Jump to content

Ferie på Helgelandskysten - ønsker tips


Tor Arild

Recommended Posts

Vi skal i juli ha to uker på båten. Ligger på Hitra i Trøndelag. I fjor var vi ned til Geiranger via Kristiansund, Bud, Ålesund, finnøy (fantastisk gjestehavn), Ona og storfosna. Fantastisk tur.

 

I år ønsker vi å sette baugen nordover fra Hitra. Hentet båten for 2 år siden i Tromsø, og kjørte den ned i løpet av to dager til Hitra. Kunne ikke la være å legge merke til de fantastiske omgivelsene ned til Rørvik før vi krysset Folla og var "hjemme". Ønsker nå å ta med familie og ta turen å se på torghatten, Leka etc.

 

Hadde satt utrolig pris på innspill til havner og steder å besøke mens vi er der. Når vi gikk sørover i fjor, fikk vi utrolig mange fine tips fra båter vi traff underveis. I år håpet vi å ha planlagt noe mer, siden vi er totalt ukjente langs denne delen av kysten.

 

Tips mottas med takk og bukk!

Link to post
Share on other sites

Var på padleferie på helgelandskysten i fjor sommer, planen var å overnatte mest i telt, men vi hadde belønnet oss med et par overnattinger her; Havnomaden , problemet var at det var så utrolig hyggelig her, at det ble endel flere netter der giggle.gif

 

Veldig fin skjærgård rundt der, både for båt og kajakk. Ellers er jo Vega-området også veldig fint, spesielt nordover av Vega. Men jeg er ikke lokalkjent ut over dette...

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Litt om vår tur sist sommer i "Helgelandstråden".

 

Og så kan du lese litt om mulighetene langst kysten av Fosen og Namdalen i "Trøndelagstråden".

 

Når det gjelder oversikt over gjestehavner er Norske Gjestehavner brukbart dekkende. Har du Redningsselskapets havneguide i tillegg har du oversikt over de fleste gjestehavnmulighetene. Men i tillegg er det et jo utall av uthavner.

 

Et tips ut over dette: To uker blir alt for lite. Du kan skaffe en oversikt som vil være et godt utgangspunkt for kommende ferier. Men du har ikke mulighet til å rekke over alt du bør se langs denne kyststrekningen i løpet av to uker.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det er bare å glede seg, Helgeland er helt fantastisk!

 

Jeg hadde privilegiet å seile den unike skuta S/Y Lioness til Bodø for noen år siden. I reisedagbøkene på http://www.lioness.no/ ligger det blogg fra turen vår, og beskrivelser av de havner vi var innom. Reisebeskrivelsene for Helgelandskysten finnes mellom 13. og 20. juni 2009.

 

Et sted må nevnes spesielt, nemlig Skålvær. Jeg vil anse det som en skam å ikke seile innom der. Ingen gjestehavn å snakke om, vi overnattet på ferjekaia, og fikk en veldig hyggelig omvisning av lokalbefolkningen når vi våknet dagen etter. Øya har ikke lenger fastboende, husene benyttes som fritidsbolig, og hele øya samt en liten kirke holdes godt i stand av de lokale.

 

Ylvingen, Lovund og Rødøy er andre anløp som absolutt kan anbefales.

 

Ønsker dere en god tur, og håper dere deler reiseopplevelsene med Båtplassen :)

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Rødøy er en plass å besøke. Ble vel kåret til årets gjestehavn for ikke mange år siden. Skal være et fint fjell å bestige der samt fine strender. Ellers kjøpte jeg de aller beste ferske rekene jeg noen gang har smakt, direkte fra en lokal rekefiskesjark på kaia i Brønnøysund i fjor sommer/høst. Anbefales!

Link to post
Share on other sites

Helgelandskysten er et fantastisk område, hvor det gjelder å ikke ha det travelt!

I tillegg til de stedene som allerede er nevnt, vil jeg foreslå disse to - greie gjestehavnplasser begge steder:

 

myken_veiviser1.jpgmyken_gjestehavn4.jpg

Myken - tidligere fiskevær - nå idyllisk og velorganisert feriehussamfunn.

 

haareks_vei.jpg

Tjøtta - den legendariske vikingehøvdingen Håreks øy.

Link to post
Share on other sites

Det er bare å glede seg, Helgeland er helt fantastisk!

 

Et sted må nevnes spesielt, nemlig Skålvær. Jeg vil anse det som en skam å ikke seile innom der. Ingen gjestehavn å snakke om, vi overnattet på ferjekaia, og fikk en veldig hyggelig omvisning av lokalbefolkningen når vi våknet dagen etter. Øya har ikke lenger fastboende, husene benyttes som fritidsbolig, og hele øya samt en liten kirke holdes godt i stand av de lokale.

 

Ønsker dere en god tur, og håper dere deler reiseopplevelsene med Båtplassen :)

 

På ferjekaia overnattet dere neppe da det ikke finnes ferjekai der men et kai for hurtigbåt etc. Ingen problem å overnatte og ligge ved det. Man må flytte seg når hurtigbåten har anløp på fredags kveld og søndag samt enkelte ukedager men det er kun et anløp i døgnet og det er oppslått informasjon om dette på kaiet. Der er og telefonnummer til båten slik at man kan ringe¨å spørre om de anløper eller ikke da det her kun er snakk om behovsanløp.

 

Ellers så er jo dette en av de fineste plassene man kan oppdrive på helgelandskysten og var på midten / slutten av 1800 tallet det største handelsstedet på helgeland.

 

Mere om øya kan dere lese på Skålværs Velforenings hjemmeside

 

Går dere opp forbi kirken og ser folk i dette huset får dere hilse på da dette er vårt ferieparadis under oppussing, huset har forøvrig tittelen Kanskje kystens merkeligste hus i boka om Skålvær. Historien om huset og muligheten til å kjøpe boka får du hvis du treffer noen der som kan guide dere. Lykke til med ferie på Helgeland

 

tohjulstraktor_i_transport.jpg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Tusen takk alle sammen for fine tips!

 

Er alltid morsommere å begynne å planlegge når man har fått noen anbefalinger, slik at en kan begynne å lese seg opp!

Ser allerede mange timer her med en duggfrisk og planlegging av ruter på navionics! Tusen takk.

Link to post
Share on other sites

Vil bare slenge meg på beundringen av Helgelandskysten. Myken, Ylvingen og Rødøy er steder som jeg satte stor pris på å besøke. Legger ut link til vår hjemmeside fra vi seilte langs kysten i 2009: http://www.tida-oslo.net der kan du få ytterlige tips om forskjellige steder. God tur!!

Redigert av jøran123 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...