Jump to content

2006 Verado 225hk-problemer med varmegang

Gabi

Recommended Posts

I fjor senhøst fikk jeg problem med at vanntrykker ble lavere og mer ujevnt enn vanlig og motoren ble for varm når jeg hadde litt turtall. Siden det likevel var sent på høsten og impeller skifte skulle gjøres uansett så tenkte jeg at det burde løse problemet. Men dessverre ikke...   Mekanikeren hadde satt i en ny impeller, og jeg hadde installert en ny termostat og poppet ventil. Jeg startet motoren i går og kjørte noen minutter på tomgang. Deretter økte jeg gradvis revs opp til om 4000rpm. Jeg la merke til at som i fjor høst lå ikke vanntrykket stødig på 0, 15bar (2, 2 PSI) som tidligere i fjor, men i stedet varierte mellom 0,05-0, 12bar (0,72-1, 74 PSI) på tomgang På 4000rpm lå vanntrykket nå på ca 1, 15bar (16, 7 PSI).   Temp gikk opp og ned hvert sekund, fra 54- 65 grader. I fjor høst temp økte mye over 65, men det gjorde ikke det nå. Jeg kjørte så tilbake til båthavna samtidig som jeg reduserte rpm gradvis til om 2000rpm, og da gikk deretter temp gikk opp til 75 grader og noe høyere også Jeg deretter reduserte gasspaken tilbake på litt over tomgang og temp holdt seg da ca på 75 grader. Deretter fortøyde jeg båten og tok gasspaken opp på 1000rpm og temp falt til 22 grader! Deretter lot jeg motoren gå på tomgang i noen minutter, og la merke til at temp klatret opp til ca 90grader og temp gard pep høyt og "Sjekk motoren" meldingen kom på displayet. Vanntrykket på tomgang gikk opp og ned fra ca 0,03-0, 1bar (0,43-1, 45 PSI) Denne oppførselen er veldig merkelig, og jeg trodde at når jeg hadde skiftet mpeller, tstat og poppet ventil temp burde uansett poblemet vært løst. Jeg vet ikke hva jeg skal sjekke videre. Er det noen som har noen ideer?

Høres ut som givertrøbbel, men har du hatt for høy temp anbefaler jeg å syre ut systemet for å bli kvitt salt og kalk. Hva man "syrer" ut utenbordsmotorer med vet jeg ikke ( muligens systemrens? ), blir sjøvannstemperaturen for høy vil saltet krystallisere seg og motoren får dårligere kjøling/varmeomsetning.

Det hjelper lite med ny termostat og impeller hvis systemet er igjengrodd av salt.

Jeg har postet spørsmål på Veradoclub men får ikke svar. Jeg fikk sett imidlertid at andre har tatt ut termostaten og spylt via spyleinntaket på vanlig måte. Da har det hendt at litt større ting som har kommet inn blir spylt ut igjen. Jeg prøvde derfor dette idag men det kommer ikke ut vann via der termostaten satt. Hadde middels vanntrykk på. Turte ikke å sette på full trøkk. Ga opp etterhvert og monterte termostat igjen. Prøvde så å starte motor igjen og så da til min store forundring at vann fosset ut fra spyleinntaket! Det har det aldri gjort før! Jeg begynner å lure på om noe er stein tett et sted eller at de som skiftet impeller har tullet til et eller annet. Er det mulig på noen måte? Virker som om det rett og slett ikke kommer vann på rett sted. Nå er jeg skikkelig forvirret på et høyere plan...

Det er vel naturlig at det fosser ut vann gjennom spyleuttaket når motoren går og det ikke er lukket,dette uttaket er jo koblet direkte i kjølesystemet.

Jeg har en Verado 200 07mod og jeg har også observert at tempen "vandrer" litt under kjøring 58-71 C men dette tror jeg ikke er noe problem, det er termostaten som

jobber(åpner/lukker) samt en følsom temp-sensor.

Det jeg er litt bekymret over er at trykket i kjølevannet ditt forandrer seg under jevn kjøring det skal den ikke gjøre i nevneverdig grad. Den vil øke trykket i fra tomgang og oppover etter som turtallet øker,det er normalt. Jeg har en mistanke att det er rester av impeller som har satt seg fast i kjølessystemet eller noe annet

som blokkerer gjennomstrømmingen i motoren.

Denne mekanikeren er dette en Verado sertifisert fagperson ?.Var impelleren deffekt? har du fått diagnose sjekk på motoren? dette er spørsmål som må stilles, for jeg får en mistanke om at noe ikke stemmer.

Redigert av Verado (see edit history)

Takk for gode forslag og hjelp alle sammen!

Verado i 2006 modell har egen giver for vanntrykk og egen for vanntemp så vidt jeg har skjønt. Logisk sett er det trolig ikke giverfeil på begge samtidig. Når det gjelder termostat skal den åpne ved ca 65 grader. Siden det var varmegang med både den gamle og nye termostaten er det trolig ikke dette som er feil heller tenker jeg.

