sjonkel Startet 12.April.2012 Del på Facebook Startet 12.April.2012 Kanskje dumt spørsmål... men spør for å være helt sikker... Monterer en Eberspächer D4 og skal til å montere Doseringspumpen på Dieselslangen. Hvilken av disse to slangene skal jeg koble på T-Krysset for Doseringspumpen.. ? På den øverste på bildet som går direkte foran på motoren (VP 163 HK), eller på den nederste slangen på bildet som har Diesel filteret og går inn litt lenger bak på motoren...??? -Sjonkel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
taunus Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 Jeg bygger båter i mitt arbeid, og har alltid brukt eget stigerør direkte i tanken til varmeapparatet. Dette er for at jeg mener det er lurt å ha disse systeme adskilt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 Usikker på om vakumside i dieselsystemet vil virke. Og etter fødepumpa blir det kanskje for mye trykk? ... holder en knapp på eget stigerør eg også. Men om det er umulig, så må du bare prøve deg fram om brenneren går fint der det passer best for deg å hente diesel. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
sjonkel Svart 13.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2012 Håpte å slippe å koble til eget stigerør i tanken. Tenkte å prøve å koble på slange for å se om det fungerte tilfredsstillende først. Men hvilken av disse to slangene??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 13.April.2012 Del på Facebook Svart 13.April.2012 , og har alltid brukt eget stigerør direkte i tanken til varmeapparatet. Dette er for at jeg mener det er lurt å ha disse systeme adskilt. Helt klart og så enkelt det blir å feilsøke da når systemene er adskilt. . Følg manualen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gurba Svart 13.April.2012 Del på Facebook Svart 13.April.2012 Håpte å slippe å koble til eget stigerør i tanken. Men hvilken av disse to slangene??? Sett den på slangen som kommer rett i fra tanken , før det filtret du har til motoren.. Eberen har eget lite filter så ligg unna motorfiltret. Det står i blekka at den skal ha eget stigerør , men du får prøve og se... :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 13.April.2012 Del på Facebook Svart 13.April.2012 (redigert) Men hvilken av disse to slangene??? Hvis jeg ikke ser mye galt, har du en ledig utgang på filteret som jeg heller ville brukt. Slik har jeg gjort det: Men det ser ut som returdiesel fra motor går til filter? Dette kan føre til opphoping av luft, motoren er ikke lenger selvluftende. Jeg koblet mine varmere inn på filteret til generatoren. Det har fungert strøkent helt til båten sto på land med litt slagside. Da fikk den ene varmeren luft og måtte restartes noen ganger. Har lufteskrue på filteret som sitter under tanknivå, så det er bare å slippe ut lufta innimellom. Litt skumlere å "tulle" med maten til motoren. Redigert 13.April.2012 av Fjellbonden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2mash Svart 13.April.2012 Del på Facebook Svart 13.April.2012 @Fjellbonden: min pumpe er betydelig nærmere varmeren. Bør jeg flytte de nærmt filteret, slik du har det, når jeg skal gå vekk fra 'dagtank' ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 13.April.2012 Del på Facebook Svart 13.April.2012 Viktig med så kort sugeside som mulig, spesielt hvis den totale ledningen er lang. I tillegg er det viktig at sugeledningen stiger inn mot pumpa for å få ut lufta. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2mash Svart 13.April.2012 Del på Facebook Svart 13.April.2012 OK, da får jeg se om jeg kan flytte litt på den... Ser at du har to uttak på filteret/vannutskilleren. Jeg ba Maritim finne ut om jeg kunne ta ut 2 på en av de rimelige de har, f.eks http://www.maritim.no/motor-styring/filter/vannutskiller/vannutskiller-cav-296-komplett Svaret der var nei - etter at de sjekket med leverandør... ?? Har du et forslag til et filter dette går an på? Har en liten 7,5hk VP, så det er ikke mye diesel pr time som renner igjennom... /thomas Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sjonkel Svart 13.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2012 Siden jeg ikke hadde ekstra innstikk og stigerør i tanken, måtte jeg i så fall tømmet tanken, borre hull, rense tanken, kjøpe stigerør osv osv.... Så jeg tok og montert pumpa før filteret (i følger Eber sin manual skulle dette gå greit). Det ble kun en snau meter fra pumpen til Varmeren, så total lengde er minimum på alt her nå, og ingen høydeforskjeller heller... Satser på at det går greit. -R. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 13.April.2012 Del på Facebook Svart 13.April.2012 Ser at du har to uttak på filteret/vannutskilleren. Jeg ba Maritim finne ut om jeg kunne ta ut 2 på en av de rimelige de har, f.eks http://www.maritim.no/motor-styring/filter/vannutskiller/vannutskiller-cav-296-komplett Svaret der var nei - etter at de sjekket med leverandør... ?? På mitt filter er det to innløp og to utløp. Et innløp fra tank, et utløp til generator, et utløp til varmer og det siste innløpet til den andre varmeren som må nøye seg med ufiltrert diesel. At dette ikke går, vil jeg tro skyldes kun at dieselen ikke blir filtrert. Ettersom varmeren er utstyrt med eget filter, mener jeg dette går likevel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2mash Svart 13.April.2012 Del på Facebook Svart 13.April.2012 men det skulle bety at jeg bare lar det ene inntaket være blindet - og bruker 1 uttak til motor - og 1 til varmer ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 13.April.2012 Del på Facebook Svart 13.April.2012 Jepp. Men vær obs på at dette kan føre til noe større komplikasjoner ved luft i diesel og ved lekkasjer. En avrevet slange til varmeren kan slippe inn nok luft til at motor stopper. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sjonkel Svart 14.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2012 Hvor skal + og - kobles til Doseringspumpen? Står ingenting om dette i manualen, og ingenting avmerket på selve pumpen heller... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipp Svart 14.April.2012 Del på Facebook Svart 14.April.2012 Det er likegyldig. Helt sant Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sjonkel Svart 14.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2012 Har koblet opp alt, Luftet diesel fyrsyningen tom for luft. friskluft viften funker. Displayet funker. Men når jeg tar på varme skjer det ingenting. Hører ingenting heller. kan ikke se pumpa suger til seg diesel. Skal jeg måle spenning på den kabelen som er koblet på doseringspumpen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 14.April.2012 Del på Facebook Svart 14.April.2012 Det kan du gjøre, pumpen blir drevet av strømpulser og høres godt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
snorken Svart 14.April.2012 Del på Facebook Svart 14.April.2012 Har du husket å koble til den eksterne temperatursensoren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 14.April.2012 Del på Facebook Svart 14.April.2012 ...........og strøm både på den tynne og tykke røde ledningen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sjonkel Svart 14.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2012 Haha... hadde satt i feil sikring på hovedsikringen.... 20A sikring på plass, og alt fungerte perfekt :-) Selv om det var en voldsom fart på dieselen synest jeg på max effekt :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sjonkel Svart 14.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2012 Haha... hadde satt i feil sikring på hovedsikringen.... 20A sikring på plass, og alt fungerte perfekt :-) Selv om det var en voldsom fart på dieselen synest jeg på max effekt :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.