sofa Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 (redigert) Hei Det er en kar på forumet som har laget en beskrivelse av en modifisering av trykksetningen av primusen: Lodd på et 6mm kobberrør mellom enden av pumpestanga og enveisventilen, borr hull og monter en liten 12 volt kompressor, bruk en ringeknapp bryter for å starte kompressoren slipp når ønsket trykk er oppnådd.Jeg skal selv igang med denne modifiseringen i løpet av våren.Jeg mener at det skal ligge en bedre beskrivelse med bilder på forumet. Se: optimus 55/155 med kompressormatning. Veldig bra beskrevet m bilde Redigert 16.April.2012 av sofa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
to-vid Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 (redigert) Til min Optimus brukte jeg en gassbrenner fra biltema til forvarming. Var så enkelt at til og med mor turte å fyre kokeapparatet. Innebygd tenner i gassbrenneren så en slipper å leite etter fyrstikkene for å få tent på. Ca 1 minutt så var det klart til å fyres på primusen. Slipper søl med røsprit, eller hurtigbrennere som slukker av seg selv. Det var en brenner tilsvarende denne: Art. 17-609 Redigert 16.April.2012 av to-vid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2012 Ja nå fann eg to sprekker i røret til venstre hurtigbrenneren. Vurderer om eg skal blende og koble de vekk og gå for rødspritløsning eller om eg skal dumpe heile greia.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
volfro Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 (redigert) Eg hadde en 55/155 med samme problem. Kobla bort hele forvarmingen og blinda (husker ikke detaljer)av, sette så i noen skruer i hullene under brennerene og brukte en topp rødsprit til forvarming. Fungerte jo greit men meiner fremdeles det er enklere slik som nevnt i inlegget til to-vid. Redigert 16.April.2012 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Prinzen av Os Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 (redigert) Ikke dump den. Jeg skrur gjerne på en gammel optimus i Nord Westen Redigert 16.April.2012 av Prinzen av Os (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 Vurderer om eg skal blende og koble de vekk Fornuftig, det gjorde jeg dengang da jeg hadde Optimus. (Heldigvis lenge siden) Optimus fjernet selv dette etterhvert på nyere apperater. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.April.2012 Del på Facebook Svart 17.April.2012 Det er en kar på forumet som har laget en beskrivelse av en modifisering av trykksetningen av primusen Vi postet nok om hverandre for jeg la inn linken til den 'artikkelen' i innlegget foran. Står også i optimus-tråden i arkivet. Å legge inn gass i båten kun pga kokeapparat ville iallfall aldri jeg vurdert. Men har man kjøleskap, vannvarmer etc. blir det noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Dorsken Svart 17.April.2012 Del på Facebook Svart 17.April.2012 (redigert) Til min Optimus brukte jeg en gassbrenner fra biltema til forvarming. I fjor gikk vår Optimus i stykker. Det var blitt sprekk der et av rørene er «sveisa» til hatten. Se pil på bildet. Jeg er vel rimelig sikker på at det skyldes forvarmeren. For det er ganske sterke varme den gir – og da kun på den ene siden. På den måten oppstår det spenninger i metallet – og den kan lett sprekke i «sveisen». Jeg ville av den grunn heller ikke brukt en gassbrenner til forvarming av brennereren. For om du er uheldig kan du få samme type spenninger i metallet som med den originale hurtigbrenneren. Kjøp heller en «sirkelveke» og bruk en kork rødsprit i oppi under brenneren. Du får da en jevn oppvarming av brenneren – som ikke skader skjøtene i metallet. Redigert 17.April.2012 av Dorsken (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