Poppet valve skal åpne ved høyere turtall ca 1500-3000 eller noe, er ikke helt sikker og heller ikke sikker på hva den egentlig er til. Men siden den skal åpne ved et turtall burde det heller ikke være denne som er feil tenker jeg sålenge motoren blir varm allerde på tomgangsturtall. Dessuten har jeg jo skiftet den også.

Men lavt vanntrykk som varierer er et større symptom på at noe er galt tror jeg. Og det at jwg ikke fikk vann ut via termostaten på toppen av motoren når jeg spylte er veeeeldig rart da alle steder på Veradoclub som omhandler spyling av motoren referer til at vannet også skal sirkulere inn til termostaten. Og at mange har demontert termostathus for at gjennomspylingen skal fosse ut der. Men kanskje jeg ikke hadde på nok trykk, men det fosset jo ganske godt ut av de andre hullene.

Mekanikeren sa at den gamle impeller var litt sliten men spesifiserte ikke noe mer enn det. Ellers var motor i orden og fikk utskrift fra pc på driftsparametre etc. Aner ikke om de var sertifiserte, er det noen som er det tro? Kjenner du noen? Har inntrykk av at de går et kurs hos Brunswick og så er igang med skruing. Er de sertifisert da tro?

Iht verkstedhåndbok kan en feil oppstå dersom pakning på vannpumpe er montert feil. Da vil den suge luft. Dette kan være en reell feilkilde. Ellers kanskje en blokkering av noe? Jeg fant et lite strå på ca 5cm ved termostat når jeg demonterte den. Kanskje det har vokst opp en busk inni kjølesystemet....? Synd at demontering for å sjekke impeller er litt trøblete da båt må opp fra vannet og underhuset veier ikke akkurat lite når det skal demonteres. Kanskje jeg får ta den til verksted for å få de til å demontere underhus og sjekke impeller etc?

Nei det skal ikke være enkelt, men sa verkstedet noe om utskriften av parameterene på motoren? var alt dette i orden i følge verkstedet?, siden du har fått tilbake motoren

så har dei konkludert med at motoren er i den stand den skal være ?.

For å være Verado sertifisert så må mekanikerene ha tillegs kurs utover ordinær opplæring. Jeg tror att det er så som så med kompetansen i forhandler nettet desverre.

Undersøk om det er noen gode Merc forhandlere i nærheten hvor du bor, og spør om dei har god erfaring med Veradoer. Alle kan printe ut data i fra en

motor,det trenger du ikke mer enn 3 hjerneceller til å få til,kunsten er å forstå det som står der og greie å foreta en total analyse over det du får

vite. Det er der det svikter hos mange forhandlere,det bunner ut i dårlig opplæring.

Redigert av Verado (see edit history)

Verkstedet sa at alle parametre på utskriften var ok og det var ingen feilmeldinger. Etter skifte av impeller testet de den dog bare ved hjelp av klokker. Man vet jo da egentlig ikke om alt var i orden da heller selv om de selvsagt burde fått alarm de også når den ble varm på tomgang. Kun en ordentlig test på vannet ville sjekket det ut. Men det som er rart er jo at før impellerskifte så ble jo ikle motoren varm på tomgang... Det blir den jo nå...

Verkstedet jeg brukte i Tønsberg, Dockside, har dessuten skiftet ut alle folk og omgruppert seg. De nye hadde visstnok gått kurs hos Brunsvik. Eller så er det mulig at 3Fot på Kalvetangen på Nøtterøy kan være til hjelp. Ellers dårlig utvalg forøvrig. Får sjekke med de to iallefall!

Jeg er helt enig med "Verado" , et kurs deltatt i regi med Mercury betyr ikke at en er en utlært Verado mekaniker.

En utskrift fra diagnose har 0 betydning hvis dette er utført på land med motor uten belastning.

Viktig er og bruke diagnose verktøyet på riktig måte. Og logge live data ved belastning på sjøen avslører ofte problemkilden.

Nopain99 har selv logget seg ned til en sansynlig feil, og det er at impeller drar luft eller eksos inn i sugesiden på impellerpumpa.(jeg regner med at impeller er ok i og med at den er byttet)

Helt riktig at Verado motoren har 1 føler for vann trykk, og 1 føler for temp på kjølevann i blokka.

Varierende trykk fra pumpa kombinert med temp øking på motor gir sansynlig årsak at pumpe ikke fungerer riktig.

Mercury Verado er en meget avansert motor, og det skal veldig mye til før den får skade pga feil på komponenter. Data i styreenheten beskytter motoren veldig godt hvis sensorer ikke får riktig verdi.

MVH K.K

Redigert av king kong (see edit history)

Dockside har vel aldri vært stabile.... Jeg har handla en del der og har erfart. alf er flink til å preike...

Jeløy Båtsenter i Moss har et verksted som virker ok. De skrudde påen Verado ifjor som var ganske dau. Der var visst hele injection systemet ødelagt. Virker som om dehar peil. Innenfor datakablene er det jo bareen motor med kompressor.

