Jump to content

Varmer: Eberspächer d2 - Wallas 22Dt - Webasto AirTop 2000


Salt

Recommended Posts

Hos oss henger en Wallas 1800 Sail i et skap, og gir ganske brukbar varme - og særlig etter at akterkabin-røret fikk en Y og et ekstra utløp i hovedlugaren (så kunne vi lukke spjeldet i akterkabinen) og de første metrene rør fikk isolasjon. Og forbruket på halv fart er på 1 dl/t, så det er ikke helt galt.

Men diesel koster 1/3 av lampeolje, så det kunne vært en idé å bytte. Opphenget, forbrenningsluft-/avgass-rør og slangestussene passer greit til Wallas 22 Dt, så det ville sånn sett gi minst trøbbel (om skapet er dypt nok til 22Dt, da - det må sjekkes) - men kanskje noen har foretatt en vurdering av disse tre? Mer enn ca 2 kW trengs ikke i båten; i påska i år gikk apparatet stort sett på halv effekt.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Har noe erfaring med alle.

Felles for Eber og Webasto er at du trenger lyddemper på både forbrenningsluft og eksos slange for å ikke få sure naboer.

Til dette så trenger du litt mer plass. Begge kan du bruke 60mm og 75mm slange til.

 

Eksosen på dieselbrennerne er noe varmere så det må du ta hensyn til. Den kombinerte innluft/eksos gjennomføringen til wallasen må du kanskje bytte ut.

 

Min erfaring er at wallasen bråker mindre i forhold til eber og webasto ved full effekt men Eberen er overlegen ellers på å holde konstant varme. Den justerer varmen i 4 trinn og beholder til en viss grad luftstrømmen.

Webasto reduserer turtallet trinnløst sammen med varmeeffekten noe jeg synes er dumt da det så vidt kommer luft. Det ender med at varmen går opp og ned som en jojo etter min erfaring.

De 2 wallasene jeg har hatt var bare noe skrammel med vifter som slarket og som subba i huset etc, det gjaldt faktisk wallas kokeapparatet også...

 

Jeg har Webasto i dag, men ville heller hatt en Eber om jeg kunne velge.

 

(Eber er også det billigste alternativet og med Termomarin gutta i Sandefjord i ryggen som har peil så hadde jeg ikke vært i tvil)

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er litt "slem" her. Jeg har hatt Wallas i flere år i flere båter, både kokeapparat (også med skranglete varmetopp) og varmere. Gifter du disse i tillegg med Sønnak Nautilus batterier er opplevelsen ekstra dårlig. Jeg har nå Webasto og vil ikke ha noe annet - Eber er sikkert like bra. Jeg er helt ferdig med Wallas pga støy, små dårlige elektromoterer (som koster en formue å bytte), krever høy startspenning (les feiltenning), er skranglete, trege, har dårlig virkningsgrad (min oppfatning basert på erfaring mellom merker og hva som står på klistrelappen). Personlig mener jeg det kun er Eber og Webasto som gjelder mht varmere - og gass når det gjelder kokeapparat.

Link to post
Share on other sites

jeg takker for alle innspill som har kommet og som kommer, og har uansett ikke tenkt å gjøre noe før neste opplagssesong - bare fortsett med vurderinger, erfaringer og tanker her!

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Hos oss henger en Wallas 1800 Sail i et skap

Det er en Wallas 2400 som henger i det skapet, så jeg i dag. (Den varmer bra uansett, og jeg kan vel kjøpe massevis av lampeolje for det en eberspächer koster...)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Wallas 2400 i det skapet, så jeg i dag. (Den varmer bra uansett, og jeg kan vel kjøpe massevis av lampeolje for det en eberspächer koster...)

JA ,,, Hadde gode 5 år med koketopp og varmer, men det var i fra 82, var alt bedre før?.

En bør ikke kjøpe støy, før en må. .

På den tiden spleiset vi på 200l fat er ikke det å få kjøpt lenger?

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv en Wallas 2400. Synes den varmer ganske godt og bråker ikke så alt for mye. Tok nettopp service på den og byttet veke, pakninger og glødetråd. Den gamle veken var ganske svidd (mistenke at den har blitt kjørt mye på halv effekt uten å bli kjørt opp på full effekt for å brenne den ren før den har blitt skrudd av) så håper på enda litt bedre effekt nu etter service. :smiley:

 

En ny dieselvarmer koster en liten formue, så tror nok det går en del år før du tjener inn den investeringen basert på prisforskjellen mellom lampeolje og diesel :giggle:

 

Du kan alternativt kjøre 2400'n på parafin. Den kommer til å trenge rens og bytte av veke oftere enn det den trenger med lampeolje, men veke og glødetrådsettet koster bare 348 kroner og arbeidet er gjort på under en time, så det alternativet kan være verdt å vurdere. Selv kjørte jeg min på A1 Jet fuel forige sesong :lol:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Henger meg på denne tråden. Har i dag en Wallas D30 i båten. Er forsåvidt fornøyd, men da vi bruker båten om vinteren er det litt knapt med varme på de kaldeste dagene, ønsker i tillegg å ha et par uttak med varme bak på "uteplassen" for å tørke våte klær og nyte kalde sommerkvelder :cheers_wine: . Forrige eier av båten hadde byttet denne wallasen med en ny da den ikke funket som den skulle lenger, jeg fikk med den gamle. Ser at det muligens går å bytte "repsett" og få denne opp å gå igjen. Noen som vet om det går å koble denne inn på samme drivstoff tilførsel ( med et T stykke eller lignende), får jeg eventuelt tak i nytt lednigsett og det tilbehør denne trenger? :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Eksosen på dieselbrennerne er noe varmere så det må du ta hensyn til. Den kombinerte innluft/eksos gjennomføringen til wallasen må du kanskje bytte ut.

 

 

 

 

Samme eksosgjennomføring på Wallas 1300/1800/2400/3200 parafin, og 22dt, 30dt diesel. Samme avgass-slanger også..

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...