Jump to content

Kan jordingplate koples uten forbindelse til zink og B- ?


Sabrina

Recommended Posts

Hei,

Jeg blir ikke klok på dette. Hvordan er det mulig å installere en jordingplate uten at der blir forbindelse til zinkanoden og B-?

Båten min har B- til godset på motoren. Jeg ønsker å ungå overdreven tæring av anoden, men skjønner ikke helt hvordan jeg kan ungå direkte elektrisk forbindelse mellom chassis jord på enkelte apparater og B- når jeg ikke har et topolet anlegg.

 

 

 

Mvh

Sabrina

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du må forklare litt nærmere. Dog, hovedhensikten med en anode er nettopp at den skal tæres, før en tærende effekt begynner å spise på noe som er dyrere enn anoden. Jeg skjønner ikke hvor jordingsplaten din kommer inn i dette systemet. Ombord har jeg jordingsplate for å jorde skjermen på antennekabler. Ellers så kunne jeg benyttet denne platen som flytende jord i f.b. m/landstrøm, men den koblingen er ikke tillatt for lystbåt i Norge.

Link to post
Share on other sites

Antenneskjermer er nå koplet til jord, det vil si B- i båten.

Jeg skal installere jordingsplate, og ved å forbinde denne til eksisterende jord, vil jeg få direkte elektrisk kontakt med offeranoden.

 

Er det slik det skal være, eller må jeg separere alle antenneskjermer fra eksisterende jord, og føre dem til den nye jordingsplaten?

Dermed blir offeranoden og den sintrerte jordingsplaten elektrisk adskilt, og vil det evt. skape andre problemet.

 

Jeg håper andre som har en separat jordingsplate i båten, kan svare på hvordan dette er koplet!

 

Mvh

Sabrina

Link to post
Share on other sites

Dette har ikke jeg tenkt mye over, men min jordingsplate av merket Dyna tror jeg er koblet til jording 230 volt anlegget, dette er forøvrig også koblet opp mot alle skroggjennomføringer også. Dette fikk meg nå til å tenke, kan da umulig være riktig?

 

Båten er bygget i Kina :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hei SeaRaymond,

Vil det si at du også har zinkanode som er koplet til gjennomføringene og 230 jord?

 

Hvordan virker det i så fall på tæringen av anoden?

 

Jeg synes ikke det høres riktig ut slik du beskriver ditt system, men jeg etterlyser altså noen som vet, i stedet for jeg som tror og synser.

Er der ikke noen der ute som kan si at slik eller slik skal det være. Har inntrykk at dette med jording i båt et som svart magi!

 

Mvh

Sabrina

Link to post
Share on other sites

koaks-skjermene skal da ikke koples til noe annet enn godset på pluggen til antenna i den ene enden og godset i pluggen til radioen i den andre.

(jo, hvis du har kortbølgeradiosender også, så forbinder du skjerm til jord, dvs hav, også - men for VHF er det ikke nødvendig.)

Redigert av Salt - JanP (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Antenneskjermer er nå koplet til jord, det vil si B- i båten.

 

Er det slik det skal være, eller må jeg separere alle antenneskjermer fra eksisterende jord, og føre dem til den nye jordingsplaten?

Dermed blir offeranoden og den sintrerte jordingsplaten elektrisk adskilt, og vil det evt. skape andre problemet.

 

Jeg håper andre som har en separat jordingsplate i båten, kan svare på hvordan dette er koplet!

 

Mvh

Sabrina

Du har vel landstrøm, antar jeg. Da er vel jord der tilkopplet gods (B-) i båten din?

Du må IKKE ha landjord pluss jordingsplate samtidig, om jordingsplata er tilkopplet blokka (B-).

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Da blir det slik at båten din er beskyttet omtrent opp til 1,5 volt om du har to dioder i serie. Om det opptrer spenninger over denne grensen, vil strømmen gå gjennom B- til til sjøjord. Det er uvanlig at dette intreffer. Men om det opptrer, kan skaden bli omfattende.

Link to post
Share on other sites

Hei Jernbåten, - så hva er svaret?

 

Hvordan skal det koples eller se ut for at jordingsplaten skal gjøre sin misjon og båtens jordledning med B- skal fungere som tiltenkt. og landjord kan føres trygt ombord i båten uten fare for liv, helse eller ødelegge båtens anodesystem?

Link to post
Share on other sites

Hei Jernbåten, - så hva er svaret?

 

Hvordan skal det koples eller se ut for at jordingsplaten skal gjøre sin misjon og båtens jordledning med B- skal fungere som tiltenkt. og landjord kan føres trygt ombord i båten uten fare for liv, helse eller ødelegge båtens anodesystem?

 

Svaret er at når det gjelder 220 V ombord, så skal man benytte seg av godkjent elektroforetak. Men generelt er det slik at om det benyttes diodesperre på landjornden, så skal den inn der. Har du eksempelvis skilletrafo, så klippes landjorden og kveiles opp inne i skapet til trafoen. Ut av trafoen ingen jord, om man ikke vil. Og vær obs på at DSB ikke tar hensyn til galvaniske skader, kun personskade.

 

Mine anoder beskytter skroget på båten. Anodene er implisitt koblet opp mot motoren. Jeg har så langt ikke koblet inn jordingsplaten min, som er isolert fra skroget. Men her skal antenner inn.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår alt dette, men hva skjer i det øyeblikket du kopler jordingsplaten til antennen, vil den ikke da også bli koplet til båtens jord, som hos meg er B-?

 

Du skriver at din jordingsplate er isolert fra skroget, det er greit nok. Men i det øyeblikket du kopler jordingsplaten til antennen, vil den da ikke få elektrisk forbindelse med skroget og formodentlig båtens eksisterende jord? Det gjør den i alle fall hos meg, da der er eksisterende elektrisk forbindelse mellom antenne skjerm og min båts B-. Er dette som det skal være at B- og jordplaten skal være elektrisk koplet sammen, eller har jeg et fundamentalt problem som må korrigeres?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...