Jump to content

Hvor skal doseringspumpen kobles på en Eberspächer D4?


sjonkel

Recommended Posts

Kanskje dumt spørsmål... men spør for å være helt sikker...

 

Monterer en Eberspächer D4 og skal til å montere Doseringspumpen på Dieselslangen. Hvilken av disse to slangene skal jeg koble på T-Krysset for Doseringspumpen.. ?

 

På den øverste på bildet som går direkte foran på motoren (VP 163 HK), eller på den nederste slangen på bildet som har Diesel filteret og går inn litt lenger bak på motoren...???

 

-Sjonkel.

 

20120412_20.51.35.jpg

Link to post
Share on other sites

Usikker på om vakumside i dieselsystemet vil virke. Og etter fødepumpa blir det kanskje for mye trykk? ... holder en knapp på eget stigerør eg også. Men om det er umulig, så må du bare prøve deg fram om brenneren går fint der det passer best for deg å hente diesel.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

, og har alltid brukt eget stigerør direkte i tanken til varmeapparatet.

Dette er for at jeg mener det er lurt å ha disse systeme adskilt.

 

Helt klart og så enkelt det blir å feilsøke da når systemene er adskilt. .

Følg manualen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Håpte å slippe å koble til eget stigerør i tanken.

Men hvilken av disse to slangene???

 

Sett den på slangen som kommer rett i fra tanken , før det filtret du har til motoren..

Eberen har eget lite filter så ligg unna motorfiltret.

 

 

Det står i blekka at den skal ha eget stigerør , men du får prøve og se... :)

Link to post
Share on other sites

Men hvilken av disse to slangene???

Hvis jeg ikke ser mye galt, har du en ledig utgang på filteret som jeg heller ville brukt.

 

Slik har jeg gjort det:

99.jpg

 

Men det ser ut som returdiesel fra motor går til filter? Dette kan føre til opphoping av luft, motoren er ikke lenger selvluftende.

 

 

Jeg koblet mine varmere inn på filteret til generatoren. Det har fungert strøkent helt til båten sto på land med litt slagside. Da fikk den ene varmeren luft og måtte restartes noen ganger. Har lufteskrue på filteret som sitter under tanknivå, så det er bare å slippe ut lufta innimellom.

 

Litt skumlere å "tulle" med maten til motoren.

Redigert av Fjellbonden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OK, da får jeg se om jeg kan flytte litt på den...

 

Ser at du har to uttak på filteret/vannutskilleren. Jeg ba Maritim finne ut om jeg kunne ta ut 2 på en av de rimelige de har, f.eks http://www.maritim.no/motor-styring/filter/vannutskiller/vannutskiller-cav-296-komplett

Svaret der var nei - etter at de sjekket med leverandør... ??

 

Har du et forslag til et filter dette går an på? Har en liten 7,5hk VP, så det er ikke mye diesel pr time som renner igjennom...

 

/thomas

Link to post
Share on other sites

Siden jeg ikke hadde ekstra innstikk og stigerør i tanken, måtte jeg i så fall tømmet tanken, borre hull, rense tanken, kjøpe stigerør osv osv....

 

Så jeg tok og montert pumpa før filteret (i følger Eber sin manual skulle dette gå greit). Det ble kun en snau meter fra pumpen til Varmeren, så total lengde er minimum på alt her nå, og ingen høydeforskjeller heller... Satser på at det går greit.

 

 

 

-R.

Link to post
Share on other sites

Ser at du har to uttak på filteret/vannutskilleren. Jeg ba Maritim finne ut om jeg kunne ta ut 2 på en av de rimelige de har, f.eks http://www.maritim.no/motor-styring/filter/vannutskiller/vannutskiller-cav-296-komplett

Svaret der var nei - etter at de sjekket med leverandør... ??

På mitt filter er det to innløp og to utløp. Et innløp fra tank, et utløp til generator, et utløp til varmer og det siste innløpet til den andre varmeren som må nøye seg med ufiltrert diesel.

 

At dette ikke går, vil jeg tro skyldes kun at dieselen ikke blir filtrert. Ettersom varmeren er utstyrt med eget filter, mener jeg dette går likevel.

Link to post
Share on other sites

Har koblet opp alt, Luftet diesel fyrsyningen tom for luft. friskluft viften funker. Displayet funker. Men når jeg tar på varme skjer det ingenting. Hører ingenting heller. kan ikke se pumpa suger til seg diesel. Skal jeg måle spenning på den kabelen som er koblet på doseringspumpen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...