zosta Startet 12.April.2012 Link til dette innlegget Startet 12.April.2012 For fire uker siden reiste jeg til Hellas hvor vented en seilbåt som var chartered fra Cosmos Yachting Ltd og vedlikholdt av Nomicos på plass i Athens. Alt gikk bra til siste dag når ville vi gi båten tilbake til Nomicos. Som vannlig har jeg gått gjennom båten på check-in og alt sett bra ut. Båten var utslitt men ikke mer enn andre charter båter etter 7 år. Dette gikk uten problemmer med en Nomicos anstatt. Dagen etter ville vi seile ut av havna men kunne ikke starte motoren. Etter noen timer konkluderte serviceman fra Nomicos at starter var død og må byttes og dette var gjort. Vi hadde god tid uansett at der var ikke noe vind på fleste dager. På siste dag begynte «båt retur» prosedyre. Til min overraskelse kom ca. 6 men ombord for å sjekke båten. Dete var litt uvanlig men har ikke bekymrett meg, fordi jeg var sikkert at båten var akurat i samme tilstand som hun var den første dagen. De gikk gjennom alle hjørner inni og utte, sendte en dykker for å sjekke bunnen osv. Det var veldig nøyaktig sjekket. Til slut informerte de meg at aft pushpit var ødelagt og må repareres og at de skal bruke sikkerhet deposit for å dekke dette. Dette var stor overaskelse fordi jeg kunne ikke se at det var noe galt med pushpitten. Det har tatt litt tid å forsto at kurven var litt asymetrisk og den høyre var litt bøyd. Ikke noe som mann kan merke. Jeg prøvde å forklare at det var umullig at vi har gjort dette. Det var ikke noen vind for mest av tiden og vi hadde ingen slags ulykker. Vi gikk gjennom våre bilder og har funnet at aft pushpiten var i same tilstand på den andre dager av våre reise som på den siste. Dessverre den var ikke på bilder som var tatt første dag, men gjort oss helt sikkert at vi har ikke gjort noe galt. Nomicos fortsett å si at vi må betale og hvis vi er uenig må vi kontakte Cosmos Yachting. Dette har vi gjort og etter noen uker av sending eposter framm og tilbakke tilby der at vi kan få 50 euro tilbake. Dette betyr at må vi betale 250 euro for skade som vi var sikkert ikke ansvarlig for. Skule dere leie en båt fra Cosmos og Nomicos, dere må besteme selv. Jeg anbefaller dette ikke. Hadde dere like «eventyrer» med charter selskaper? Hva gjør dere for å forsikre dere mot sånne situasjon? Jeg tror at jeg burde ta bilder av hele båten på den første dag. Sitér dette innlegget Link to post
zosta Svart 18.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 (redigert) Bare oppdaterer. Jeg har stillet samme spørsmål på et annet forum og dette var notert av Cosmos. Noen dager senere jeg har fått dette i epost: Further to the damage that was caused on your yacht charter with Nomicos Yachts in Greece, we had been trying to come to an amicable agreement between you and Nomicos that would satisfy both parties. As such, Nomicos Yachts had offered a refund of 50.00 Euros and a Credit Note of 130.00 Euros to be used against a charter in 2013. In conjunction with this, Cosmos Yachting had offered you a Credit Note of 100.00 Euros. This had been accepted by you. However, the following has been brought to our attention: viewtopic.php?f=3&t=11467 Nomicos Yachts and Cosmos Yachting therefore have no option but to withdraw our offers of compensation with immediate effect. While we respect your right to voice your opinion, we reserve the right to withdraw from discussions with anyone who wishes to write negatively about us. Jeg tror at jeg har ikke skrevet noe negativt om dem. Det ser ut at de liker ikke hvis noen skriver om dem i det hele tatt. Som det ser ut nå jeg skal ikke få avtalt 50€. Dette er ikke noe å bekymre seg over, men sier mye om dette charter selskapet. Redigert 18.April.2012 av zosta (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
64dc Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Jeg syns ofte det er skummelt å leie ting i utlandet. Plutselig får man sånne opplevelser som du nevner her. Man føler seg ekstra sårbar i slike situasjoner hvor man ikke kjenner språk eller rettspraksis. Noen ganger kan man lure på om de spekulerer i å finne feil de allerede har fått betalt for tidligere. Ja ja, godt det ikke var mer enn 300 Euro da!!! Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Det er vel ikke mere å " tape " nå, så det er bare til å gi dem inn på de fleste Europeiske båtforum du finner, det er ofte det eneste foretnings språket de forstår .. Sitér dette innlegget Link to post
zosta Svart 18.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Jeg er helt enig med dere. Jeg har spurt om dokumentasjon at reparasjon jeg betaler for var gjennomført men har fått ingen svar... Sitér dette innlegget Link to post
Runner Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 (redigert) Jeg føler med deg, men min erfaring er at du ikke kan sikre deg mot slikt, men ta det med i ferieregnskapet. Opplevet selv i fjor sommer at et renomert firma greide å "lure meg". Da jeg hentet ut nesten ny båt i Athen lå den så nære brygga at jeg ikke oppdaget en skade nederst på hekken. Kansje var det forrige leier, eller utleier/reder eller charterselskapet eller en av hjelperne ved basen. Meg var det ikke. Jeg så for meg reaprasjon i 1000 Euroklassen Jeg ble ganske opprørt, men det roet seg da utleier reduserte til 50 Euro for skaden. Som sagt renomert, seriøst firma og høfflige folk, likevel skjer slikt. Det kan også skje her i Norge, hvor bilutleiefirma påstod jeg hadde bulket en leiebil, fordi jeg ikke fikk utleier med på inspeksjon ved innlevering. Heldigvis for meg var bildet av bulken tatt to dager etter innlevering. Så da bare blånektet jeg, og bilutleir gav seg, og beklaget. Du har valget enten bruke tre timer på å videofilme hver krok av båten,, eller sole deg i tre timer og håpe det ikke skjer en gang til eller blir alt for dyrt. Ellers vil jeg fraråde alle å leie en 7 år gammel båt. Det tilsvarer ca 21 "hundeår"/båtår i Middelhavet, den er som trådstarter skriver "båten var utslitt". Jeg har også oppdaget at gamle båter i Hellas ikke vedlikeholdes på sammme vis som vi er vant til. Kanskje det ikke lønner seg? i yachtcharter. Grekerne hevder at gammel båt er gammel båt, de setter ikke inn ny gassovn, nye seil eller nytt tauverk, uten at det er helt ødelagt. Gummijolle med hull, forsvares med at "jamen den er jo gammel, og du får leie den billig. Mao, litt annen mentalitet. Likevel vender jeg stadig tilbake til Hellas og grekerne. Kanskje ligner de litt på oss? Jeg vil nok tro at en barka fisker fra Vesterålen har litt av det samme, og ler av oss lettlurte uerfarne seilere som tror vi behersker havet fordi vi har Båtførerbevis.... Redigert 18.April.2012 av Runner (see edit history) Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.