an. Men for å gjøre det bra i lys kan det jo være like greit å bare gå for en brukt x 332? Og x 35 ble jo lansert som etterfølger til x99 når den kom og disse er det jo flere av på bruktmarkedet om dagen. Og hva kommer det på for båt med regattagarderobe? Noen ide om hva den nye x'en får i lys? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Kristian_H Svart 13.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 Jeg ville tippe at den vil få omtrent samme lys som first 35 eller elan 350, så et sted rundt 1,30. Gennaker er vel vanligvis ganske dårlig på båter som seiler lys, og jeg håper den kan leveres med symetrisk spinnaker i tillegg, gennaker er bedre på entype båter. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 13.April.2012 Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 Enig. Elan 350 hadde jo altfor høyt i begynnelsen. Bedre nå. Lys er jo generelt dårlig på båter som har et ujevnt polardiagram, f.eks raske på slør og lens men svake på kryss. Håpet her er vel at x har lagd en båt som går som faen også på kryss og dermed kan konkurrere fornuftig her. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Kristian_H Svart 13.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 Min erfaring med X-båter er vel at de vanligvis går høytpå kryss, og jeg håper at de har klart det på denne også. Bra med båter som er morsomme på kryss også! Så forresten i seilmagasinet idag, reklamen til X-Yachts var det ikke listet en 33foter men 34 Ikke at det burde ha noe å si. Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 13.April.2012 Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 (redigert) På x-yachts hjemmeside står det 33ft, og av polardiagrammet å dømme ser det ut som kryssegenskapene er beholdt også i denne modellen. Men, ser de lanserer ulike kjøl og riggstørrelser -vil ikke det ødelegge for en båt som først og fremst er for regattabruk samt kunne vært en utmerket entype? Blir roret dypere på båter med dyp komposittkjøl? Redigert 13.April.2012 av Kjappfot (see edit history) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Kristian_H Svart 13.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 forskjellige rigger vil ødelegge mulighetene for entype seiling ja, veldig dumt. Hadde vært morsomt med en morsommere entype båt enn X-35, men de vil kanskje holde markedet åpent for begge båter? Roret kommer vel ann på mange ting, men ville ikke tro det skulle ha så mye å si. Båten blir vel mer stabil jo dypere kjøl, dermed vil roret ha bedre hold. Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 13.April.2012 Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 Stabiliteten er nok ganske lik uavhengig av kjøl . Den dype kjølen er mye lettere med lavere tyngdepunkt (glassfiber finne, bly bulb), mens standard er av jern (trodde ikke x'er brukte annet en bly tidligere?) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Kristian_H Svart 13.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 hvis du har sett en blykjøl kontra en jernkjøl vil du se at hele kjølen må være mye tykkere når hele er av bly, fordi det er såpass mykt. Jern gjør at de kan lage kjøler som er mye tynnere og dermed lavere motstand. Vanlige på x-båter er dermed kjøl av jern belagt meg glassfiber og sparkel og bulb av bly. Hvis båtene vil ha samme stabilitet er det vel liten eller ingen grunn til forskjellige kjøler? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 13.April.2012 Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 Jernkjøler har oftere større annleggsflate. Dette fordi en grunnstøting med jernkjøl har større moment i trefføyeblikket. Flere forkjellige alt når det gjelder kjøler, betyr at de satser i flere markeder. Greit regatta er ett, men vanlige turseilere Ønsker kanskjevikke like dyp kjøl. Men en rask turseiler. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Kjappfot Svart 14.April.2012 Link til dette innlegget Svart 14.April.2012 (redigert) Kristian_H, båten blir mye lettere med den dype komposittkjølen. Det har mye å si for lettvindsegenskaper og for å få båten lettere i plan for gennaker. Med den høyere karbonmasten og dyp kjøl er båten 250 kg lettere. I tillegg gir vel dypere kjøl også økt lift under kryss. Standardkjølen som også er grunn ser ut til å kun være av jern uten tradisjonelt blybulb -så det er nok for å holde prisen nede på standardmodellen. På min egen 40-foter har jeg samme type kjøl, og forskjellen er nesten 600kg. Redigert 14.April.2012 av Kjappfot (see edit history) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Sun Flyer Svart 14.April.2012 Link til dette innlegget Svart 14.April.2012 Båten er vel uansett altfor tung til å være planende? Føler egentlig vi har en dyrere first 34,7 her... Tviler litt på at denne vil selge masse. Hva er det som gjør denne bedre enn en dehler 32 som er rimeligere? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Kristian_H Svart 30.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 drev å bestilte noen overprisa dingser til båten fra x-yachts, fikk de til å sende med en prisliste på båten, Startpris 101.900 euro uten moms levert på verft for de 30 første båtene. ikke så helt gærent det der, lite av utstyret har funnet veien til lista, og alt av seil og rigg er TBA Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 2.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41369867 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.