Roger jo Svart 17.April.2012 Del på Facebook Svart 17.April.2012 (redigert) I fjor gikk vår Optimus i stykker. Det var blitt sprekk der et av rørene er «sveisa» til hatten. Se pil på bildet. Jeg er vel rimelig sikker på at det skyldes forvarmeren. For det er ganske sterke varme den gir – og da kun på den ene siden. På den måten oppstår det spenninger i metallet – og den kan lett sprekke i «sveisen». Jeg ville av den grunn heller ikke brukt en gassbrenner til forvarming av brennereren. For om du er uheldig kan du få samme type spenninger i metallet som med den originale hurtigbrenneren. Har brukt hurtigbrennerne i 30 år uten det resultatet. Og gassbluss som forvarming til stekeovnen (varmer på begge sider). Men ble for mange år siden da jeg kjøpte en ny brenner spurt om jeg hadde hurtigbrenner. For da måtte jeg skygge unna billige Kina-brennere, som da kunne begynne å lekke P.G.A at loddingen smeltet. Har hørt at grunnen til at hurtigbrennerne ble forbrutt på nye primuser var når de fikk for stort hull og ble en flamme kaster, det er den veien det går når folk ikke tar servise når den bør tas. OBS Båtspis 157 er ikke tett Redigert 17.April.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2012 Litt delte meininger føler eg. Midt på 90tallet ferierte vi i båt med rødspritbrenner, og det ble vi enig om å aldri ha igjenn. Så forvarming med rødsprit er eg usikker på om eg får kona med på. Lukt var vel hovedproblemet om eg husker rett. Propanalarm er en selvfølge, så eg er ikkje betenkt på å ha gass ombord. Eg har allerede handlet inn propan og kullos alarm til nye båten. Men eg tar å skrur sammen dingsen, og prøver den med rødspritforvarming i garasjen bare på gøy Må det pumpes trykk uansett for at hovedbrennerene skal virke? eller damper olje opp til de av varmen...? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Roger jo Svart 17.April.2012 Del på Facebook Svart 17.April.2012 (redigert) Du må ha trykk ellers ingen parafin. Før var det rødsprit på boks (som vaselin) Du må du sjekk at den er tett så rødspriten ikke renner alle veier. Redigert 17.April.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Svaap Svart 17.April.2012 Del på Facebook Svart 17.April.2012 Sæbø, Jeg har akkurat samme ovn ombord i Minde, men har ikke mer erfaring i bruk enn at jeg har fyrt den opp og konstatert at den virker. Syntes det er litt "style" over ovnen! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2012 Då har eg brent av ein del båtlapper ... Kjøpt propankomfyr med koketopp, gasskasse, lekkasjetester og gassalarm.. Du hendelse for nokre priser.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
DieselDahl Svart 17.April.2012 Del på Facebook Svart 17.April.2012 Da har du kjøpt et apparat med halvparten så mye effekt per brenner som optimusen, som tar mye plass (hos noen er det helt greit), og som avgir masse vanndamp, det blir rå luft inne. Men noen er fornøyd med det. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2012 Samme størrelse Men eg får en propanflaske under salongen. Og effekten er fra 1750 % til over 8000 % større enn i Optimusen. Rå luft når man koker? nei slutt å tull da Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
DieselDahl Svart 17.April.2012 Del på Facebook Svart 17.April.2012 Hvor mange watt er propanbrennerne på? de jeg har funnet er på 1800 eller 2000 Watt. Lett å bruke da. Optimusen skal være på 3500 Watt per brenner. Og ja, det blir mye vanndamp av propan! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.April.2012 Del på Facebook Svart 17.April.2012 Og ja, det blir mye vanndamp av propan! Klart kokende vann fordamper. Det er fordi kaffevannet koker så fort opp at en ikke rekker å følge med. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2012 (redigert) 1,75 og 2,5kw, ovnen er på 1,8. red: skulle likt å sett en effektmåling av den gamle optimusen. Selvsagt hadde eg beholdt lampeolje dersom den var i orden. Men å forvarme i to minutter og søle med rødsprit er eg glad eg slipper. Å påstå at optimus er meir effektiv er jo i bestefall mulig å lure noen med. Men om du rekner 3 min og 30 sek på 2500watt propan for å steike egget mitt, så treng optimusen 4,5 min inkl forvarming for å produsere samme energi. Så det så. Redigert 17.April.2012 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
DieselDahl Svart 17.April.2012 Del på Facebook Svart 17.April.2012 Hehe, du har ikke brukt propanvarmer i stortelt om vinteren skjønner jeg. Med god ventilasjon går det greit i båt om sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2012 Har pleid å fått mye dugg på kalesjen når morgenkaffen kokes opp. Men har ikkje sett på det som eit problem som følge av propan. Kjenner til at det lager fukt ja. Men ser større fordeler en ulemper til vårt bruk. Men som sagt i innlegget over, som eg redigerte inn, at hadde eg fått deler til den hadde eg beholdt den Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.