BaylinerKenneth Startet 14.April.2012 Link til dette innlegget Startet 14.April.2012 Har en Volvo Penta AQ200D, som eg lurer på to ting på forgasseren til denne motoren: Hva funksjon har 1.? Hva funksjon har 2.? Skal det noe eletrisk inn på 1.? Noen som vett? :confused: Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 14.April.2012 Link til dette innlegget Svart 14.April.2012 1. Er den elektriske choken. Det sitter en fjær inni der, og det skal en ledning på "stikket" foran som gjør at fjæren blir varm og choken slår seg av. Fjærene går ofte i stykker og marineutgaven av Rochester 2G har fjær som går andre veien i forhold til bilutgaven slik at de kan være vanskeligere å få tak i, derfor tas ofte bare fjæren ut når de ryker ettersom man normalt bruker båten på sommeren og klarer seg forsåvidt uten choke. Skal den kobles til igjen bør fjæren sjekkes, og choken eventuelt justeres igjen. 2. Er akselerasjonspumpen, og den er det sjeldent noe galt med, men det kan selvfølgelig forekomme. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.April.2012 Link til dette innlegget Svart 14.April.2012 Hmmm, er ikke 2. vakuumklokka til sekundær spjeldet? Kjenner ikke denne forgasseren spesiellt men ble litt usikker her. Sitér dette innlegget Link to post
BaylinerKenneth Svart 14.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2012 Hva skal den eletriske dingesen (1.) kobles til? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.April.2012 Link til dette innlegget Svart 14.April.2012 Den skal ha 12 volt pluss fra tenninga, parallellt med coil. Lilla ledning tror jeg. Se side 15 Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 14.April.2012 Link til dette innlegget Svart 14.April.2012 (redigert) Hmmm, er ikke 2. vakuumklokka til sekundær spjeldet? Kjenner ikke denne forgasseren spesiellt men ble litt usikker her. Alltid litt vanskelig å se akkurat typen forgasser ut i fra noen bilder, men det er vel en 2GE ? I såfall er det ikke noe sekundær spjeld, men kun to spjeld (til hver port) med en stk. aksel, og så selvfølgelig chokespjeldet. Den dingsen (.2) er riktignok en vacuumklokke, og er selvfølgelig ikke selve akselerasjonspumpen som bare er et stag med en fjær på inne i forgasseren, men staget går ut og er koblet sammen med alle de andre stagene til vacuumklokken og choken. Selve vacuumklokken kalles vel egentlig bare en vacuumbrems, den går riktignok til akselerasjonspumpen og alt mulig annet, ettersom det er meste er koblet sammen, men den viktigste funksjonen har noe med bremsing av choken å gjøre. Det er egentlig ikke veldig vesentlig, da det er ytterst sjeldent det er noe galt med vacuumklokken, og det er normal ikke veldig nødvendig med choke heller med mindre man bruker båten i mange kuldegrader, ellers har disse motorene en tendens til å starte helt fint uansett, men jeg mener å huske at vacuumklokken legger ekstra press på staget til chokespjeldet og dytter inn litt ekstra bensin dersom motoren er i ferd med stoppe da choken på disse ikke er spesielt nøyaktig, og ofte går av litt vel sent. Justering er så genialt som om å bare bøye litt på de forskjellige stagene og vri på choken til motoren går som den skal (det er noen mål oppgitt i manualen til Rochester, men de er sjelden riktige på en eldre forgasser). Som regel så går bimetallfjæren inne i choken i stykker (de to metallene virker ikke mot hverandre slik de skal lengre), og løsningen for de fleste er å koble vekk choken ved å snu fjæren slik at choken alltid er av og det er press på staget til chokespjeldet, dersom fjæren ikke er snudd og legger press på staget og fjæren er ødelagt eller ledningen er koblet vekk, så vil choken stå på hele tiden. Har vært borti båter som har gått slik over flere år, ved at forgasseren bare er justert slik at det fungerer greit, men det vil bruke betydelig mer bensin enn normalt, og det er som regel gjort fordi noen trodde det bare var justering som var problemet, og ikke choken. Det er enkelt å kontrollere at fjæren virker ved å koble til 12 volt og se om den blir varm. Sist jeg kjøpte ny fjær (i fjor) betalte jeg vel rundt 70 kroner, men det er haugevis med fjærer å velge mellom, og fjæren på båtmotorer er ikke lik som den som brukes på bilmotorer av en eller annen grunn, og det er vel noen varianter å velge mellom til båtforgasserene også, VP har ikke slike fjærer for salg lenger? Redigert 14.April.2012 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Nå er vekker jeg til live en gammel tråd, men jeg har samme motor, og de siste to gangene har det vært noe herk å få startet motoren. Ingen problem når jeg først har fått start. Kom en del eksosrøyk når den startet i dag. Kan det kanskje være problem med choken her? Nevnt forslag til hva som bør sjekkes. Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 kan jeg ta ut fjeren for å gi beng i hele choken, eller må jeg snu den sånn som er nevt her også. Forgasser er helt gresk for meg. Gi meg en pc med programmerbart innsprut ;) Synes båten bruker mye fuel, men det kan jo hende det er riktig. vil bare sjekke uten choke for å være sikker... Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Chokespjeldet har en tenden til å lukke seg dersom du bare tar vekk choken, du må sperre chokespjeldet i åpen posisjon, og den enkleste måten å gjøre det på er å bare sette inn fjæra igjen og vri det sånn at spjeldet står åpent, og deretter ikke koble til ledningen. Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Takk for svar. Kjekt med en skikkelig penta-guru funksjonstest gjøres enklest ved å vri om tenningen å se at spjeldet åpner seg etterhvert som fjæren blir varmere? Spjeldet skal altså være helt lukket når jeg ankommer båten, før jeg setter på strømmen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.