Jump to content

Hvordan virker denne Optimus komfyren


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Hei! Kikker på ny familie-båt. Den er ikkje oppgradert noko på over 20år, så det er en del å ta tak i. Prøvetur i morgon :flag_bp:

 

Først komfyren :smiley:

Dette er en Optimus. Det er mulig den heter "International"

Kva informasjon har BP'ere om slik? Er det mulig å bruke denne ein sesong eller to ?

I så fall trenger eg bruksanvisning og tips :smiley:

 

optimus_komfyr.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Har maken i garasjen hadde den i båten i 30år før jeg la inn gass.

Virker hurtig brennerene? Pumpe opp tykk og løfte spaken og tenne på gassen som kommer ut av dysa.

PS: STÅ UTE NÅR EN TESTER. Kommer det en stråle ut er brenneren defekt.

Har skiftet to brenner og en hurtig brenner på 30 år.

Kan se ut som om den venstre hurtig brenneren er feil justert (spaken bunner).

6 stjernes stekovn den har ikke hurtig brenner.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Om du har brukt Forsvarets Optimus primus under førstegangstjenesten, så kan du bruke denne. Den fungerer helt likt, men har en hurtigbrenner så du slipper å bruke rødsprit til forvarming.

 

1. Pump opp trykket i tanken. Det er sikkert en måler som viser rett trykk.

 

2. Hold klar en fyrstikk.

 

3. Løft opp hendelen og tenn parafingassen som blåser mot brenneren. La denne gassen brenne noen minutter og pump ytterligere om trykket skulle falle.

 

3. Nå skal brenneren være varm nok. Ta ned igjen hendelen og hurtigvarmeren slukker.

 

4. Tenn en ny fyrstikk, slå på brenneren og tenn gassen.

Link to post
Share on other sites

Og følg nøye med når du bruker hurtigvarmerene, de kan slukke under bruk. Da jeg hadde kokeapparat med slike brennere var jeg skeptisk i begynnelsen, men når jeg ble trygg på de var de supre. Når man blir kjent med kokeapparatet vet man når det er varmt nok, og slår bare på kokeblusset før man stenger hurtigbrenneren slik at kokeblusset tennes av hurtigbrenneren. Prøver du å tenne opp før det er varmt nok står flammene i taket... Varm heller litt for mye enn litt for lite!

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Link to post
Share on other sites

Fikk det til seinere, glemte oppdatere her :thumbsup:

Skreiv ut de 4 sidene om den du tipset om, og skal kjøre heim klumpen i morgon å teste. Kvir meg litt til å bruke den...men eg sparer 7-8000kr i denne omgang dersom eg slipper legge inn gass og kjøpe ny komfyr.

 

Tips om Norsk leverandør av deler? I tilfelle eg treng service på den?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

men visst du har problemer med fks. forvarmingen så skulle eg tru du

kunne forvarme med en håndholdt propanbrenner etc.

Hurtigbrennerne gikk ut av prod. for mange år siden (kan finnes på et og annet verksted), brennerne er helt vanlig primusbrenner

med innlagt dyse renser.

Stekeovnen har jeg forvarmet med en håndholdt propanbrenner, men her må en vite hva en gjør så en ikke smelter loddingen i

brenneren.

Stekeovnen har egen stengekran nede til høyre og mating av brenneren nede midt på nede.

Skal lete tror jeg har dok. med komfyr, men koketopp er koketopp.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Båtspis 157 heiter modellen :smiley:

Eg har tatt den heim i garasjen og tenkte å prøvebrenne litt. Nå fann eg ut at det kanskje skulle stått manometer på påfyllingslokket til tanken. Det er bortevekk...

Men iht bruksanvisning skulle det 30-40 pump til. Så eg pumpa i vei. Etter ca 10 pump kom det en hvislelyd etsted under toppen. Så eg skrudde ut pumpestanga og hadde forsiktig litt greas på pakningen/o-ringen der. Men det var samme lyden etter ca 10 pump. Så åpna eg litt opp på ein hendel til hurtigbrenner, og da kom det en tynn rett stråle ut. Kanskje trykket var for lite til å lage bedre dusj, men eg fann ut eg ikkje skulle pumpe videre siden det er noko som lekker ut trykk ein eller anna plass. Eg tok kveld nå, men er sannelig usikker på om eg får kona med på dette....

Eg har funnet plass å plassere propanbeholder til 5kg flaske....så kanskje... men det var ønske om å spare litt kroner samtidig..

Får tenke nokre dager :flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har en Taylor i min båt.

Det er en Rolls Royce versjon med samme brennere som du har. Den har ikke hurtigstart men spritskål. To brennere på 3500 Watt og emaljert støpejerns topp med uttagbare plater. Rustfri trykktank med pumpe, manometer og filter bak i eget rom og kobberrør inn til apparatet. Finnes med gimbaloppheng for seilbåtbruk. Min har ikke komfyr bare steketopp. Meget rask og sikker i bruk. Reguleringskranene kan lekke etter en stund. Her sitter det blypakninger og de kan etterstrammes. Reservedeler finnes mange plasser, samme som på optimus 555.

Link to post
Share on other sites

Her er noen av delene til Båtspis 157

 

deler.jpg

Nøkkel for å skifte rensedyse.

dyserenser_verktoey.jpg

Hurtigbrenneren og manometer som også er påfyllingslokk.

Brennerstussen er skrudd på hurtigbrenneren, det er fine gjenger.

hurtigbrenner.jpg

Nøkkel til å holde brenneren stille når mutteren løsnes på undersiden.

noekkel_brenner.jpg

Rense spissen ses her, kommer opp når en vrir kranen helt opp til venstre.

Må gjøres når tanken er trykkløs eller når brenneren brenner.

PS. når en regulerer brennereffekten skal den økes med å åpne kranen mer og mer til max bluss og redusere med å strupe (stenge).

En får også en reduksjon av brennereffekten med å åpne kranen mer, men da kommer dyserenser spissen opp og blir brent i stykker.-

rense_spiss.jpg

Litt verktøy

verktoey.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Sjå der ja :thumbsup:

Nå har eg plundret eit par timer med den. Eg har skiftet o-ringer på hurtigbrennerene. De var knallharde og lekk. Men under trykktesting med 40 pump ser eg at det bobler oppe på tanken ved rør til venstre brenner, så eg må demontere meir etter lunch. Håper på en liten sprekk som kan sølvloddes.

Ellers har eg også sendt mail til uniflamesuply og spurt om de har rør.

Eine brenneren er trolig ny foresten.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hadde en nesten tilsvarende som trådstarter men enkel, denne forvarmet jeg alltid med rødsprit og synes det var greit, synes det blei litt styr med all pumpnga da hurtigbrennerne "forbruker" trykket ganske fort.

Fant etterhvert et lite beger som rommet riktig mengde rødsprit og synes optimusen var kjempegrei i mange år...

Redigert av Magne A. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...