Vallø Motor da?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg fikk svar fra Veradoclub.com på det med at det sprutet vann ut av spyledysa. Det viser seg at Mercury faktisk ha tenkt litt når de laget motoren. Slangen fra spyleinntaket forgrener seg i en T på toppen av motoren for så at spylevannet blir fordelt videre. Men det er satt på en tilbakeslagsventil i denne T-en mot spyledysa slik at når motoren går så kommer ikke vannet ut av spyledysa. Men når jeg åpnet opp denne T-en med tilbakeslagsventilen så var det kommet små gruskorn mellom en o-ring som gjorde at ventilen ikke holdt tett...Renset opp og monterte på igjen og vips sånkom det ikke vann ut av spyleinntaket lenger!

Kjørte så en tur med båten og ved rundt 5000rpm var vanntrykket stabilt der det skal være og temp var ganske konstant rundt 61grader. Ved 3-4000rpm varierte temp mellom 55-70grader. Kjørte en halvtime slik på forskjellig turtall og vanntrykk var stabilt og tilsynelatende på det nivået det bør være.

Men...la inntil plassen min igjen og lot motor gå på tomgang og da gikk temp opp og opp og altfor lavt vanntrykk. Stoppet motor på ca 80 grader.

Jeg tror egentlig at termostat og poppet ventil virker siden motor går så med riktig temp på turtall og med belastning. Men vanntrykk er for lavt på tomgang. Kanskje den suger luft eller noe er slitt eller noe som gjør at den ikke klarer å gi vann nok på tomgang.

Snakket med en tilfeldig fyr som hadde samme båt som meg men en Optimax motor og han var veldig bra fornøyd med verksted på 3Fot på Kalvetangen på Nøtterøy. Tror jeg skal snakke med de først. Kun en liten båttur også bort dit og nå vet jeg at sålenge jeg ikke kjører på tomgang skal jeg kunne klare meg bra...

jeg tror at du skal sjekke den termostaten allikevel, den ''poppet ventilen'' du referer til er fjærbelastet og åpner når turtallet på motoren kommer over et visst turtall (1500 omd ? )slik at trykket åpner ventilen.

Da vil blokka få tilstrekkelig kjøling, men på tomgang må termostatventilen fungere for at blokka skal få tilstrekkelig kjøling.

Vet kjøleproblemer på høyt turtall kan det derimot ofte være ''poppet valve'' som ikke åpner.

Hadde samme symptomer på min mercury 60 efi, fikk alarm på kjølinga på lavt tomgangsturtall, men ble borte når jeg økte turtallet litt.

Skiftet først impeller, men samme problem vedvarte, opp med båten igjen og skrudde av termostaten og rengjorde den, tok også av undervannshuset og spylte inn i hullet der termostaten sto, monterte på termostaten etter at jeg hadde testet den i varmt vann.

Spylte også opp igjennom kjølevannsrøret fra undersiden.

Monterte undervannshuset igjen, og kjørte så motor på tomgang i et fat i ca 1,5 time, resirkulerte også kjølevannet slik at det ble varmt, over 30 grader for å prøve å fremprovosere alarm, da ingen alarm kom sjøsatte jeg båten igjen, og har ikke fått noen alarm på kjølinga i ettertid.

Konklusjon: termostaten kan ha stått fast, eventuellt kan det også ha vært skitt og avleiringer i kjølekanalene på blokka som har strupet vanngjennomgangen nok til at motoren har gått seg varm på tomgang. jeg holder en knapp på at termostaten har vært fast og dermed ikke sluppet igjennom nok vann.

Interessant det der. Selv om jeg har skiftet termostaten og den er ny kan det selvsagt være noe feil med den også. Eventuelt om det er noe skitt ett sted i kjølesystemet som hindrer vannet å komme frem. Skal ha den på service til uka, håper de finner feilen. Burde være mulig å finne feilen. Det som er sikkert er at vanntrykk på tomgang plutselig ble mye lavere enn normalt i fjor høst idet varmeproblemet oppstod. Men på Veradoclub.com tipper de på at det er noe skitt i kjølesystemet som blokkerer...Blir spennende å se hva de finner ut av. Leste om en som hadde fått ålegress i impelleren også. Den motoren gikk også varm...

• 3 uker senere...

Nå har de endelig funnet feilen! De byttet først vannpumpa uten at det hjalp. De har også spylt og renset med syreløsning i motoren og uten at det hjalp. Men når de sjekket poppet ventilen nøye viste det seg (uten at jeg egentlig har skjønt det 100%) at det manglet en liten kobberbit på ca 3 * 9 mm og dette gjorde at det på tomgang gikk litt for lite vann igjennom. Etter alt de nå har gjort er jo alt på kjølesystemet byttet og renset og vanntrykk på tomgang er nå minst 0.25 bar. Noe som er veldig bra. Så nå blir den ikke varm på tomgang og alt virker. Jeg skal prate mer med de om den lille kobberbiten og de nevnte at jeg burde klage på den siden den tross alt ble kjøpt ny. Men får se. Uansett ble den mange båtlapper totalt men trøster meg med at det forhåpentligvis er bra i mange år fremover. Takk for alle tips og hjelp fra dere alle!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...