Jump to content

Hvordan virker denne Optimus komfyren


Sjeldenutpå

Recommended Posts

:flag_sw: Hei

Det er en kar på forumet som har laget en beskrivelse av en modifisering av trykksetningen av primusen: Lodd på et 6mm kobberrør mellom enden av pumpestanga og enveisventilen, borr hull og monter en liten 12 volt kompressor, bruk en ringeknapp bryter for å starte kompressoren slipp når ønsket trykk er oppnådd.Jeg skal selv igang med denne modifiseringen i løpet av våren.Jeg mener at det skal ligge en bedre beskrivelse med bilder på forumet.

Se: optimus 55/155 med kompressormatning.

Veldig bra beskrevet m bilde

Redigert av sofa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til min Optimus brukte jeg en gassbrenner fra biltema til forvarming.

 

Var så enkelt at til og med mor turte å fyre kokeapparatet.

Innebygd tenner i gassbrenneren så en slipper å leite etter fyrstikkene for å få tent på.

 

Ca 1 minutt så var det klart til å fyres på primusen. Slipper søl med røsprit, eller hurtigbrennere som slukker av seg selv.

 

Det var en brenner tilsvarende denne: Art. 17-609

Redigert av to-vid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg hadde en 55/155 med samme problem.

Kobla bort hele forvarmingen og blinda (husker ikke detaljer)av, sette så i noen skruer i hullene under brennerene og brukte en topp rødsprit til forvarming.

Fungerte jo greit men meiner fremdeles det er enklere slik som nevnt i inlegget til to-vid.

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er en kar på forumet som har laget en beskrivelse av en modifisering av trykksetningen av primusen

Vi postet nok om hverandre for jeg la inn linken til den 'artikkelen' i innlegget foran. Står også i optimus-tråden i arkivet.

Å legge inn gass i båten kun pga kokeapparat ville iallfall aldri jeg vurdert. Men har man kjøleskap, vannvarmer etc. blir det noe annet.

Link to post
Share on other sites

Til min Optimus brukte jeg en gassbrenner fra biltema til forvarming.

 

 

I fjor gikk vår Optimus i stykker. Det var blitt sprekk der et av rørene er «sveisa» til hatten. Se pil på bildet.

 

optimus_brenner3.jpg

 

Jeg er vel rimelig sikker på at det skyldes forvarmeren. For det er ganske sterke varme den gir – og da kun på den ene siden. På den måten oppstår det spenninger i metallet – og den kan lett sprekke i «sveisen».

 

Jeg ville av den grunn heller ikke brukt en gassbrenner til forvarming av brennereren. For om du er uheldig kan du få samme type spenninger i metallet som med den originale hurtigbrenneren.

 

Kjøp heller en «sirkelveke» og bruk en kork rødsprit i oppi under brenneren. Du får da en jevn oppvarming av brenneren – som ikke skader skjøtene i metallet.

Redigert av Dorsken (see edit history)
Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

I fjor gikk vår Optimus i stykker. Det var blitt sprekk der et av rørene er «sveisa» til hatten. Se pil på bildet.

Jeg er vel rimelig sikker på at det skyldes forvarmeren. For det er ganske sterke varme den gir – og da kun på den ene siden. På den måten oppstår det spenninger i metallet – og den kan lett sprekke i «sveisen».

Jeg ville av den grunn heller ikke brukt en gassbrenner til forvarming av brennereren. For om du er uheldig kan du få samme type spenninger i metallet som med den originale hurtigbrenneren.

Har brukt hurtigbrennerne i 30 år uten det resultatet. Og gassbluss som forvarming til stekeovnen (varmer på begge sider).

Men ble for mange år siden da jeg kjøpte en ny brenner spurt om jeg hadde hurtigbrenner.

For da måtte jeg skygge unna billige Kina-brennere, som da kunne begynne å lekke P.G.A at loddingen smeltet.

 

Har hørt at grunnen til at hurtigbrennerne ble forbrutt på nye primuser var når de fikk for stort hull og

ble en flamme kaster, det er den veien det går når folk ikke tar servise når den bør tas.

 

OBS Båtspis 157 er ikke tett

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Litt delte meininger føler eg. Midt på 90tallet ferierte vi i båt med rødspritbrenner, og det ble vi enig om å aldri ha igjenn. Så forvarming med rødsprit er eg usikker på om eg får kona med på. Lukt var vel hovedproblemet om eg husker rett.

Propanalarm er en selvfølge, så eg er ikkje betenkt på å ha gass ombord. Eg har allerede handlet inn propan og kullos alarm til nye båten.

Men eg tar å skrur sammen dingsen, og prøver den med rødspritforvarming i garasjen bare på gøy :thumbsup:

Må det pumpes trykk uansett for at hovedbrennerene skal virke? eller damper olje opp til de av varmen...?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

1,75 og 2,5kw, ovnen er på 1,8. :flag_bp:

 

 

red: skulle likt å sett en effektmåling av den gamle optimusen.

 

Selvsagt hadde eg beholdt lampeolje dersom den var i orden. Men å forvarme i to minutter og søle med rødsprit er eg glad eg slipper. Å påstå at optimus er meir effektiv er jo i bestefall mulig å lure noen med. Men om du rekner 3 min og 30 sek på 2500watt propan for å steike egget mitt, så treng optimusen 4,5 min inkl forvarming for å produsere samme energi.

 

Så det så.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Har pleid å fått mye dugg på kalesjen når morgenkaffen kokes opp. Men har ikkje sett på det som eit problem som følge av propan. Kjenner til at det lager fukt ja. Men ser større fordeler en ulemper til vårt bruk. Men som sagt i innlegget over, som eg redigerte inn, at hadde eg fått deler til den hadde eg beholdt den :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...