Jump to content

Volvo Penta AQ200D forgasser, hva er disse komponentene? (bilde)


BaylinerKenneth

Recommended Posts

1. Er den elektriske choken. Det sitter en fjær inni der, og det skal en ledning på "stikket" foran som gjør at fjæren blir varm og choken slår seg av. Fjærene går ofte i stykker og marineutgaven av Rochester 2G har fjær som går andre veien i forhold til bilutgaven slik at de kan være vanskeligere å få tak i, derfor tas ofte bare fjæren ut når de ryker ettersom man normalt bruker båten på sommeren og klarer seg forsåvidt uten choke. Skal den kobles til igjen bør fjæren sjekkes, og choken eventuelt justeres igjen.

 

2. Er akselerasjonspumpen, og den er det sjeldent noe galt med, men det kan selvfølgelig forekomme.

Link to post

Hmmm, er ikke 2. vakuumklokka til sekundær spjeldet? Kjenner ikke denne forgasseren spesiellt men ble litt usikker her. :confused:

 

Alltid litt vanskelig å se akkurat typen forgasser ut i fra noen bilder, men det er vel en 2GE ?

I såfall er det ikke noe sekundær spjeld, men kun to spjeld (til hver port) med en stk. aksel, og så selvfølgelig chokespjeldet.

Den dingsen (.2) er riktignok en vacuumklokke, og er selvfølgelig ikke selve akselerasjonspumpen som bare er et stag med en fjær på inne i forgasseren, men staget går ut og er koblet sammen med alle de andre stagene til vacuumklokken og choken.

 

Selve vacuumklokken kalles vel egentlig bare en vacuumbrems, den går riktignok til akselerasjonspumpen og alt mulig annet, ettersom det er meste er koblet sammen, men den viktigste funksjonen har noe med bremsing av choken å gjøre.

Det er egentlig ikke veldig vesentlig, da det er ytterst sjeldent det er noe galt med vacuumklokken, og det er normal ikke veldig nødvendig med choke heller med mindre man bruker båten i mange kuldegrader, ellers har disse motorene en tendens til å starte helt fint uansett, men jeg mener å huske at vacuumklokken legger ekstra press på staget til chokespjeldet og dytter inn litt ekstra bensin dersom motoren er i ferd med stoppe da choken på disse ikke er spesielt nøyaktig, og ofte går av litt vel sent.

Justering er så genialt som om å bare bøye litt på de forskjellige stagene og vri på choken til motoren går som den skal (det er noen mål oppgitt i manualen til Rochester, men de er sjelden riktige på en eldre forgasser).

 

Som regel så går bimetallfjæren inne i choken i stykker (de to metallene virker ikke mot hverandre slik de skal lengre), og løsningen for de fleste er å koble vekk choken ved å snu fjæren slik at choken alltid er av og det er press på staget til chokespjeldet, dersom fjæren ikke er snudd og legger press på staget og fjæren er ødelagt eller ledningen er koblet vekk, så vil choken stå på hele tiden. Har vært borti båter som har gått slik over flere år, ved at forgasseren bare er justert slik at det fungerer greit, men det vil bruke betydelig mer bensin enn normalt, og det er som regel gjort fordi noen trodde det bare var justering som var problemet, og ikke choken.

 

Det er enkelt å kontrollere at fjæren virker ved å koble til 12 volt og se om den blir varm.

Sist jeg kjøpte ny fjær (i fjor) betalte jeg vel rundt 70 kroner, men det er haugevis med fjærer å velge mellom, og fjæren på båtmotorer er ikke lik som den som brukes på bilmotorer av en eller annen grunn, og det er vel noen varianter å velge mellom til båtforgasserene også, VP har ikke slike fjærer for salg lenger?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...