Jump to content

X-Yachts med ny modell - Xp33


Kristian_H

Recommended Posts

Ja, det er ressurskrevende å satse på regatta med stor båt. Prøver å selge en rask 43 foter nå. Den må definitivt markedsføres som ren turbåt. For det er dyrt og tidskrevende å holde både båt og mannskap i form til å være konkurransedyktig for regatta. Og den er heller ikke ekstrem nok til å være spennende for en ren regattasatsing.

 

Tror den nye x-en kan slå godt an. Men for å gjøre det bra i lys kan det jo være like greit å bare gå for en brukt x 332? Og x 35 ble jo lansert som etterfølger til x99 når den kom og disse er det jo flere av på bruktmarkedet om dagen. Og hva kommer det på for båt med regattagarderobe?

 

Noen ide om hva den nye x'en får i lys?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

På x-yachts hjemmeside står det 33ft, og av polardiagrammet å dømme ser det ut som kryssegenskapene er beholdt også i denne modellen.

 

Men, ser de lanserer ulike kjøl og riggstørrelser -vil ikke det ødelegge for en båt som først og fremst er for regattabruk samt kunne vært en utmerket entype? Blir roret dypere på båter med dyp komposittkjøl?

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post

forskjellige rigger vil ødelegge mulighetene for entype seiling ja, veldig dumt. Hadde vært morsomt med en morsommere entype båt enn X-35, men de vil kanskje holde markedet åpent for begge båter?

 

Roret kommer vel ann på mange ting, men ville ikke tro det skulle ha så mye å si. Båten blir vel mer stabil jo dypere kjøl, dermed vil roret ha bedre hold.

Link to post

hvis du har sett en blykjøl kontra en jernkjøl vil du se at hele kjølen må være mye tykkere når hele er av bly, fordi det er såpass mykt. Jern gjør at de kan lage kjøler som er mye tynnere og dermed lavere motstand. Vanlige på x-båter er dermed kjøl av jern belagt meg glassfiber og sparkel og bulb av bly.

 

Hvis båtene vil ha samme stabilitet er det vel liten eller ingen grunn til forskjellige kjøler?

Link to post

Kristian_H, båten blir mye lettere med den dype komposittkjølen. Det har mye å si for lettvindsegenskaper og for å få båten lettere i plan for gennaker. Med den høyere karbonmasten og dyp kjøl er båten 250 kg lettere.

I tillegg gir vel dypere kjøl også økt lift under kryss.

Standardkjølen som også er grunn ser ut til å kun være av jern uten tradisjonelt blybulb -så det er nok for å holde prisen nede på standardmodellen.

 

På min egen 40-foter har jeg samme type kjøl, og forskjellen er nesten 600kg.

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...