Jump to content

Yanmar 6BY 260 pipelyd i motor


Vilma to

Recommended Posts

Jeg har samme motor. hører nok noe av turbolyden igjennom gir wiren.

Jeg har elektronisk spid, men wire på giret. legg øret inntil spaken å hør..

Er nokså normalt.

 

Forresten.

 

Har just hatt fagfolk ombord å plukket ut motoren.

Yanmar norge tilbakekaldte den.

Får oppdatret den til 6BY 260-2

Er en del deler som blir byttet.

Går på kjøling av motor i hovedsag.

Så får du stål deksel istenfor plast på toppen.

1 års ny garanti.

 

Ring yanmar norge å hør om det er noe du får om det ikke er gjort. Oppgi motor nr.

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
Share on other sites

Hadde viknes 880-08 modell med BY 6 .hørte ikke pipelyd fra den.Har nå en 880-12 modell (siste) med en BY 6 utgave 2. Nå har jeg en syngelyd fra ca 3100 omdr som blir borte ved høyt turtall.Yanmar avviser at det er turboen,snakket med dem på messa. Tenkte det kanskje kan være propellen !

Link to post
Share on other sites

Mener du på kompressorsiden eller på eksosturbinhjulet La Vida? Det er ikke helt uvanlig på kompressorhjulet nemlig. Dette er mye skjørere enn turbinhjulet som gjerne er laget av tjukkvegget nikkel-legering, inconel f.eks. Evt. keramisk. Kompressorhjulet er laget av syltynn aluminiumslegering og kan lett ta skade ved kontakt med kompressorhuset eller hvis fremmedlegemer kommer inn, evt ved håndtering før montasje.

Link to post
Share on other sites

Mener du på kompressorsiden eller på eksosturbinhjulet La Vida?

 

Nei det vet jeg da neimen ikke, fik bare beskjed at de vurderte å skifte turboen på garanti.

er ihvertfall fryktelig irriterende å sitte å høre på

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Link to post
Share on other sites

Da skjønner jeg. Trodde du trodde yanmar var like smarte som Volvo og satt kompressor på, men det er de altså ikke..

Spørs om ikke VP eier patentet på dette, men dagens VTG-turboer er det ikke mye å klage på. RUF-Porsche er det kanskje noen som husker..... De hadde en liten og en stor turbo, og for alle som har kjørt standard 930 så er jo grunnen krystallklar.... Var på garasjebesøk hos Martin Schancke en gang hvor jeg spurte litt om dette, han har flere gode løsninger som gjør SCHWÆÆÆÆRE turboer snille som lam. Så viste han meg gyrokopteret sitt, der var det jammen en liten og en Bitteliten turbo gitt..... på en firesylindra Porschemotor. Strupespjell på sugesiden av turboen er en annen løsning på turbolag, likeså triksing med fortenninga. Det viktigste er allikevel riktig dimensjonering av turbin og kompressor til motoren. D6 for eksempel har forskjellig turboer til forskjellige effektversjoner og på noen installasjoner kan faktisk motoren med minst effekt virke best fordi turboen er mindre og lader mer på lavere turtall. Litt OT kanskje :giggle:

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...